Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 02:03
  #1
Medlem
Hejsan

Topic jag slant till med där kan vara aningen bred och svår att begripa sig på, lite som jag personligen då antar jag.. så vad kan jag göra.

Men för att bli lite allvarlig,

Har nu ett instagram konto jag börjat bry mig om och strategerar nu vilken väg jag ska ta i min fotografier. Mycket mer tanke går nu in på de foton jag lägger upp där än när det precis kom ut, låt mig få det ur vägen först.

SÅ, en sak som jag inte riktigt har fått grepp om är Instragrams olika ratio krav på foton tagna,
att man om man vill få foton att se så bra ut som möjligt på IG så bör man följa ratio kraven och editera sina foton i något bildbehandlingsprogram. (Jag använder Photoshop CC och Lightroom Classic CC nödvändigtvis inte i den ordern dock!)

Jag skjuter mina foton i antingen 4:3, 16:9 eller 18,5:9 eller har gjort det hittils vill säga har inte experimenterat så mycket med dom olika bildstorlekarna man kan ställa in i kameran än, förutom de jag nyss nämnde.

Så vad är det för olika resulutions, crops osv som är optimalt för foton när det kommer till Instagram.
Jag hörde någon prata om "scale your photos to instagrams ratios which are 5,4 or if it was the other way around i cant remember.

Men han pratade också om 1080 resolution men då förlorar ju fotona MASSIVT med detalj om man ska förminska 4K bilder till 1080 rez.

Som ni förhoppningsvis märkt vid det här laget efter att ha läst det där så är jag precis överallt när det kommer till det här, jag måste få lite guide på traven så jag kan få dessa värden resolutions etc. runt min hjärna känner jag.

SÅ ni som känner för att flika in med era tips eller bara rekommendera en utube kanal med en dunder tutorial så är ni guld värda!

Tack på förhand!
Citera
2018-09-16, 02:13
  #2
Medlem
bl1nks avatar
https://help.instagram.com/1631821640426723

Instagram stödjer inte 4K. Kör sedan så kvadratiskt som möjligt. Tänk på hur mobiler ser ut. Skärmen är vertikal därför är det oftast dumt att göra t.ex 16:9.
Citera
2018-09-16, 02:22
  #3
Medlem
Hej

Det är följande format som gäller:

1350 pixlar höjd, 1080 pixlar bredd för att fylla ut hela bilden på instagram på en mobil.

1080x1080 är kvadratiskt.

Sen fungerar det säkert en del andra format också, men de är de som du kan köra om du vill ha så stor upplösning som möjligt. Skulle du lägga in större så kommer instagram att konvertera ner dem så att de blir mindre. Bilderna lägger sig lokalt sparat i telefonen i någon instagram mapp efter konverteringen tror jag också så att du kan hålla koll på dem och experimentera fall du tror att det skulle passa större bilder.
Citera
2018-09-17, 19:20
  #4
Medlem
Kapar tråden lite och ställer en fråga som ändå är relevant. Hur får man bilderna i mindre storlek så att det nästan blir en passpartou runt omkring. Typ som alla Steve McCurrys bilder och många andra?
Citera
2018-09-20, 02:02
  #5
Medlem
Tack för era svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback