Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-09-20, 10:44
  #49
Medlem
I teorin är det naturligtvis korrekt. Bristen med demokratin är att en majoritet av folket är ej pålästa, okunniga och korkade.

"Det bästa argumentet mot demokrati är en fem minuters konversation med den genomsnittlige väljaren" - Winston Churchill

Problemet är inte att gå emot den allmänna åsikten per se, utan problemet är när man gör det och styrs av en politiskt korrekt överideologi som inte ligger i linje med verkligheten.
Citera
2018-09-20, 11:09
  #50
Medlem
Enorms avatar
Självklart måste man "filtrera" viss information men då får man "hantera" konspirationsteorierna därefter...
Citera
2018-09-20, 11:10
  #51
Medlem
Kosmos.s avatar
Så är det till en viss del.

Men det är inte applicerbart på stolpskotten i riksdagen idag. En halvt efterbliven svetsare är statsminister det säger väll allt...
__________________
Senast redigerad av Kosmos. 2018-09-20 kl. 11:34.
Citera
2018-09-20, 11:22
  #52
Medlem
Politiker "yrket" kräver mist hjärnceller. Politiker är marionetter,bara följa order och upprepa lögner, dumma svennar har inte hjärnkapacitet att se igenom deras lögner trots att dem påstår att dem har högt snitt IQ i landet .. Men å andra sidan är det väl inget nytt? Politikerna pissar på folket så fort folket röstat..
Citera
2018-09-20, 11:27
  #53
Medlem
redshifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
I teorin är det naturligtvis korrekt. Bristen med demokratin är att en majoritet av folket är ej pålästa, okunniga och korkade.

"Det bästa argumentet mot demokrati är en fem minuters konversation med den genomsnittlige väljaren" - Winston Churchill

Problemet är inte att gå emot den allmänna åsikten per se, utan problemet är när man gör det och styrs av en politiskt korrekt överideologi som inte ligger i linje med verkligheten.

Låter rimligt, dock.

Går man verkligen emot folkviljan om man först mer eller mindre först hjärntvättar befolkningen om det förträffliga med politiken, ideologin och därefter genomför den?

Förstås kan man diskutera det moraliskt förkastliga med ett sådant tillvägagångssätt, men ändock, det är ingen tvång att exempelvis gå och rösta och ge legitimitet till ett trasigt system.
Citera
2018-09-20, 11:29
  #54
Medlem
Vintergrisens avatar
En annan lösning är förstås att skippa val och omröstningar helt och hållet. Så länge jag får bestämma allt är jag nöjd med den lösningen, och låt oss vara ärliga, jag vet trots allt lite bättre än den där pöbeln!

Edit: Glömde att nämna att jag även kan tänka mig en kompromiss där alla utom journalister får rösta.
__________________
Senast redigerad av Vintergrisen 2018-09-20 kl. 11:46.
Citera
2018-09-20, 11:32
  #55
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghana
"Det bästa argumentet mot demokrati är en fem minuters konversation med den genomsnittlige väljaren" - Winston
Och problemet med politiker är att de värnar för sitt eget bästa. Istället för som det bör vara folket/landets bästa.
Citera
2018-09-20, 12:50
  #56
Medlem
kakburks avatar
Det är så att förhållandet mellan folket och politikerna är chef-anställd.
Alltså, folket är chef och politikerna är att betrakta som anställd för att sköta folkets intressen.
Detta är något som majoriteten av politikerna faktiskt inte förstår. De tror att deras karriär enbart är till för sin egen skull och om deras subjektivitet går i en annan riktning än vad folket tycker så ser de det som sin plikt att tillrättavisa folket.

Slutsatsen är att majoriteten av politikerna är folkförrädare.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback