Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-08-15, 10:18
  #2533
Medlem
ETHIRTEENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Sitter här med ca 10ml flytande metadon (80mg) Nordic Drugs varianten. Är det någon idé att suga i sig dessa 10ml jag har? Har för övrigt noll tolerans, men som jag förstått det så är det ganska potent och potentiellt farligt? Och om jag tar det nu, är jag så fräsch imorgonbitti?


Det där är väldigt individuellt måste jag säga och 10ml metta från 80mg Nordic drugs är ca 20mg totalt har samma styrka och sort själv då jag är patient i laro. Frågan är ju vad för erfarenhet du har på metadon?
Och om du planerar att blanda det med något annat som Benzo eller neuroleptika, alkohol osv. Många utan tolerans skulle bli väldigt påverkad av 20mg och effekten sitta kvar upp till 2 dagar efteråt så tänk noga på det då du inte lär vilja dö för att du var oförsiktig
Citera
2017-08-17, 08:33
  #2534
Medlem
Vad är grejen med folk som flummar på metadon? Har aldrig tagit metadon förut men brukar tramadol ganska så regelbundet och för mig känns det som om metadon är en mildare opiat/opioid än tram? Tex ibland när jag tar 400-500mg tram så känner jag mig sjukt mycket mer påverkad än vad jag gör utav 50-60mg metadon och då var det absolut första gången jag tog metadon igår kl 6 ungefär och tog då 30mg direkt och har fyllt på titt som tätt under gårdagen och känner mig inte alls speciellt "moffad" vad gör jag för fel?(
Citera
2017-08-17, 12:20
  #2535
Medlem
Krickerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annakuwaso
Vad är grejen med folk som flummar på metadon? Har aldrig tagit metadon förut men brukar tramadol ganska så regelbundet och för mig känns det som om metadon är en mildare opiat/opioid än tram? Tex ibland när jag tar 400-500mg tram så känner jag mig sjukt mycket mer påverkad än vad jag gör utav 50-60mg metadon och då var det absolut första gången jag tog metadon igår kl 6 ungefär och tog då 30mg direkt och har fyllt på titt som tätt under gårdagen och känner mig inte alls speciellt "moffad" vad gör jag för fel?(
Är det flytande?
Det går att öppna korken och spä ut med vatten utan det syns på plomberingen.
60mg ger garanterat mer effekt än 500mg tram för mig i af.
Citera
2017-08-17, 21:37
  #2536
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annakuwaso
Vad är grejen med folk som flummar på metadon? Har aldrig tagit metadon förut men brukar tramadol ganska så regelbundet och för mig känns det som om metadon är en mildare opiat/opioid än tram? Tex ibland när jag tar 400-500mg tram så känner jag mig sjukt mycket mer påverkad än vad jag gör utav 50-60mg metadon och då var det absolut första gången jag tog metadon igår kl 6 ungefär och tog då 30mg direkt och har fyllt på titt som tätt under gårdagen och känner mig inte alls speciellt "moffad" vad gör jag för fel?(


Det är nog ganska så individuellt, samt för mig så tog det ett tag att "vänja mig" vid metadonruset. Idiotiskt nog var man ju envis i yngre år... Jag har själv när jag var färsk på metadon provat 60mg, och eftersom ruset(iaf för mig) går lite i vågor, och dessutom under extremt lång tid, så trodde jag i min naivitet att jag inte skulle känna av mer när jag under en halvtimme eller så upplevde mig själv som i princip nykter. Så jag fyllde på med en slurk till, plus 4mg iktorivil, 300mg lyrica(totalt utan tolerans på iaf lyrica) samt 15mg imovane..... jag dog nästan. Trots denna skräckupplevelse så fortsatte jag tills jag hittade "min" dos, men numera undviker jag metadon då det känns som ett otroligt starkt och svårkontrollerat preparat för mig. Framförallt när man blandar med andra neråtdroger.

Däremot tror jag att det funkar bra för laro-patienter som varit djupt i horseträsket, har flera vänner som får det via laro och de har nu uppstyrda liv med jobb, familj, utbildningar och utåt sett ordnade förhållanden.

Metadon var inte för mig dock. Provade lite från och till i ca ett halvår men nä, inte mer. Alldeles för dyrt och lynnigt rus för mig.
Citera
2017-08-28, 11:02
  #2537
Medlem
ETHIRTEENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av annakuwaso
Vad är grejen med folk som flummar på metadon? Har aldrig tagit metadon förut men brukar tramadol ganska så regelbundet och för mig känns det som om metadon är en mildare opiat/opioid än tram? Tex ibland när jag tar 400-500mg tram så känner jag mig sjukt mycket mer påverkad än vad jag gör utav 50-60mg metadon och då var det absolut första gången jag tog metadon igår kl 6 ungefär och tog då 30mg direkt och har fyllt på titt som tätt under gårdagen och känner mig inte alls speciellt "moffad" vad gör jag för fel?(


Haha nä du Tramadol är rena Alvedon i jämförelse med Metadon som är 6 gånger starkare än morfin! Tramadol är helt värdelöst på någon annan än en nybörjare på opiater och opioider... Metadon är extremt starkt preparat med låååång halveringstid upp till 56 timmar innan du har halva dosen kvar i omlopp som det du först stoppade i dig.

Metadon används främst för oss som varit beroende av Heroin som underhållsmedecin och på smärtkliniker för dem som behöver något starkare än morfin som inte kräver en massa påfyllnads doser.

Jag är väldigt övertygad att du blivit blåst av den du köpy metta av för 30mg till 60mg är tillräckligt för att två personer med din tolerans på trammadol att dö två gånger över, Återigen metadon är väldigt starkt och när buprenorfin(Subutex, suboxone)inte ger fullgott resultat byts man till Metadon som är starkare men dock förenat med strängare regler/riktlinjer för många patienter i laro programmen. Skulle du få för dig att pröva eller om du kommer över metadon får du vara väldigt försiktig och ha stor respekt för preparatet då det är väldigt lätt att överdosera.
__________________
Senast redigerad av ETHIRTEEN 2017-08-28 kl. 11:09.
Citera
2017-09-06, 17:16
  #2538
Avstängd
Läste nyss att metadonet som ges till folk i metadon programmen har ändrats till en racemix. Vilket jag med hört de på programmet säga det var bättre metadon förr än nu. Det är för att dra ner på den effekten som ger eufori.

Tycker det e helt sjukt. De som fått ett läkemedel i 10år ska helt plötsligt få en racemix vilket betyder sämre effekt bara.
Läste detta på laro hemsidan.

Nu förstår jag varför de måste höja hela jävla tiden.
Tur jag får de vanliga 10mg pillerna vila ska vara original. Jag får med mig så jag bara behöver ta vid behov. Men så har jag endast 50-70mg med och inte 150-200mg som vissa. De går ju runder som zombies. Det vill jag inte. Bara funka.
Buprenorfin gör mig hyper och de kollade även blodtrycket före och efter och det stämde som jag sa mitt blod tryck låg på gränsen till ta blodtrycks sänkande men sa jag tänket inte dricka det skitet. Då får ni ge mig pillerna så jag kan ta 40mg nån vecka 30nån vecka sen 70mg nån vecka. Asså typ behov men som flest 7st. Fast kommer nog behöva öka nån gång men fan så mycket bättre ha dem än drickan.
Samt man blir lugn på metadon vilket jag inte blir på sub. Har en jävla respekt för det med och därför lider jag hellre eller lider och lider det känns knappt någon skillnad ta 40 som 70mg. Fast skött mig utmärkt och därför blir betrodd med piller annars hade det blivit drickan. Skit e den. Varför ska de va så i Sverige.
Så fort man får minsta eurofi på nått läkemedel eller nått annat så narkotika klassas det.
Fan följ Danmark. Där ser dom ingen skildnad på en missbrukare eller vanlig i vården. För behöver man nått då behöver man det sen e de så efter i Sverige med och inser inte om man tex gått på benzo och heroin så tror de man ska få andningsdepp om man får en citodon i vården. Fatta nån gång att man skapar en jävla tolerans på båda läkemedlen.
Fast kommer nog få behålla mina stess fast de ville jag skulle gå från 20mg stess till 4mg klonazepam vilket är en 3 dubbel dos stess om man omvandlar det.
Så de är inte smarta eller kan ett skit. På vissa kan dom och de vet ashton manual med sär jag går och trappar it folk enligt den. Då typ alla lyckad sluta med benzo utom de som behöver det och jag föll i den då jag även skött mig från sido missbruk. Fast tig 4mg xanor för några veckor sedan och blev tvär benzad så nu slutar jag med dom äntligen har min tolerans sjunkit så pass mycket men trappade själv ut i 5mån innan de tog över från 30mg stess. Tog fan 12-15mg xanor om dagen ett tag men då led jag av testobrist som förklarade min ständiga panik och ångest.

Fast åter igen varför ska de vara så jävliga i Sverige. Så folk måste upp på 150mg och det är då biverkningarna sätter in med. Man samlar vatten och blir fet men det beror med på testo brist. För alla opioider de påverkar signalerna att producera mer testo och en testo brist uppstår. Så alla som har svårt med att sluta med benzo som går och främs de som gått där sen start. Kolla erat testo och ligger det under 7nmol så kontakta Endokrin så ni får behandling. Jag låg på 2-3nmol och hade feta kärlekshandtag och mycket annat. Allt smälte bort på 4-5mån och nu har kroppen återhämtat sig från 9års testo brist.
Citera
2017-09-06, 17:38
  #2539
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tapio6
Läste nyss att metadonet som ges till folk i metadon programmen har ändrats till en racemix. Vilket jag med hört de på programmet säga det var bättre metadon förr än nu. Det är för att dra ner på den effekten som ger eufori.

Bra skrivet. Huvudsyftet var dock pengar skulle jag tro. Synd att de inte kör på den bästa sorten, vad spelar det för roll om de i programmet råkar må lite bra? Att de skulle gå runt i någon slags konstant eufori kan de ju glömma. Huvudsaken är ju att folk inte tar andra droger, att få ett litet rus ibland kan faktiskt bidra till det. Mår man dåligt så ökar ju risken för att man ger sig på droger eller heroinet igen enormt. Kan tänka mig att flera kommer må sämre när de får byta, ett antal återfall kan man nog räkna med, men huvudsaken är ju att ingen mår bra, även om det innebär att de tar droger igen, vilket ju ska vara huvudsyftet med att de ens är med i programmet till att börja med. Jag är så jävla trött på deras ovetenskapliga metoder. På mitt program så får man bara halva dosen om man kommer efter lunch, vad adderar det för värde till de som tar att de bara får halva dosen? På vilket sätt kommer det bidra till folks välmående och avhållsamhet? Missbrukare är väl den sista gruppen som det fortfarande är okej att behandla dåligt och med ett ovetenskapligt och moraliserande sätt. Varför kan de inte lyssna på oss som faktiskt tar läkemedlen och faktiskt har varit missbrukare, de kan gå på hur många kurser de vill men de kommer ändå aldrig att förstå hälften. Vissa undrar man ens varför de jobbar med missbrukare då de inte verkar ha minsta lust att hjälpa dom.

Tyskarna kör på den bästa sorten läste jag här, typiskt dom, där är det kvalitet som gäller och inget annat. Var ju dom som uppfann det också. Jag hade gärna velat testa den sorten.
__________________
Senast redigerad av powddder 2017-09-06 kl. 17:43.
Citera
2017-09-09, 11:04
  #2540
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powddder
Bra skrivet. Huvudsyftet var dock pengar skulle jag tro. Synd att de inte kör på den bästa sorten, vad spelar det för roll om de i programmet råkar må lite bra? Att de skulle gå runt i någon slags konstant eufori kan de ju glömma. Huvudsaken är ju att folk inte tar andra droger, att få ett litet rus ibland kan faktiskt bidra till det. Mår man dåligt så ökar ju risken för att man ger sig på droger eller heroinet igen enormt. Kan tänka mig att flera kommer må sämre när de får byta, ett antal återfall kan man nog räkna med, men huvudsaken är ju att ingen mår bra, även om det innebär att de tar droger igen, vilket ju ska vara huvudsyftet med att de ens är med i programmet till att börja med. Jag är så jävla trött på deras ovetenskapliga metoder. På mitt program så får man bara halva dosen om man kommer efter lunch, vad adderar det för värde till de som tar att de bara får halva dosen? På vilket sätt kommer det bidra till folks välmående och avhållsamhet? Missbrukare är väl den sista gruppen som det fortfarande är okej att behandla dåligt och med ett ovetenskapligt och moraliserande sätt. Varför kan de inte lyssna på oss som faktiskt tar läkemedlen och faktiskt har varit missbrukare, de kan gå på hur många kurser de vill men de kommer ändå aldrig att förstå hälften. Vissa undrar man ens varför de jobbar med missbrukare då de inte verkar ha minsta lust att hjälpa dom.

Tyskarna kör på den bästa sorten läste jag här, typiskt dom, där är det kvalitet som gäller och inget annat. Var ju dom som uppfann det också. Jag hade gärna velat testa den sorten.

Tur att man kan på tabs istället för skit saften på vissa LARO motagningar, mindre biverkningar oxo på tabletterna. Vet att det inte är många LARO som ger ut tabletterna vilket är sjukt....men typiskt Sverige.
Citera
2017-09-10, 21:57
  #2541
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungle
Tur att man kan på tabs istället för skit saften på vissa LARO motagningar, mindre biverkningar oxo på tabletterna. Vet att det inte är många LARO som ger ut tabletterna vilket är sjukt....men typiskt Sverige.

Tycker det är irriterande som fan att det ens finns skillnader programmen emellan, man ska väl ha rätt till samma vård vart man än bor i landet? Visst, i teorin kan man söka till vilket program men vill men om man inte bor i närheten så fallet det ju på det. Själv föredrar jag dock saften, men som sagt bör alla kunna välja bland exakt samma preparat, tillverkare och form. Förstår inte varför varje mottagning har varsitt avtal för inköp o.s.v. hade väl varit vettigare om alla mottagningar hade ett gemensamt, ju fler man är och ju större mängder man köper in desto bättre pris brukar vara regeln.
Citera
2017-09-10, 22:13
  #2542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av powddder
Tycker det är irriterande som fan att det ens finns skillnader programmen emellan, man ska väl ha rätt till samma vård vart man än bor i landet? Visst, i teorin kan man söka till vilket program men vill men om man inte bor i närheten så fallet det ju på det. Själv föredrar jag dock saften, men som sagt bör alla kunna välja bland exakt samma preparat, tillverkare och form. Förstår inte varför varje mottagning har varsitt avtal för inköp o.s.v. hade väl varit vettigare om alla mottagningar hade ett gemensamt, ju fler man är och ju större mängder man köper in desto bättre pris brukar vara regeln.

Håller med men det är typiskt swe! De försöker ge ut d billigaste medicinen som också brukar vara den sämsta.

Sveriges vård och lagar är så snett så, de "bara" fokuserar på prover och kontroll.
Citera
2017-09-11, 03:38
  #2543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv
Tack detsamma!
Jodå det är helt okej, ingen bakfulla eller Ågren.

Försöker komma in på LARO eller lmab, har stått på sub genom vården dock och jag kan instämma till pricken det du sa ang sub som medicin. Testat allt och verkar bara vara metadon som biter på min smärta. (Rusar mig inte, går inte när man tar samma dos dagligen länge som du vet.)

Hoppas på att komma in då jag kan hantera medicinen samt det får mig att fungera i vardagen samt lindrar smärtan så inte det tar över. Man blir ganska less på att jaga som du vet, så hoppas jag kommer in med då det effektivt lindrar drogsuget samtidigt!

För mig slutade subben fungera exakt lika efter lite mer än 1-2 år. Man tappar tom livsglädje när man kommit till den punkten om du känner igen det? Glad jag slutade med sub och står på meta(dyrt men nöden har ingen lag).

Håller med metadon har räddat livet på många, flera jag känner.
Olika från varje mottagning, var proper och försök vara så konsis och faktabaserad när du pratar med dom med öppet sinne vad de tycker med.
På mottagningen här tror dom folk blir dos eller piller fixerade när de börjar fråga om ändringar som de genuint behöver.
Lycka till och ha en trevlig dag.

Metadon kan du få på smärtklinik, ellet av vanlig läkare. Buprenorfin får bara skrivas ut av beroendeläkare, så tillvida det inte handlar om temgesic.
Citera
2017-09-21, 11:13
  #2544
Medlem
Jag undrar hur man kan kan se på metadonet om det är utblandat med vatten? Kan man se det på blodet hur de beter sig i lösningen? Och hur kan man lättast kolla på en flaska om någon gjort ett hål i den?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback