Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-04-09, 21:40
  #13
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickpe
Hej!

Jag är en 25årig man som har levt med en extrem rodnad på både ansikte, bröst och rygg sen jag var runt 13års åldern... Det flushar upp av diverse anledningar exempelvis kyla, vind, hetta, alkohol, kaffe, stress osvosv listan kan göras låååång.

Är det någon som har denna outhärdliga rodnad? någon som har tips mot vad man kan göra? någon som har provat IPL?
alla tips mottages !
Jag och min man har rosacea och vi lyckades garanterat skaffa oss det pga dille på stark thaimat under en lång period. Ibland bara rodnad, men oftast även röda blemmor i pannan, kinder, näsa och haka. Triggas, som du säger, av alla saker som gör livet värt att leva (sol, alkohol, stark mat etc), men absolut värst har vi upptäckt är ändå svart- och vitpeppar (!!!).

Har gjort IPL, men inte mot rosacean i sig, utan mot ytliga blodkärl och det är effektivt. Har kärlen hunnit växa sig stora kommer dom dock tillbaka, och då måste behandlingar oftast göras kontinuerligt. Bästa är att vara på dom i tid. Finns två viktiga saker att nämna om IPL: man ska inte ha färg, alltså vara brun, för då tar den inte lika effektivt, vilket bara resulterar i bortkastade pengar. Det andra: gå aldrig till ett billigt ställe för att göra IPL. Min far blev rekommenderat ett ställe med "bra pris" som låg många hundralappar under de stora klinikerna. Slutade med en i näsvingen djup kratergrop, som aldrig kommer att läka bort. Bättre att gå till erkända ställen som Akademikliniken etc där allt är kontrollerat på ett helt annat sätt och där de tar sitt ansvar om något mot all förmodan skulle gå fel.

Ett annat tips är en kräm, som ialf vi är väldigt nöjda med och jag fick den utskriven av den hudläkaren som konstaterade rosacea: Hydrokortison-svavelkräm 1% + 5% i Essexkräm. Tar bort rodnad och blemmor på ett dygn eller två.
Citera
2019-04-09, 21:56
  #14
Medlem
Mangelinas avatar
Fattar att du är kille, men är man fåfäng som mig kan jag ge två ovärderliga quick-fix-tips mot rodnad: concealer som täcker i princip allt (ska väljas beroende på om du har torr, normal eller fet hud). Täcker även om man är röd som en skållad råtta. Samt Clinique´s redness solutions mineral powder, som också effektivt döljer rött. Kommer i en ask med inbyggd praktisk borste så man alltid kan bättra på. Men kolla noga att penseln kommer med. Kicks säljer varianten med penseln, men alla Åhléns gör inte det längre....
Citera
2023-01-07, 13:10
  #15
Medlem
Lyfter tråden lite! Har problem med rodnad sen många år och har testat det mesta men har nyligen provat restilen ett par månader nu och har funkat fantastiskt mot stressrodnad! Det står att man ska ta en på morgonen och en på kvällen men jag tar 2 direkt på morgonen och känner mig lugn och fin många timmar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback