Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-19, 15:54
  #25
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CygneRouge
Jag upplever det som att det överhuvudtaget inte förekommer hastighetskontroll på motorväg. Kanske på E4 mellan Södertälje - Arlanda.

Firar just 30 år med körkort och totalt EN fortkörningsbot.

Jag har haft körkort sedan 1995, tog det en vecka efter jag fyllt 18, och under alla dessa 23 år har jag fått 1 fortkörningsbot, det var för 22 år sedan på en 70-sträcka.
Jag kör runt 8000 mil om året ska också tilläggas.

Jag har dock fått 25-30 hastighetsböter i tyskland, dom ställer ju ut dolda kameror där, så där är det väldigt svårt att undvika böter.

Min uppfattning är att hastighetskontroller idag nästan helt och hållet har upphört i sverige, den som åker dit har helt enkelt en jäkla otur.
Undantaget är det europeiska trafiksäkerhetssamaretet, där alla EU-länder samtidigt kör trafikkontroller till ett visst tema, och just denna vecka är temat faktiskt hastighetskontroller.
Citera
2018-09-19, 20:17
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har haft körkort sedan 1995, tog det en vecka efter jag fyllt 18, och under alla dessa 23 år har jag fått 1 fortkörningsbot, det var för 22 år sedan på en 70-sträcka.
Jag kör runt 8000 mil om året ska också tilläggas.

Jag har dock fått 25-30 hastighetsböter i tyskland, dom ställer ju ut dolda kameror där, så där är det väldigt svårt att undvika böter.

Min uppfattning är att hastighetskontroller idag nästan helt och hållet har upphört i sverige, den som åker dit har helt enkelt en jäkla otur.
Undantaget är det europeiska trafiksäkerhetssamaretet, där alla EU-länder samtidigt kör trafikkontroller till ett visst tema, och just denna vecka är temat faktiskt hastighetskontroller.

Jäklar! Det är imponerande statistik. Men hur stor del av den körningen sker över hastighetsgränsen? Men din statistik från Tyskland visar ju att det inte borde va allt för liten del ändå. Verkligen värt att fixa radarvarnare om man ska köra där. Ok, att detta inte är lagligt - men man får ju ställa böterna att ha en varnare mot dom fortkörningsböter som den kan rädda en från. Då är det ju alla gånger värt det.

Just den här veckan ska man dock se upp lite extra:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...na-ska-sankas/
Citera
2018-09-19, 22:14
  #27
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Jäklar! Det är imponerande statistik. Men hur stor del av den körningen sker över hastighetsgränsen? Men din statistik från Tyskland visar ju att det inte borde va allt för liten del ändå. Verkligen värt att fixa radarvarnare om man ska köra där. Ok, att detta inte är lagligt - men man får ju ställa böterna att ha en varnare mot dom fortkörningsböter som den kan rädda en från. Då är det ju alla gånger värt det.

Just den här veckan ska man dock se upp lite extra:
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/...na-ska-sankas/

25% kanske, svårt att säga.
Citera
2018-09-19, 23:43
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
25% kanske, svårt att säga.

Ok, men eftersom du kör så väldigt mycket blir det ju ändå 2000 mil/år då som blir relevant (där du kunnat få böter, men sluppit undan). Det är ju inte dåligt. Sen när man sträcker sig så lång tid tillbaka, får man ju tänka på att för 15-20 år sen var ju risken att torska betydligt större än den är idag också. Det fanns ju mer trafikpoliser då.
Citera
2018-09-19, 23:57
  #29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C20
Ok, men eftersom du kör så väldigt mycket blir det ju ändå 2000 mil/år då som blir relevant (där du kunnat få böter, men sluppit undan). Det är ju inte dåligt. Sen när man sträcker sig så lång tid tillbaka, får man ju tänka på att för 15-20 år sen var ju risken att torska betydligt större än den är idag också. Det fanns ju mer trafikpoliser då.

Ja, det också.
För 25 år sedan fanns det 1.250 trafikpoliser i sverige, idag finns det knappt 200..
Därtill ska tilläggas att det är mycket mer trafik på vägarna idag än för 25 år sedan.
De trafikpoliser somfinns kvar arbetar nästan uteslutande med att kontrollera den tunga trafiken.

Och den vanliga polisen är fullt upptagna med annat, de har inte tid med mindre trafikbrott, det är helt bortprioriterat.
Det ser man ju också tex i Malmö, där jag kör ofta, folk skiter totalt i trafikregler, parkerar var som helst, kör i bussfiler, kör mot rött, kör i 80 km/h i centrum osv, osv.. risken att få böter är minimal.
Citera
2018-09-20, 07:11
  #30
Medlem
EMMA1994s avatar
Vet inte om jag märkt någon väg det körs generellt fortare på utan mer vilken tid det är . De flesta vägar inbjuder ju till högfart om det inte är bromsklossar i vägen . E6 kan ju vara lite seg upp till Helsingborg men sen släpper proppen
Citera
2018-09-20, 22:21
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Vet inte om jag märkt någon väg det körs generellt fortare på utan mer vilken tid det är . De flesta vägar inbjuder ju till högfart om det inte är bromsklossar i vägen . E6 kan ju vara lite seg upp till Helsingborg men sen släpper proppen

Så är det ju helt klart.
Många kör ju mest dagtid och en stor del av deras körning är dessutom arbetspendling kring rusningarna - då ser man ju inte alls många som kör fort (särskilt inte dom snabba som ligger i 160+ på motorvägen). Men är man ofta ute och kör kvällstid, så är det ju helt annat.

Sen en annan grej som är intressant är ju fördelningen av fortkörare. Jag har också märkt det att för en given vägsträcka, så minskar andelen små fortkörningar (såna som är max 30 över gränsen och särskilt dom riktigt små på bara är 6-20 över) oftast påtagligt under dom tider när folk har gott om tid (t ex på helger) - man kan tydligt se trenden så att säga - medan dom lite större >30 över gränsen, ligger på ungefär samma nivå hela tiden. För dom varierar det mest med framkomligheten (vilken allt som oftast är bättre kvällstid) och med slumpen, från tillfälle till tillfälle.

Uttrycket söndagsåkare har väl inte kommit från ingenstans. Men det verkar ju helt klart som dom som kör för fort bara för dom är stressade, sällan vågar trycka på riktigt. Medan dom som kör fort "på riktigt" oftast är såna som oss, som verkligen gillar farten
Citera
2018-09-21, 09:13
  #32
Medlem
EMMA1994s avatar
Ja men så är det ju kan bara hålla med betydligt fler kör ju fort till från jobb för de är stressade för att ta det lugnt i övrigt då de inte vill riskera böter eller körkort dessa är ju med betydligt farligare då de är stressade än de verkliga fartälskarna som du och jag .

De flesta sköna kappkörningar jag haft har ju varit på kvällstid även om det hänt till jobb med de flesta stoppar vid 30 + för ligga på körkortsgränsen sen vissa som jag stött på vägen till jobb och det gått i 180-200 är ju ofta någon som brukar köra så inget någon gör som engångsföretelse för det vågar de inte
Citera
2018-09-22, 23:16
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EMMA1994
Ja men så är det ju kan bara hålla med betydligt fler kör ju fort till från jobb för de är stressade för att ta det lugnt i övrigt då de inte vill riskera böter eller körkort dessa är ju med betydligt farligare då de är stressade än de verkliga fartälskarna som du och jag .

De flesta sköna kappkörningar jag haft har ju varit på kvällstid även om det hänt till jobb med de flesta stoppar vid 30 + för ligga på körkortsgränsen sen vissa som jag stött på vägen till jobb och det gått i 180-200 är ju ofta någon som brukar köra så inget någon gör som engångsföretelse för det vågar de inte

Idag från ett rödljus så körde jag ikapp med en Corvette.
Jag hade bara en Volvo V40 med D2-motorn, så det började med att jag blev totalt frånåkt och han hamnar säkert 150 m föra Sen kom ett par svaga kurvor och då "fegar han ut totalt" och det tog inte många sekunder så blåste jag om honom i högerfilen i ca 140 km/h (han hade saktat ner till kanske 100 där). Tänkte han skulle komma och försöka köra om igen på rakan efter (min bil hade ju verkligen inte mycket acc när man kom över 150-160 km/h) - men han gav upp helt och hållet. Han blev nog lite snopen.
Syns ju verkligen vilka som gillar och är bra på att köra fort "på riktigt" i dom lägena. För att retas lite med moralkärringarna som läser detta så var den skyltade farten 70 km/h.
Dock en väg som är asnice att gasa på:
Rödljuset
https://www.google.se/maps/@59.26044...7i13312!8i6656
Svängarna
https://www.google.se/maps/@59.26230...7i13312!8i6656
Och rakan
https://www.google.se/maps/@59.26511...7i13312!8i6656

En annan lite rolig grej som hände var när jag låg på en annan av våra trafikleder med sanslöst låga 60 km/h hastighetsgräns https://www.google.se/maps/@59.37976...7i13312!8i6656.

Jag visste inte riktigt vart jag skulle, så jag körde lite långsammare än vanligt (för att hinna se vilken väg jag skulle in på) - men jag låg ändå i ca 110-120 km/h. Då kom det en annan bil och blåste om (han körde säkert 40 snabbare än mig) Det är roligt när man ser andra som kör fort också.
Citera
2018-09-23, 19:28
  #34
Medlem
EMMA1994s avatar
Haha vad kul nä ibland är det inte vad man kör utan hur man vågar köra jo moralkärringarna får ju spader på sådant . Men bara ännu mera kul har aldrig brytt mig vad som står på skyltarna gasar så fort jag kan såg ju sköna ut de vägarna du länkade att hålla 60 där var ju mer 160 väg
Citera
2018-09-23, 20:32
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Jag har haft körkort sedan 1995, tog det en vecka efter jag fyllt 18, och under alla dessa 23 år har jag fått 1 fortkörningsbot, det var för 22 år sedan på en 70-sträcka.
Jag kör runt 8000 mil om året ska också tilläggas.

Jag har dock fått 25-30 hastighetsböter i tyskland, dom ställer ju ut dolda kameror där, så där är det väldigt svårt att undvika böter.

Min uppfattning är att hastighetskontroller idag nästan helt och hållet har upphört i sverige, den som åker dit har helt enkelt en jäkla otur.
Undantaget är det europeiska trafiksäkerhetssamaretet, där alla EU-länder samtidigt kör trafikkontroller till ett visst tema, och just denna vecka är temat faktiskt hastighetskontroller.

Har själv haft kortet i cirka 7 år och klarat mig helt och hållet, detta genom att helt enkelt iaktta uppmärksamhet.
Min uppfattning är att om man är ensam i bilen, har fokus på vägen/omgivningen framför och är extra uppmärksam vid potentiella kontrollplatser (busshållplatser/parkeringsfickor i nedförsbackar, 90-sträckor som blir 70 etc.) så hinner man ofta se kontrollen innan polisen hinner uppmärksamma/klocka en. Iallafall om det gäller vägsträckor som man är bekant vid.
Reagerar själv rent instinktivt så fort jag skymtar någon misstänkt stillastående bil eller person längre fram vid vägkanten eller på någon bro.
Citera
2018-12-16, 17:20
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Expecten
E6 mellan Göteborg och Malmö har jag upplevt många som har kört som galningar


Före Värötunneln på sydgång finns en lååååååång flera km raka med rejält med utrymme mellan de båda filerna och med svagt nedförslut...
DÄR kan man "blåsa ur" det mesta en ljus natt i Juni/Juli...
;-)
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback