Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-16, 16:52
  #1
Medlem
fyrnoxs avatar
Hej alla!

Jag lider av OCD och djup depression sedan fem år tillbaka. OCD:n tar sig uttryck i form av rädsla av bakterier, offentliga ytor m.m. Gillar inte att ta folk i hand, trycka på kortterminaler. Ja, ni fattar nog grejen.

Vad jag kan göra för att "komma runt" detta är plasthandskar som ett exempel. Jag kan använda pappersnäsdukar när jag ska ta i dörrhandtag etc.

Sedan har vi depressionen som är ganska djup där jag känner mig väldigt nedstämd, ångest i vågor och svårighet att känna glädje i någonting.

Ovanstående har gjort att jag isolerat mig i långa perioder, vilket så klart gjort att mitt sociala liv blivit sargat / kört i botten.

Nu vill jag vända detta och bli så frisk jag bara kan. Omöjligt att fortsätta så här.

Har en tid med en läkare inom kort och skulle behöva hjälp med vad jag ska säga och göra för att få "starkare" mediciner som verkligen kan hjälpa mig.

Jag går just nu på en medicin som heter "brintellix". Den har i stort sett varit verkningslös mot depressionen. Mot mitt tvång kan jag inte påstå att den gjort någonting heller.

Som "panik"-medicin har jag fått Alprazolam. Den skulle ju vara bra och därmed också beroendeframkallande. Jag har tagit en, två och tre tabletter. Visst, lite ångest dämpar den, men i övrigt var den då ingen mirakelkur precis. Kan inte se mig själv bli beroende av denna.

Vilka tips har ni inför mitt läkarbesök? Vilka mediciner och terapier bör jag be om? Va tror ni om KBT för mig? Kan det hjälpa något? Psykolog?

Jag har kört igenom hela registret med alla "vanliga" mediciner. Dom biter in.

Ska försöka lista de jag haft som inte hjälpt:

Sertralin
Voxra
Venlafaxin
Lamotrigin
Eescitalopram
Duloxetin
Lithium
Brintellix
Alprazolam (vid tillfälle)
Lergigan (vid tillfälle)
Oxascand (vid tillfälle)

Tror att jag glömt två tre stycken, men kan inte komma på dom just nu.


Tacksam för svar och hjälp!

MVH
fyrnox
Citera
2018-09-16, 17:01
  #2
Medlem
1
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej alla!

Jag lider av OCD och djup depression sedan fem år tillbaka. OCD:n tar sig uttryck i form av rädsla av bakterier, offentliga ytor m.m. Gillar inte att ta folk i hand, trycka på kortterminaler. Ja, ni fattar nog grejen.

Vad jag kan göra för att "komma runt" detta är plasthandskar som ett exempel. Jag kan använda pappersnäsdukar när jag ska ta i dörrhandtag etc.

Sedan har vi depressionen som är ganska djup där jag känner mig väldigt nedstämd, ångest i vågor och svårighet att känna glädje i någonting.

Ovanstående har gjort att jag isolerat mig i långa perioder, vilket så klart gjort att mitt sociala liv blivit sargat / kört i botten.

Nu vill jag vända detta och bli så frisk jag bara kan. Omöjligt att fortsätta så här.

Har en tid med en läkare inom kort och skulle behöva hjälp med vad jag ska säga och göra för att få "starkare" mediciner som verkligen kan hjälpa mig.

Jag går just nu på en medicin som heter "brintellix". Den har i stort sett varit verkningslös mot depressionen. Mot mitt tvång kan jag inte påstå att den gjort någonting heller.

Som "panik"-medicin har jag fått Alprazolam. Den skulle ju vara bra och därmed också beroendeframkallande. Jag har tagit en, två och tre tabletter. Visst, lite ångest dämpar den, men i övrigt var den då ingen mirakelkur precis. Kan inte se mig själv bli beroende av denna.

Vilka tips har ni inför mitt läkarbesök? Vilka mediciner och terapier bör jag be om? Va tror ni om KBT för mig? Kan det hjälpa något? Psykolog?

Jag har kört igenom hela registret med alla "vanliga" mediciner. Dom biter in.

Ska försöka lista de jag haft som inte hjälpt:

Sertralin
Voxra
Venlafaxin
Lamotrigin
Eescitalopram
Duloxetin
Lithium
Brintellix
Alprazolam (vid tillfälle)
Lergigan (vid tillfälle)
Oxascand (vid tillfälle)

Tror att jag glömt två tre stycken, men kan inte komma på dom just nu.


Tacksam för svar och hjälp!

MVH
fyrnox
Depressionen fixar du lätt med LSD eller psilocybin men OCDn är lite klurigare. Den kan fixas av psykadeliska men räkna inte med det, jag kan däremot rekommendera att du bara slänger ner en handsprit i fickan. Men som sagt
Depression fixas med psykadeliska (https://www.youtube.com/watch?v=CMNzRTEjoyA) Jag själv tog mig även ur en svår depression med LSD.
för att fixa OCDn får du nog gå till psykolgen.
Citera
2018-09-16, 17:07
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej alla!

Jag lider av OCD och djup depression sedan fem år tillbaka. OCD:n tar sig uttryck i form av rädsla av bakterier, offentliga ytor m.m. Gillar inte att ta folk i hand, trycka på kortterminaler. Ja, ni fattar nog grejen.

Vad jag kan göra för att "komma runt" detta är plasthandskar som ett exempel. Jag kan använda pappersnäsdukar när jag ska ta i dörrhandtag etc.

Sedan har vi depressionen som är ganska djup där jag känner mig väldigt nedstämd, ångest i vågor och svårighet att känna glädje i någonting.

Ovanstående har gjort att jag isolerat mig i långa perioder, vilket så klart gjort att mitt sociala liv blivit sargat / kört i botten.

Nu vill jag vända detta och bli så frisk jag bara kan. Omöjligt att fortsätta så här.

Har en tid med en läkare inom kort och skulle behöva hjälp med vad jag ska säga och göra för att få "starkare" mediciner som verkligen kan hjälpa mig.

Jag går just nu på en medicin som heter "brintellix". Den har i stort sett varit verkningslös mot depressionen. Mot mitt tvång kan jag inte påstå att den gjort någonting heller.

Som "panik"-medicin har jag fått Alprazolam. Den skulle ju vara bra och därmed också beroendeframkallande. Jag har tagit en, två och tre tabletter. Visst, lite ångest dämpar den, men i övrigt var den då ingen mirakelkur precis. Kan inte se mig själv bli beroende av denna.

Vilka tips har ni inför mitt läkarbesök? Vilka mediciner och terapier bör jag be om? Va tror ni om KBT för mig? Kan det hjälpa något? Psykolog?

Jag har kört igenom hela registret med alla "vanliga" mediciner. Dom biter in.

Ska försöka lista de jag haft som inte hjälpt:

Sertralin
Voxra
Venlafaxin
Lamotrigin
Eescitalopram
Duloxetin
Lithium
Brintellix
Alprazolam (vid tillfälle)
Lergigan (vid tillfälle)
Oxascand (vid tillfälle)

Tror att jag glömt två tre stycken, men kan inte komma på dom just nu.


Tacksam för svar och hjälp!

MVH
fyrnox

Har ingen egen erfarenhet av OCD mer än att jag kollar att dörren är stängd ett par gånger för mycket . När det gäller fobier av olika slag så botar man ju det (ibland ) med att utsätta sig för det man är rädd för i olika takt . Varför inte försöka med samma behandling för dina besvär ? Man dör inte av skräck . Lycka till !
Citera
2018-09-16, 17:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
1
Depressionen fixar du lätt med LSD eller psilocybin men OCDn är lite klurigare. Den kan fixas av psykadeliska men räkna inte med det, jag kan däremot rekommendera att du bara slänger ner en handsprit i fickan. Men som sagt
Depression fixas med psykadeliska (https://www.youtube.com/watch?v=CMNzRTEjoyA) Jag själv tog mig även ur en svår depression med LSD.
för att fixa OCDn får du nog gå till psykolgen.


LSD -lysergsyredietylamid är en kraftig hallucinogen drog som absolut inte ska användas överhuvudtaget och definitivt inte för depressioner . Vad är det för trams att rekommendera det ? Att tipsa om olika droger som lösning på någons situation är så absurt .
Citera
2018-09-16, 17:21
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
LSD -lysergsyredietylamid är en kraftig hallucinogen drog som absolut inte ska användas överhuvudtaget och definitivt inte för depressioner . Vad är det för trams att rekommendera det ? Att tipsa om olika droger som lösning på någons situation är så absurt .
? är du dum? Psykadeliska är de enda och bästa ämnen för att bekämpa depression, ofta försvinner det permanent redan efter första trippen.

Får jag bara fråga, Har du någon gång provat psykadeliska? Har du någon akademsik utbildning inom området? Jag kan säga att jag har båda.
Sen är det klart att det är mycket starka grejer och absolut ingen party drog eller något att leka med. Det är oerhört kraftfulla substanser som kan påverka oss både positivt och negativt ifall det inte är utövat rätt.
__________________
Senast redigerad av JannesKamel 2018-09-16 kl. 17:23.
Citera
2018-09-16, 17:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
? är du dum? Psykadeliska är de enda och bästa ämnen för att bekämpa depression, ofta försvinner det permanent redan efter första trippen.

Får jag bara fråga, Har du någon gång provat psykadeliska? Har du någon akademsik utbildning inom området? Jag kan säga att jag har båda.
Sen är det klart att det är mycket starka grejer och absolut ingen party drog eller något att leka med. Det är oerhört kraftfulla substanser som kan påverka oss både positivt och negativt ifall det inte är utövat rätt.

Nej jag skulle aldrig ta LSD men på sjuttiotalet hade jag ett par vänner som provade och ja jag har utbildning inom området . Fö särskriver du som alla andra unga här .
Citera
2018-09-16, 17:34
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stavpolisen
Nej jag skulle aldrig ta LSD men på sjuttiotalet hade jag ett par vänner som provade och ja jag har utbildning inom området . Fö särskriver du som alla andra unga här .
Ok, jag skiter i vem du tycker jag skriver som.
Hursom, varför skulle du inte prova det? Du verkar inte veta vad det är riktigt, psykadeliska är bästa medlet mot depression om man tar substansen i rätt set and setting med en vettig tripp sitter. Även om man inte har depression så växer du som människa efter du fått en inblick i ditt eget liv.

Jag kan bara tipsa dig om att göra det innan du dör, annars missar du ett riktigt äventyr.
Men men vi ska inte ta tråden från TS. Jag har sagt det jag ska säga, det är bara att droppa in med fler tips.
__________________
Senast redigerad av JannesKamel 2018-09-16 kl. 17:37.
Citera
2018-09-16, 19:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Hej alla!

Jag lider av OCD och djup depression sedan fem år tillbaka. OCD:n tar sig uttryck i form av rädsla av bakterier, offentliga ytor m.m. Gillar inte att ta folk i hand, trycka på kortterminaler. Ja, ni fattar nog grejen.

Vad jag kan göra för att "komma runt" detta är plasthandskar som ett exempel. Jag kan använda pappersnäsdukar när jag ska ta i dörrhandtag etc.

Sedan har vi depressionen som är ganska djup där jag känner mig väldigt nedstämd, ångest i vågor och svårighet att känna glädje i någonting.

Ovanstående har gjort att jag isolerat mig i långa perioder, vilket så klart gjort att mitt sociala liv blivit sargat / kört i botten.

Nu vill jag vända detta och bli så frisk jag bara kan. Omöjligt att fortsätta så här.

Har en tid med en läkare inom kort och skulle behöva hjälp med vad jag ska säga och göra för att få "starkare" mediciner som verkligen kan hjälpa mig.

Jag går just nu på en medicin som heter "brintellix". Den har i stort sett varit verkningslös mot depressionen. Mot mitt tvång kan jag inte påstå att den gjort någonting heller.

Som "panik"-medicin har jag fått Alprazolam. Den skulle ju vara bra och därmed också beroendeframkallande. Jag har tagit en, två och tre tabletter. Visst, lite ångest dämpar den, men i övrigt var den då ingen mirakelkur precis. Kan inte se mig själv bli beroende av denna.

Vilka tips har ni inför mitt läkarbesök? Vilka mediciner och terapier bör jag be om? Va tror ni om KBT för mig? Kan det hjälpa något? Psykolog?

Jag har kört igenom hela registret med alla "vanliga" mediciner. Dom biter in.

Ska försöka lista de jag haft som inte hjälpt:

Sertralin
Voxra
Venlafaxin
Lamotrigin
Eescitalopram
Duloxetin
Lithium
Brintellix
Alprazolam (vid tillfälle)
Lergigan (vid tillfälle)
Oxascand (vid tillfälle)

Tror att jag glömt två tre stycken, men kan inte komma på dom just nu.


Tacksam för svar och hjälp!

MVH
fyrnox

Har du fått högsta möjliga dos (för dig) av alla mediciner du listat? Lergigan visste jag inte var en behovsmedicin..? Flyter dina sjukdomar ihop, dvs. att du blir deprimerad av dina tvång och tvärtom? KBT är nog utesluten samtidigt som du har en depression, beror ju säkerligen lite på vem just du är eller var när du inte var sjuk. Väldigt många har depressioner utan OCD, och minst lika många har OCD utan depression. ECT för depressionen kanske kan vara ett alternativ? Har du andra diagnoser? Ålder? Miljö? Arv? Förmåga? Sårbarhet(när du var frisk, eller när du trodde att du var frisk)?
Citera
2018-09-16, 20:50
  #9
Medlem
Fredrik81s avatar
Hej!

Använder Cymbalta med god effekt mot min OCD.

Har du gått i någon KBT?
Citera
2018-09-17, 11:40
  #10
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik81
Hej!

Använder Cymbalta med god effekt mot min OCD.

Har du gått i någon KBT?

Det var en medicin jag glömt. Cymbalta har jag också använt. Den gav mig ingenting tyvärr.

Ej gått på regelrätt KBT, nej. Har du? Gav det någon effekt?
Citera
2018-09-17, 11:49
  #11
Medlem
fyrnoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fastansfull
Har du fått högsta möjliga dos (för dig) av alla mediciner du listat? Lergigan visste jag inte var en behovsmedicin..? Flyter dina sjukdomar ihop, dvs. att du blir deprimerad av dina tvång och tvärtom? KBT är nog utesluten samtidigt som du har en depression, beror ju säkerligen lite på vem just du är eller var när du inte var sjuk. Väldigt många har depressioner utan OCD, och minst lika många har OCD utan depression. ECT för depressionen kanske kan vara ett alternativ? Har du andra diagnoser? Ålder? Miljö? Arv? Förmåga? Sårbarhet(när du var frisk, eller när du trodde att du var frisk)?

Ja, man kan säga att min OCD spär på min depression. Många sociala kontakter har gått i graven för att jag inte kunnat bjuda hem folk, ta mig ut i långa perioder m.m.

Tror du verkligen inte att KBT kan vara något för mig? Om min OCD "löser" sig så kanske jag kan aktivera mig mer? Men, förstår hur du tänker. Om min depression hade varit på absoluta minimum så vore det enklare med den typen av behandling.

Jag har blivit föreslagen ETC, men är livrädd för biverkningarna.

Nej, inga andra diagnoser, men jag har halvsyskon där alla män har en eller flera psykiska problem. Så jag gissar att det är "medfött" på något sätt.
Citera
2018-09-17, 11:59
  #12
Medlem
Fredrik81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fyrnox
Det var en medicin jag glömt. Cymbalta har jag också använt. Den gav mig ingenting tyvärr.

Ej gått på regelrätt KBT, nej. Har du? Gav det någon effekt?

Ja det har hjälpt väldigt bra. Men är tufft och passar inte alla. Det är du som gör allt jobb.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback