Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 14:49
  #1
Medlem
Jag vill bara börja med att jag är FULLT medveten om vad alla kommer tro. Det är absolut ingenting sånt det här är bara en sak som jag har funderat över.

Till frågan då. Om byggnaden som företaget man jobbar på skulle brinna ner, utsättas för någon typ av explosion eller något som skulle göra att det inte går att använda byggnaden över huvud taget. Vad händer med dom anställda?

Får man lön ändå via någon försäkring eller liknande? Om byggnaden skulle t.ex. behöva renoveras i 3 månader så skulle det få stora konsekvenser för dom anställda för man kan ju inte få pengar från a-kassan eller försäkringskassan för man är ju varken det ena eller det andra.

Någon som vet hur det skulle fungera?
Citera
2018-09-16, 15:07
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannne123
Jag vill bara börja med att jag är FULLT medveten om vad alla kommer tro. Det är absolut ingenting sånt det här är bara en sak som jag har funderat över.

Till frågan då. Om byggnaden som företaget man jobbar på skulle brinna ner, utsättas för någon typ av explosion eller något som skulle göra att det inte går att använda byggnaden över huvud taget. Vad händer med dom anställda?

Får man lön ändå via någon försäkring eller liknande? Om byggnaden skulle t.ex. behöva renoveras i 3 månader så skulle det få stora konsekvenser för dom anställda för man kan ju inte få pengar från a-kassan eller försäkringskassan för man är ju varken det ena eller det andra.

Någon som vet hur det skulle fungera?

Räknas väl antagligen som "arbetsbrist" eller så kickar statens "lönegaranti" in.

Något av dessa två kan jag tänka mig. Dock är jag långt från säker. Bara min egna teori.
Citera
2018-09-16, 15:42
  #3
Medlem
note-its avatar
Det är nog ”arbetsbrist” som går in här. Man får helt enkelt sparken. Men på ett fint sätt då.
Citera
2018-09-16, 17:32
  #4
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BHD
Räknas väl antagligen som "arbetsbrist" eller så kickar statens "lönegaranti" in.

Något av dessa två kan jag tänka mig. Dock är jag långt från säker. Bara min egna teori.

I de flesta företags försäkringar ingår hyra av alternativ lokal under tiden skadan repareras. I en fabrik kan det dessutom behövas extra hjälp med att rädda egendom så sysselsättning är inget problem. Blir man permitterad går försäkringsbolaget in som sista utväg.
Citera
2018-09-16, 18:06
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är nog ”arbetsbrist” som går in här. Man får helt enkelt sparken. Men på ett fint sätt då.
Uppsagd med arbetsbrist som orsak om nu inte annan lokal står att finna inom kort. Detta är närmast en försäkringsfråga som företaget har att hantera.
"Sparken" leder närmast tankarna till avsked, detta är inte aktuellt.
Citera
2018-09-16, 18:34
  #6
Medlem
I Småland brann en möbelfabrik upp. Det slutade med art företaget upphörde och de anställda blev av med jobbet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback