Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-15, 22:50
  #1
Medlem
Efter att ha lirat PS4 flera år börjar jag känna en viss olust. Systemet känns som det är rejält på dekis nu. Det krävs abonnemang för multiplayer, tekniken börjar kännas gammal, det är nerlusat av mikrotransaktioner och känns ibland som ett enda stort TV-shop för att lura av folk pengar, trots att man redan köpt spelen.

Alternativet är alltså att övergå till dator. Grafiken är avsevärt bättre vad jag förstår. Multiplayer på Steam är gratis? Spelen är billigare och girigheten mindre påtaglig?

Finns det några negativa sidor med spelandet på dator som ni retar er på eller är det kort och gott bättre än konsol?
Citera
2018-09-15, 22:57
  #2
Medlem
Spelade en hel del när jag var yngre, mycket på konsol men även en del på dator. Skulle säga att FPS-spel är mycket roligare på konsol (Med CS som undantag), medan de flesta "andra" spelen är roligare på dator.
__________________
Senast redigerad av theonegold 2018-09-15 kl. 23:01.
Citera
2018-09-15, 23:00
  #3
Medlem
Kort och gott bättre än konsol ja.
Citera
2018-09-15, 23:03
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uyggioj
Efter att ha lirat PS4 flera år börjar jag känna en viss olust. Systemet känns som det är rejält på dekis nu. Det krävs abonnemang för multiplayer, tekniken börjar kännas gammal, det är nerlusat av mikrotransaktioner och känns ibland som ett enda stort TV-shop för att lura av folk pengar, trots att man redan köpt spelen.

Alternativet är alltså att övergå till dator. Grafiken är avsevärt bättre vad jag förstår. Multiplayer på Steam är gratis? Spelen är billigare och girigheten mindre påtaglig?

Finns det några negativa sidor med spelandet på dator som ni retar er på eller är det kort och gott bättre än konsol?
Bra inlägg då jag också vill veta samma sak. Hoppas att någon som är insatt svarar snart.
Citera
2018-09-15, 23:13
  #5
Medlem
4yoonlys avatar
Började tidigt 80-tal och spelade konsol (någon tidig Atari variant), köpte dator något år senare och köpte egen konsol i princip samtidigt.

Efter detta har jag haft både konsol och dator och spelat på bägge.
Gräset är inte alltid grönare på andra sidan. Vill man spela avancerade simulatorer så kommer det oftast inte fungera på konsoler pga av så "lite" input (eller helt enkelt inte tillräckligt med knappar). Vill man ha lite "plug and play" gaming så är konsoler det absolut ultimata.

Så... mitt tips... behåll din konsol, och lägg lite pengar på din dator och helt enkelt pröva.

Det är olika spel upplevelser.
Citera
2018-09-15, 23:28
  #6
Medlem
Shuyins avatar
Allt handlar väl om preferenser i slutändan, och vilka typer av spel du vill spela kanske. Strategispel t.ex. är ju mycket bättre på PC än konsol.

Fördelen med PC är att du har tillgång till väsentligt mycket fler titlar och du kan spela en dagen ett spel från 1999 och andra dagen ett från 2016 på samma maskin. Moddar, grafik och annat är kul att leka med emellanåt, man behöver väl ha den inställningen för att uppskatta det också tror jag.

Jag spelar mest på PC men har konsoler för exklusiva spel, funkar rätt bra. Blir varierat, men förstår om det inte finns plats för allt.

Men många av spelen är multiplattform och det finns mikrotransaktioner och dåliga portar även på PC ibland. Det finns också problem med DRM skydd på de flesta AAA titlar och det uppskattas ju sällan.

Konsol är i regel en enklare upplevelse, medan du på PC kan skräddarsy och förbättra din upplevelse på ett annat sätt skulle jag sammanfatta det med.
Citera
2018-09-15, 23:44
  #7
Medlem
Mikrotransaktioner och sånt skiten är liknande på PC, dock bara de större spelföretagen som EA, ubisoft etc men på PC du har möjlighet att köpa och spela indiespel utvecklad av små företagen som är inte lika ‎giriga som de stora företagen som mjölkar stora titlarna. Dock du bör undvik alla spel som är på Early Access-stadie! Dessa spel kommer aldrig bli färdiga och kommer fortsätta suga pengarna av dig tills du tröttnar. Men absolut PC är lätt värt det, det ger dig stora friheter samt grafikerna du kan bara drömma om, bara du har $$$!
Citera
2018-09-15, 23:49
  #8
Medlem
Creepingdeath26s avatar
Ja absolut
Citera
2018-09-16, 00:01
  #9
Medlem
supermuppen1s avatar
Har du väl börjat spela på en high end pc kan man inte gå tillbax!,testade o köpa ett ps4 pro men det såg ju ut som rena skiten jämfört med min dator hehe.
Citera
2018-09-16, 00:04
  #10
Medlem
Vit-Brandbils avatar
På konsol spelas sportspel typ Fifa eller NHL. Alla andra spel blir bättre på en PC med tangentbord och mus.
Var beredd att lägga runt 15-20 tkr för en bra spelburk med skärm och tillbehör. Går givetvis att hitta billigare men allt beror på vilka spel du vill ha.
Det är ungefär samma peng som en ny Iphone så jag skulle säga, behåll din gamla lur två år till och uppgrade datorn, fråga om du behöver veta något.
Citera
2018-09-16, 00:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supermuppen1
Har du väl börjat spela på en high end pc kan man inte gå tillbax!,testade o köpa ett ps4 pro men det såg ju ut som rena skiten jämfört med min dator hehe.

Det är en risk när man återvända till PC efter konsoler.
Citera
2018-09-16, 00:23
  #12
Medlem
Elementarts avatar
Använd båda det gör jag. Men det är inte alltid helt säkert att spelen är billigare till PC.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback