Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-09-23, 20:30
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
P.g.a att äggulan är mestadels fett? Ifall man äter 5-10 ägg om dagen,skulle det inte vara för mycket fett man får i sig? Speciellt ifall man vill deffa och gå ner i vikt?

Eh nej.

Jag vet inte vad det är för något som har gjort att folk har fått för sig att triglycerider (aka. fett) är dödsfarligt. Jag lovar dig att du kan gå ned i vikt genom att enbart äta fett (är dock inte att rekommendera av andra anledningar).

Fett är kroppens mest effektiva energikälla och är den i huvudsak som kroppen vill förbränna under en längre tid. Problemet har blivit att vi i dagens samhälle får i oss för mycket kolhydrater genom kosten och då har kroppen inget val än att förbränna den mängd glykogen som blir av vår kosthållning, istället för att förbränna lagrat fett som kroppen är byggd för att göra.

Som andra har skrivit innehåller äggulan det som fostret behöver för att utveckla sig. Har du lite tur innehåller även äggulan "könsceller".

Varför äta 5-10 ägg om dagen? En vanligt förekommande fruckost är väl 1-2 ägg (mer än så kräks man av kan jag lova).
Citera
2018-09-23, 21:03
  #38
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Eh nej.

Jag vet inte vad det är för något som har gjort att folk har fått för sig att triglycerider (aka. fett) är dödsfarligt. Jag lovar dig att du kan gå ned i vikt genom att enbart äta fett (är dock inte att rekommendera av andra anledningar).

Fett är kroppens mest effektiva energikälla och är den i huvudsak som kroppen vill förbränna under en längre tid. Problemet har blivit att vi i dagens samhälle får i oss för mycket kolhydrater genom kosten och då har kroppen inget val än att förbränna den mängd glykogen som blir av vår kosthållning, istället för att förbränna lagrat fett som kroppen är byggd för att göra.

Som andra har skrivit innehåller äggulan det som fostret behöver för att utveckla sig. Har du lite tur innehåller även äggulan "könsceller".

Varför äta 5-10 ägg om dagen? En vanligt förekommande fruckost är väl 1-2 ägg (mer än så kräks man av kan jag lova).

För proteinets skull.
Citera
2018-09-23, 21:17
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rebekk
Nej det gjorde jag nog inte du, snarare du som fortfarande inte läst på.

Du sa "Skillnaden mellan bulk och deff ligger i kolhydraterna och inte fettet - alltså säger du visst att det spelar roll om det är kolisar eller fett gällande definitionen av deff eller bulk!

Oavsett det så är du fortfarande ute o cyklar, kaloriunderskottet kommer från vad fan man väljer att dra ned på! Vad är det du inte fattar? Om någon är skitmycket fett men inga kolisar så är det på ett sätt, jämfört med den som äter raka motsatsen.

Sen kan jag ju lägga till att ett gram fett innehåller mer kcal än ett gram kolhydrater, så rent teoretiskt får man större kaloriunderskott/gram om man väljer att dra ned på fettet ist för kolisarna.

Läs på lite istället för att sitt o va stöddig, för din egen skull


Okej, jag tänker inte ge mig in i en diskusion om trivial "kostlära" aka. "träningslära", men detta är ju lite galet.

Ja, det finns mer mängd energi bundet i "fett" än vad det finns bundet i kolhydrater. Detta är en rätt simpel kemisk fakta.
Men skillnaden ligger i hur kroppen "använder" fett jämfört med kolhydrater.

En stillasittande person på 70kg gör av med 1767KCal per dag (7400KJ)

Energimängden i ett gram fett är 9KCal vilket blir en åtgång på 196g fett per dag. Det för att upprätthålla minimal energiåtgång.

Energimängenden i ett gram kolhydrater (eller glukogen) är 4KCal. Vilket blir en åtgång på c:a 442g per dag.


Eftersom att det behövs mindre fett än kolhydrater för samma arbete så behöver kroppen inte omvandla allt för mycket fett till Acetyl-CoA för att upprätthålla mängden ATP jämfört med vad kroppen behöver omvandla koldyrater till glukogen till pyruvat till Acetyl-CoA.

Det medför att man inte behöver äta lika mycket fett som man äter kolhydrater för att uppnå samma mängd arbete. När kroppen sedan är i läget att förbränna fett istället för glukogen så kan man gå fastande längre då kroppen tar av kroppens lagrade fettreserver på ett enklare sätt.


(Ja, jag vet att simpel biokemi ofta krockar med dietisternas och personligtränares "kostvetenskap")
Citera
2018-09-23, 21:22
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentDay
För proteinets skull.

Jo, men ät annat än ägg som proteinkälla. Du äter inte protein för energin, utan för andra funktioner i kroppen.
Citera
2018-09-23, 21:29
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Du skriver "Äggvitan är i princip bara protein" Äggvitan innehåller ca 10-11% protein, du är ett skämt, skriv ingenting när du ingenting kan.

http://matkalkyl.se/se-aggvita.php

Och resten diväteoxider... Sedan lär du ha någon promille salter och mineraler däri.
Citera
2018-09-25, 18:22
  #42
Medlem
Expohunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Jo, men ät annat än ägg som proteinkälla. Du äter inte protein för energin, utan för andra funktioner i kroppen.

Beror lite på vad man anser om ägg som livsmedel. Enkelt, bra med protein och makronutrienter samtidigt som det är enkelt att tillaga, förvara och smälta. Lite svårare att ta med sig ett par fläskkottletter som inte alls är lika lätta att intaga eller smälta.
Citera
2018-10-01, 19:20
  #43
Medlem
MissTortoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
En vanligt förekommande fruckost är väl 1-2 ägg (mer än så kräks man av kan jag lova).

Jag kan äta 4 - 5 ägg till frukost helst mosade med lite chashewnötter på + svartpeppar och salt. Illamåendet är tillfälligt. Finns inget mer aptitdödande än 10 ägg på en gång
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback