• 1
  • 2
2018-09-15, 23:44
Medlem
Hej,

Jag håller det kort och enkelt.

Köpt parhus (bostadsrätt) för 3.300.000:-
För att gå +/- 0 behöver jag sälja för 3.550.000:- då jag renoverat
Mäklare säger 3.400.000:- svårt, 3.500.000:- extremt svårt i dagens marknad

Kommer att vilja flytta ihop med killen om kanske ett halvår och sitter nu som säkert många andra med huvudvärk över bostadsmarknaden. Hur skulle ni resonera? Lägga ut till försäljning och ta det som det kommer? Hört om eventuell höjning av riksränta nästa år, också att andra säger ”vänta!”. Rädd att om jag säljer senare att jag går ännu mer back. Värt att försöka hyra ut mitt längre fram för att kanske sälja om 3 år? Nästa finanskris?

Vet att ingen kan sia om framtiden men någon som suttit i motsvarande situation eller bara har lite tips och råd?
Citera
2018-09-15, 23:48
Medlem
Creepingdeath26s avatar
Jag tror verkligen inte att du går mer back på det.

Bostäder brukar alltid stiga i pris och brukar sällan vara en dålig investering
Citera
2018-09-16, 02:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepingdeath26

Precis. Jag vet en som köpte en lägenhet för circa 15-20 år sen för 50 000, idag är den värd ungefär 600 000 så den kan ju inte ha kostat mer en 500 kronor när den var ny...
Citera
2018-09-16, 07:17
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfections
Vet att ingen kan sia om framtiden men någon som suttit i motsvarande situation eller bara har lite tips och råd?
Det finns en tråd här om en annalkande bostadsbubbla. Första inlägget skrevs 2010-01-17, 16:20: (FB) Bostadsbubbla i Sverige?

I dagsläget verkar det vara svårare att sälja än för bara ett år sedan. Marknaden kan mycket väl fortsätta nedåt, men man vet aldrig. Om jag vore du skulle jag nog försöka att sälja nu. Blir buden för dåliga så kan du avvakta.

En tanke jag har är att invandringen kommer att minska, då blir behovet av bostäder mindre. Samtidigt byggs det mycket nu.
Citera
2018-09-16, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creepingdeath26

Fast nu diskuteras tidsspannet 1-3 år då finns det ingen som helst garanti för ökade priser. Lite svårt att veta hur ts ska göra innan man vet vart ts ungefär bor. Antar att det inte är inne i sthlm, Göteborg eller malmö?
Hyra ut är inget jag skulle rekommendera, kommer inte ihåg om det framgår av ts vad ts köpte huset för.
Citera
2018-09-16, 08:16
Medlem
Vi står inför en global ekonomisk härdsmälta som saknar motstycke i historien. Priserna på nyproduktion har gått ner med 20%, inga kommer längre på visningarna, börsen är övervärderad och kronan har tappat 25% av sitt värde det senaste året, automatisering tar över folks jobb, mängder av företag lämnar landet eller gör konkurs vilket ger högre arbetslöshet och motsättningarna ligger och kokar under ytan i Sverige. Samtidigt varslas om kommande skatte- och räntehöjningar på det. Tror du ändå priserna kommer gå upp framöver?
Citera
2018-09-16, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Fast nu diskuteras tidsspannet 1-3 år då finns det ingen som helst garanti för ökade priser. Lite svårt att veta hur ts ska göra innan man vet vart ts ungefär bor. Antar att det inte är inne i sthlm, Göteborg eller malmö?
Hyra ut är inget jag skulle rekommendera, kommer inte ihåg om det framgår av ts vad ts köpte huset för.

Jag bor i en förort till Stockholm i Huddinge kommun men mer eller mindre Botkyrka. Flyttade hit då jag alltid velat på i hus men ensam för en villa i stockholm är svårt så hamnade i detta parhus.
Citera
2018-09-16, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 00a
Vi står inför en global ekonomisk härdsmälta som saknar motstycke i historien. Priserna på nyproduktion har gått ner med 20%, inga kommer längre på visningarna, börsen är övervärderad och kronan har tappat 25% av sitt värde det senaste året, automatisering tar över folks jobb, mängder av företag lämnar landet eller gör konkurs vilket ger högre arbetslöshet och motsättningarna ligger och kokar under ytan i Sverige. Samtidigt varslas om kommande skatte- och räntehöjningar på det. Tror du ändå priserna kommer gå upp framöver?

Precis, det är allt sånt som snurrar i huvudet hos mig och är nyfiken på hur andra ser på det.
Citera
2018-09-16, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Fast nu diskuteras tidsspannet 1-3 år då finns det ingen som helst garanti för ökade priser.

Nej precis, troligtvis är dom närmaste årens höjningar redan inprisade för längesedan.
Citera
2018-09-16, 13:27
Medlem
Botkyrka?

Du kan väl inte vara allvarlig?
Finns det någon som flyttar dit frivilligt och dessutom betalar 3+ miljoner?
Visst finns det delar av Botkyrka kommun som inte är ren negerslum men de flesta med de ekonomiska resurser som krävs för att köpa en bostad i Stockholms förorter tittar inte ens åt en bostad där.

Araber Negrer Syrianer och lantisar som inte vet bättre är väl de köpare du får rikta in dig på.

Eller så får väl sambon din sälja och flytta till dig?
Citera
2018-09-16, 13:37
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfections
Sälj bostaden när du inte behöver den längre. Allt annat är ren spekulation, och då kan du singla slant eller nåt och få ett lika bra svar som något annat.

Men du förlorar inget på att lägga ut den på marknaden redan nu för att se vad som händer. Ingen tvingar dig att sälja även om du får bud. Mäklaren kommer kanske att bli irriterad, men det är inte ditt problem, och den lilla irritationen kompenseras med råge av de vansinniga arvoden de tar ut vid avslutade försäljningar.
Senast redigerad av buzzkillington 2018-09-16 kl. 13:41.
Citera
2018-09-16, 15:14
Medlem
Helt omöjligt att förutse marknaden, speciellt på en så kort tidshorisont.

Men försök sälja den när det är säsongsmässigt högtryck (t.ex. augusti) för maximal avkastning.

Det finns ju sidor där du kan lägga ut en på "passiv försäljning", d.v.s. att du kan tänka dig att visa din BR privat för presumtiva spekulanter (utanför hemnet), om deras förhandsbud är det rätta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in