Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2018-09-17, 20:30
  #85
Medlem
Tält är ett måste. Helst ett sånt där stort göttigt tält man hade i lumpen med kamin i mitten. Och så tillgång till ved förstås. Då skulle jag säkert palla ett par dagar i alla fall. Men när powerbanken också är slut gäller det att hitta nånstans att ladda mobilen.
Citera
2018-09-17, 23:25
  #86
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Jag är absolut inte ute efter att bråka eller ens ifrågasätta men av personlig erfarenhet tycker jag du överdriver risken något när du tar upp den så ofta och gör den till ett så stort problem.

Jag har säkert slagit upp i storleksordningen 100-200 mindre och större sår ute i skog och mark utan att tvätta eller ens sätta på förband ibland även om det i den del fall varit ganska djupt.

Vet inte om det stämmer men jag brukar alltid tvätta/torka händerna med vitmossa inför matlagning och fiskrensning och har hört att den baketeriedödar, vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det eller om man i nödfall kan använda den även för tvätt runt sår!?

Jo de stämmer. Vitmossa är antiseptisk. Bra att använda o tvätta röven med när du skitit i skogen. Det där med rädsla för infektioner i skogen e bara trams.
Det flesta i denna träden läser ju fan inte? Bara skriver och har ingen aning om nåt. De flesta i tråden ska nog hålla sig hemma. De flesta människor på flashback verkar vara människor som bara vill höras och i egentligen är oförmögna att föra en diskution och komma med nåt matnyttigt. En trådskapare startar en tråd. Så fylls den med damp barn som aldrig fått nån uppmärksamhet som babblar sönder den. Oförmögna att lära sig nåt! Så tröttsamt.
Citera
2018-09-18, 00:44
  #87
Medlem
ModerRotas avatar
Det är lätt att leva i skogen om du vet hur man gör. Du måste ha jävligt mycket kunskap om hur man lever i skogen innan du börjar testa själv.

Du måste ha konstant tillgång till rent vatten och du måste klara att hålla dig torr och varm i alla väder. För det krävs ett bra kokkärl och helst ett förvaringskärl för rent vatten också.

Finns massor av bra outdoor videos på Youtube där du lär dig allt från att göra upp eld i totalt blött väder till hur man sover varmt utan att dö av kolmonoxidförgiftning.

Med kunskap så behöver du bara riktigt bra kläder (lär av eskimåerna), en inte för stor full-tang kniv och en riktigt bra stor yxa.

Jag hade nog också rekommenderat en bra sovsäck(-2), thermarest liggunderlag, en bågsåg, ett eldstål, en tändare, några tamponger och en bra stor tarp som minimum starter kit.

Här är en trevlig tjej som kan lära dig hur man överlever i skog och mark:
https://www.youtube.com/watch?v=4fL34C3XfjE

Lycka till.
__________________
Senast redigerad av ModerRota 2018-09-18 kl. 01:34.
Citera
2018-09-18, 02:48
  #88
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Efter att ha levt 20 år i höjden av civilisation kanske man vill uppleva det motsatta för att få en bild av vilken balans som är optimal.
Jag skulle nog hellre skaffa en stuga på landet i så fall....
Citera
2018-09-18, 06:09
  #89
Medlem
.SMOrcimus.PriMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är vindskydd också fusk? Är det fusk att göra upp en eld?

Nu var ju scenariot att man hade tillgång till mat och en ryggsäck full med utrustning.

Om inte tält ingår i utrustningen så är det fusk, ja.

Lite skillnad på att behöva bygga ett vindskydd och ha ett tält redo att sättas upp med sig
Citera
2018-09-18, 11:31
  #90
Medlem
Jag rekommenderar TS att se filmen Into The Wild.
I den får han svaret på sina frågor om hur det går, dock så fuskade inte killen i filmen med mat utifrån..
Citera
2018-09-18, 12:47
  #91
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JT63
Jag skulle nog hellre skaffa en stuga på landet i så fall....

Ja, precis som snäckor som behöver ett skal för att överleva bra, så behöver människan alltid tak över huvudet och vindskydd.

Vi är inte anpassade att gå ut i skogen nakna och tro vi kan överleva, inte ens i tropikerna.

Ju bättre hus, desto bättre förutsättning att klara sig.


Människa har till och med det inbyggt i generna. Det går även att läsa ut exakt när i evolutionens historia som människan började bygga hus, genom att studera när barn börjar bygga kojor i utvecklingsstadiet. Vem har inte byggt en träkoja liksom?


Talet kom först, sen kom husbyggande och först långt senare kom elden. Någonstans mellan husbyggande och elden så kom förmodligen verktygen.
__________________
Senast redigerad av ModerRota 2018-09-18 kl. 12:50.
Citera
2018-09-18, 13:18
  #92
Medlem
Viddernas-Mans avatar
En jävla massa söndercurlade stadsbor i tråden...

Klart som fan det går att leva i skogen, särskilt om man dessutom har tillgång till mat. Hur fan tror ni folk levde förr i tiden?

Det som krävs är dock i första hand kunskap. Förr fick man den kunskapen av sina föräldrar och av dåtidens samhällen men nu är vi alldeles för bortskämda och bortklemade. Därför måste man självmant skaffa sig den kunskapen.

Dessutom, vem fan har sagt att man måste leva helt isolerad bara för att man väljer att bo "off-grid" (som det så häftigt kallas i vissa kretsar...)? Det är ju inte direkt så att övriga samhället försvinner bara för att du väljer att leva i skogen...
Citera
2018-09-18, 13:54
  #93
Avstängd
therefores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det är lätt att leva i skogen om du vet hur man gör. Du måste ha jävligt mycket kunskap om hur man lever i skogen innan du börjar testa själv.

Du måste ha konstant tillgång till rent vatten och du måste klara att hålla dig torr och varm i alla väder. För det krävs ett bra kokkärl och helst ett förvaringskärl för rent vatten också.

Finns massor av bra outdoor videos på Youtube där du lär dig allt från att göra upp eld i totalt blött väder till hur man sover varmt utan att dö av kolmonoxidförgiftning.

Med kunskap så behöver du bara riktigt bra kläder (lär av eskimåerna), en inte för stor full-tang kniv och en riktigt bra stor yxa.

Jag hade nog också rekommenderat en bra sovsäck(-2), thermarest liggunderlag, en bågsåg, ett eldstål, en tändare, några tamponger och en bra stor tarp som minimum starter kit.

Här är en trevlig tjej som kan lära dig hur man överlever i skog och mark:
https://www.youtube.com/watch?v=4fL34C3XfjE

Lycka till.

Räcker med att köra The Long Dark så är man set 4 life sen.
Citera
2018-09-18, 15:25
  #94
Medlem
GoldTalons avatar
Har för få inlägg för att kunna skicka pm...
Om TS vill så kan han få låna ert litet skjul i Huddinge. Placerat i liten sluttning ett par decimeter ovanför marken. Under granar.
Väldigt torrt. Hör av dig.
Citera
2018-09-19, 14:15
  #95
Medlem
Ambelains avatar
Det bästa stället att bo på ute i skogen är tveklöst i närheten av någon slags semesterby, en stugby eller ett ställe var det finns många fritidshus och semesterstugor.

För där kan man lätt göra inbrott utan att riskera att åka fast.
Det bor ju bara folk där på somrarna och annars mest bara om helgerna.

Och där brukar finnas gott om konserver i sådana stugor.
Bara att ta för sig med andra ord.


Jag har läst om en snubbe som försvunnit från samhällets radar och levt ute i det vilda för sig själv hur länge som helst.
Han blev bara upptäckt till slut eftersom han hade gjort för många inbrott i stugorna.

Stugägarna blev emellertid inte arga och började lacka på honom, utan de tyckte synd om den, vem det nu var, som gjort inbrott och tagit deras konserver.
Så de började ställa fram mat åt honom så att han inte skulle panga rutorna.

Men, till slut gick det inte längre och sheriffen fick tag i honom, och de hittade hans gömsle i skogen.
Där hade han sparat allt möjligt, en TV, länstol och allt möjligt bråte.
Citera
2018-09-26, 11:48
  #96
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80808
Älgen bygger inte boplats. Att sköta hygienen är centralt. Många är de karoliner som sket ihjäl sig.

"Erik Stolt tågade med Karl XI och dog i Sachsen, där bajset tog hans liv". Rest in feces.
- eller vadå?

TS, mer precis VAD tänker du att din magiska ryggsäck innehåller, i form av ev verktyg, kläder, sovsäck, liggunderlag mm? Nyfiken på förutsättningarna!
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback