Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-17, 12:33
  #13
Medlem
Wueterichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej alla!

Jag lider av OCD och djup depression sedan fem år tillbaka. OCD:n tar sig uttryck i form av rädsla av bakterier, offentliga ytor m.m. Gillar inte att ta folk i hand, trycka på kortterminaler. Ja, ni fattar nog grejen.

Vad jag kan göra för att "komma runt" detta är plasthandskar som ett exempel. Jag kan använda pappersnäsdukar när jag ska ta i dörrhandtag etc.

Sedan har vi depressionen som är ganska djup där jag känner mig väldigt nedstämd, ångest i vågor och svårighet att känna glädje i någonting.

Ovanstående har gjort att jag isolerat mig i långa perioder, vilket så klart gjort att mitt sociala liv blivit sargat / kört i botten.

Nu vill jag vända detta och bli så frisk jag bara kan. Omöjligt att fortsätta så här.

Har en tid med en läkare inom kort och skulle behöva hjälp med vad jag ska säga och göra för att få "starkare" mediciner som verkligen kan hjälpa mig.

Jag går just nu på en medicin som heter "brintellix". Den har i stort sett varit verkningslös mot depressionen. Mot mitt tvång kan jag inte påstå att den gjort någonting heller.

Som "panik"-medicin har jag fått Alprazolam. Den skulle ju vara bra och därmed också beroendeframkallande. Jag har tagit en, två och tre tabletter. Visst, lite ångest dämpar den, men i övrigt var den då ingen mirakelkur precis. Kan inte se mig själv bli beroende av denna.

Vilka tips har ni inför mitt läkarbesök? Vilka mediciner och terapier bör jag be om? Va tror ni om KBT för mig? Kan det hjälpa något? Psykolog?

Jag har kört igenom hela registret med alla "vanliga" mediciner. Dom biter in.

Ska försöka lista de jag haft som inte hjälpt:

Sertralin
Voxra
Venlafaxin
Lamotrigin
Eescitalopram
Duloxetin
Lithium
Brintellix
Alprazolam (vid tillfälle)
Lergigan (vid tillfälle)
Oxascand (vid tillfälle)

Tror att jag glömt två tre stycken, men kan inte komma på dom just nu.


Tacksam för svar och hjälp!

MVH
fyrnox


Be dem att kolla dina vitamin- och mineralvärden (om du inte har gjort det?). Underfunktion av sköldkörteln kan också ställa till med problem.

En del säger att man blir mindre deprimerad om man eliminerar kolhydrater från kosten.

Ja, och sen det vanliga - vara ute och få sol/dagsljus, träna, god sömnhygien, bla bla.
Citera
2018-09-17, 13:27
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Ja, man kan säga att min OCD spär på min depression. Många sociala kontakter har gått i graven för att jag inte kunnat bjuda hem folk, ta mig ut i långa perioder m.m.

Tror du verkligen inte att KBT kan vara något för mig? Om min OCD "löser" sig så kanske jag kan aktivera mig mer? Men, förstår hur du tänker. Om min depression hade varit på absoluta minimum så vore det enklare med den typen av behandling.

Jag har blivit föreslagen ETC, men är livrädd för biverkningarna.

Nej, inga andra diagnoser, men jag har halvsyskon där alla män har en eller flera psykiska problem. Så jag gissar att det är "medfött" på något sätt.

Skulle nog vilja påstå att ECT är mindre biverkningar på än medicinerna du provat. Du kan ju pröva med KBT, är det "bara" OCD´n som gör dig deprimerad så kanske det fungerar.
Citera
2018-09-17, 14:01
  #15
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wueterich
Be dem att kolla dina vitamin- och mineralvärden (om du inte har gjort det?). Underfunktion av sköldkörteln kan också ställa till med problem.

En del säger att man blir mindre deprimerad om man eliminerar kolhydrater från kosten.

Ja, och sen det vanliga - vara ute och få sol/dagsljus, träna, god sömnhygien, bla bla.

Det har dom kollat. Det mesta var OK förutom vitamin-d. Det måste jag få mer av, bra att du sa det. Det får dom skriva ut.

I övrigt har jag bestämt mig för att börja träna. Det är jävligt tufft ska ni veta när man har ocd. Ta sig till ett gym där alla varit med sina händer på allt man ska röra. Men, som van OCD:are så har man sina knep att komma runt. Men jag antar att det är bra steg att ens komma ut och bara göra det.
Citera
2018-09-17, 14:03
  #16
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastansfull
Skulle nog vilja påstå att ECT är mindre biverkningar på än medicinerna du provat. Du kan ju pröva med KBT, är det "bara" OCD´n som gör dig deprimerad så kanske det fungerar.

Har du provat ECT eller vet någon som provat?
Citera
2018-09-17, 15:01
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Har du provat ECT eller vet någon som provat?

Känner flera som fått det, med blandade resultat skall sägas, jag känner inte till någon som blivit sämre av det. Bra om du kan börja träna som du skrev innan, kan tänka mig att det måste vara jättetufft, och ännu tuffare om du har en djup depression på samma gång, varken vilja-ork-motivation brukar gå i hand då.
Citera
2018-09-17, 20:27
  #18
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastansfull
Känner flera som fått det, med blandade resultat skall sägas, jag känner inte till någon som blivit sämre av det. Bra om du kan börja träna som du skrev innan, kan tänka mig att det måste vara jättetufft, och ännu tuffare om du har en djup depression på samma gång, varken vilja-ork-motivation brukar gå i hand då.

Det är verkligen tufft, ja.

Men ja, imorgon är det möte med läkaren. Fick inga direkta tips från er här inne på vilka mediciner jag bör fråga efter. Måste ha något riktigt starkt känner jag. Inget av de dom ger till "alla" har ju uppenbarligen fungerat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback