Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 17:35
  #1
Medlem
Hej!

Ska i mars månad tillbaka till Filippinerna i två veckor med sambo, henne familj samt min familj. Jag har varit på Boracay tidigare och älskade det. Skulle gärna vilja åka tillbaka dit, men då ön snart ska till att öppna igen, och att "renoveringen" kommer ske i olika faser funderar vi nu på att pröva någon annan ort som är liknande Boracay.

Jag söker därför tips av er som varit runt på Filippinerna om vilken annan plats man kan besöka där man kan känna igen sig i Boracays skönhet? 14 dagar i lugn - Ja typ som Boracay alltså

Tack på förhand.
Citera
2018-09-17, 17:30
  #2
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhinio
Hej!

Ska i mars månad tillbaka till Filippinerna i två veckor med sambo, henne familj samt min familj. Jag har varit på Boracay tidigare och älskade det. Skulle gärna vilja åka tillbaka dit, men då ön snart ska till att öppna igen, och att "renoveringen" kommer ske i olika faser funderar vi nu på att pröva någon annan ort som är liknande Boracay.

Jag söker därför tips av er som varit runt på Filippinerna om vilken annan plats man kan besöka där man kan känna igen sig i Boracays skönhet? 14 dagar i lugn - Ja typ som Boracay alltså

Tack på förhand.
Malapasqua, Norra Cebu.
http://www.malapascua.com.ph/
Citera
2018-09-18, 13:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Malapasqua, Norra Cebu.
http://www.malapascua.com.ph/

Känns bara så otroligt långt och drygt att ta sig dit med hela familjen?
4h med buss och sedan en båtresa?
Citera
2018-09-18, 15:35
  #4
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhinio
Känns bara så otroligt långt och drygt att ta sig dit med hela familjen?
4h med buss och sedan en båtresa?
Sist hyrde vi en van med chaffis, 2.5 timme till Maya port. Resorten vi hade bokat hamtade upp oss med deras egen banca
Och det tog inte manga minuter langre an med transport till boracay. Exotic Resort.

Ni kan ju kolla Palawan, El nido Eller Honda bay men det blir en del transport tid aven dar.

Det ar ju inte Thailand/ Phuket.
Citera
2018-09-19, 11:53
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Sist hyrde vi en van med chaffis, 2.5 timme till Maya port. Resorten vi hade bokat hamtade upp oss med deras egen banca
Och det tog inte manga minuter langre an med transport till boracay. Exotic Resort.

Ni kan ju kolla Palawan, El nido Eller Honda bay men det blir en del transport tid aven dar.

Det ar ju inte Thailand/ Phuket.

Palawan och El Nido har jag varit på förut, så dt kommer vi inte besöka igen. Funderar i dagsläget dock på Panglao som jag fått lite bra tips om. Information om detta ställe möjligtvis? Väldigt simpel resa dig också.
Citera
2018-09-19, 12:16
  #6
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhinio
Palawan och El Nido har jag varit på förut, så dt kommer vi inte besöka igen. Funderar i dagsläget dock på Panglao som jag fått lite bra tips om. Information om detta ställe möjligtvis? Väldigt simpel resa dig också.
Nej tyvärr ingen färsk info.
Var där 1995 senast.
Visst verkar det vara lite mindre krångligt att transportera sig dit.

Men jag har hört att det är en en hel del Koreaner och Kineser på paketresa
som invaderat Panglao- Alona beach.
Jag vet inte om det är lika "trångt" som på Boracay dock.

https://www.tripadvisor.com/Attracti...e_Visayas.html
Citera
2018-09-19, 19:46
  #7
Medlem
Jag har rätt bra koll på Panglao. Har varit där ett par ggr dom senaste åren.
Perfekt ställe att åka till om ni inte vill spendera massa restid i onödan.
Tycker verkligen om Bohol för där kan du få lite av varje.
Vill ni ligga å chilla på stranden på dagarna, festa eller äta gott på kvällarna, olika utflykter att välja på. Närhet in till stan å shopping har ni ju oxå.

Finns även en hel del smultronställen på norra ön dit turismen inte har hittat än som kan vara värt ett besök om man vill komma bort från folk och njuta av ännu finare natur.

Nått du undrar över specifikt så fråga gärna?!
Citera
2018-09-19, 21:04
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av generalkronan
Jag har rätt bra koll på Panglao. Har varit där ett par ggr dom senaste åren.
Perfekt ställe att åka till om ni inte vill spendera massa restid i onödan.
Tycker verkligen om Bohol för där kan du få lite av varje.
Vill ni ligga å chilla på stranden på dagarna, festa eller äta gott på kvällarna, olika utflykter att välja på. Närhet in till stan å shopping har ni ju oxå.

Finns även en hel del smultronställen på norra ön dit turismen inte har hittat än som kan vara värt ett besök om man vill komma bort från folk och njuta av ännu finare natur.

Nått du undrar över specifikt så fråga gärna?!

Perfekt, tack!
Det jag egentligen enbart vill veta är om Panglao går att jämföra med Boracay på något sätt?
Den vardagliga lyxen, slappheten på stranden och alla restauranger lägst strandpromenaden?

Är även sugen på att simma med valhajar, är det något man har chans till här?
Citera
2018-09-21, 20:26
  #9
Medlem
BlueMarlin123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adhinio
Perfekt, tack!
Det jag egentligen enbart vill veta är om Panglao går att jämföra med Boracay på något sätt?
Den vardagliga lyxen, slappheten på stranden och alla restauranger lägst strandpromenaden?

Är även sugen på att simma med valhajar, är det något man har chans till här?

Har varit på Bohol/Panglao 5-6ggr och det går inte att jämföra enligt mig med Boracay,men helt ok, båt från Cebu City tar ca 2timmar dock relativt dyrt 600-800P one way,flyg från Cebu funkar till Tagbilaran,
Valhajar får du ner till Oslob för att se,men delfin safari finns ,helt ok ö ,mer frågor så fråga på
Citera
2018-09-23, 18:23
  #10
Medlem
Cebu har flera vackra platser. Kan rekommendera Sumilon island som finns bara några hundra meter från det egentliga Cebu. En liten paradisö. Åker ni till ön (glömt vad den heter) öster om Cebu har ni även möjlighet att besöka Chocolate hills
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2977470

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback