Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 22:03
  #1
Medlem
Heauxms avatar
Hej!

Vi har kört fast lite. Fortfarande söker vi en lägenhet att flytta in i, en lägenhet som blir vår första.
Det är min partner som kommer att köpa boendet (eftersom jag förnärvarande är arbetssökande) och hans föräldrar kommer att stå på lånet som baseras på deras inkomster tills min partner har blivit klar med sina studier 2020. Jag har 200k men som han inte vill att jag ska ge till honom (min plan var att bara överföra mina besparingar dvs dessa 200k till honom som en slags pott så att han kan buda lite högre när vi väl funnit en lägenhet).
Jag kommer givetvis inte bo där gratis, jag bidrar med att betala hälften eller lite mer av månadskostnaderna. Ett arbete kommer jag att få tag på någon gång i höst.

Inget gnäll om mina 200k nu, vi kommer att ha gemensam ekonomi och vi kommer att spendera livet med varandra, bilda familj om några år etc.

Nu till lägenheterna, båda startar sin budgivning imorgon måndag.

Den ena är en ca 85 kvm 4a med stort renoveringsbehov. Tiden verkar ha stått still sedan 1975. Gamla skåpluckor, laminatgov, slitna tapeter och brunt och mörkrött överallt.

Problemet är bara badrummet. Det var tydligen fuktskador och man har rivit bort allt. Nu är det spacklat men that's it. Mäklaren var väldigt drygt och framstod som okunnig, han kunde inte svara på våra frågor, gav inga raka svar helt enkelt. Det vi lyckades klämma ur var att inget stambyte är gjort (någonsin eller senaste åren det vet jag inte). Men badrummet behöver påbörjas nu för annars har vi ingen dusch i hemmet. Inget stambyte var heller planerat.
OM stambyte skulle plötsligt planeras in de närmsta åren Vi bor där då innebär det ju att man river i ett helt nytt badrum och kök. Badrummet kommer då att kosta oss ytterligare ca 80tusen.

Men, vi ser detta som en vinstchans där vi förmodligen kan tjäna några hundratusen på. Vi tänker bo där i ca 3-4 år tills studier är färdiga.
Här kommer en bild på badrummet i 4an.

https://www.lansfast.se/Content/bild...jpg?width=1123

Kök:

https://www.lansfast.se/Content/bild...jpg?width=1123


Och sedan har vi en 2a som är ett dödsbo. Det går att flytta in direkt. 90 tals känsla men inget som behöver renoveras akut, snarare kan vi vid senare tillfälle ändra golv och kanske tapet samt köksluckor enligt smak. Allt är i sin ordning så att säga. Badrummet är inte stambytt men man har renoverat det enligt mäklaren och det efter en ny och "ganska obeprövad metod". Man har satt in nya plaströr i de gamla metallrören så att säga. Mäklaren sa att resultatet kan bli att det inte behövs ett stambyte på ytterligare 15 år eller så visar sig metoden vara skit och man stambyter inom 3-5 år.
Båda lägenheterna är billiga och är snarlika i kostnad.
Säg mig, hur ska ett seriöst par med jäkligt begränsad budget göra? Kan vi tjäna pengar här? Allt över 100k i vinst är stora summor i våra ögon.
Under visningen var det bara vi och ett annat par som var före oss. Min oro är att mäklaren självklart ringer upp det andra part först som då börjar buda direkt. Min plan var att vi lägger ett lägre bud direkt. Döttrarna verkar leva gott liv med bra jobb. Dödsboet vill de nog bara få sålt. Bör man i så fall ringa mäklaren först?

Snabb info.
4an: 84.5 kvm. Pris: 1,695000. Avgift: 3632 exklusive el, Internet/TV.

2an: 60,2 kvm. 1,675000. Avgift: 396 exklusive el, TV/Internet.

Lägenheterna ligger ca 350 meter ifrån varandra i samma område.

Ni kunniga, hjälp oss gärna vilket av dem vi ska buda på imorgon?

Tack!
Citera
2018-09-16, 22:23
  #2
Medlem
sparvsylts avatar
Satsa på den mindre lägenheten, ni kommer inte att ha pengar till att renovera den större på ett ordentligt sett. Ni ska dessutom flytta om fyra år, då gör ni bäst i att köpa den mindre med väldigt låg avgift och mindre renoveringsbehov. Fråga mäklaren om badrummet en gång till, se om det finns papper på att någon har tagit ansvar för att den lösningen är fackmannamässigt utförd/godkänd.

Mvh
__________________
Senast redigerad av sparvsylt 2018-09-16 kl. 22:28.
Citera
2018-09-16, 22:38
  #3
Medlem
Kör på den mindre. Det blir enklare och billigare att få ordning på den. Dessutom är stora lägenheter svårsålda just nu, så om ni tänkt att sälja inom några år så är det säkrare att satsa på den mindre.
Citera
2018-09-16, 22:59
  #4
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
Kör på den mindre. Det blir enklare och billigare att få ordning på den. Dessutom är stora lägenheter svårsålda just nu, så om ni tänkt att sälja inom några år så är det säkrare att satsa på den mindre.

Mjo lutar åt den mindre. Jag upplever att allt som är större än en 2a går åt som smör här i Stockholm.

Jag har mina 200k som bör räcka till att renovera ett badrum på ca 4 kvm. Det är det mest akuta. Resten kan man ta under de kommande åren.
Bor för närvarande i en 90 kvm med familj där vi har renoverat allt dvs golv kök tak vägg för ca 100k.

Men hur tycker du att vi ska buda på 2an då? Min partner och hans mor anser att vi ska buda åå sgartpriset. De har för sig att det i te kommer gynna oss att buda lite lägre. Jag anser att det är smart att buda lägre, då blir det svårare att få upp priset. Min familj har varit med på många budgivningar och min far brukar jämt buda lågt. Vi har alltid vunnit budgivningarna till ett lägre pris än vad mäklaren räknat med. Exempelvis ska mina föräldrar flytta till ett radhus som de fick för över 200k billigare pga att det gamla paret bara ville få det sålt.
Citera
2018-09-17, 12:55
  #5
Medlem
Heauxms avatar
Försöker väcka tråden till liv
Citera
2018-09-18, 18:05
  #6
Medlem
OldFashioneds avatar
Ni är två unga personer, om planen inte är att skaffa barn inom en väldigt snar framtid så satsa på tvåan. Om det börjar klia i livmodern om något eller några år så är det ändå rätt gott om tid tills det är dags att hitta ett större boende.

Budgivningsstrategi är ingen vetenskap. Antingen lägger du dig lågt, men då kan du räkna med att någon budar upp omgående om mäklarens värdering ligger i linje med vad lägenheter i området kostar. Enda gången du vinner en budgivning till under utgångspris är när det antingen är väldigt få intressenter eller när mäklarens värdering är åt helvete.
Citera
2018-09-18, 18:09
  #7
Medlem
Crashs avatar
Självklart den mindre, avgift på 396 per månad är riktigt bra.
Citera
2018-09-19, 13:39
  #8
Medlem
y.ys avatar
Blir ingen vinst på större projekt som kök och badrum, överlåt det till en familj som ska bo där längre tid. Nöj er med lite ommålning i den mindre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback