Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 19:21
  #1
Medlem
Hej,

1. Jag har precis köpt ett hus, eller rättare sagt jag har precis fått tillgång till huset och tillträdesdagen är om någon vecka. Nu är det såhär att efter att säljaren haft flyttstäd som tömt huset genomgick vi en koll hur vidare pass dem städat. I samma veva som detta visar säljaren upp en fläck som är på en av väggarna nere i källaren (sutteränghus) som liknar fukt. Kan tillägga att den fläck omöjligen gick att se på visningen pga att en gigantisk bokhylla stod i vägen. Enligt besiktningsmannens protokoll står det ingenting om förhöjda fuktvärden via stickprovsmässiga tagningar nere i källaren och inte heller om fukt/mögel i detta rum. Efter att nycklarna gavs över till mig gick jag närmare in på detta med väggen genom att jag tog bort golvlisten och gjorde ett litet hål i väggen. Där efter kom en enorm stank och det visade sig vara ännu mer fukt inne i väggen. Detta är tydligen den enda väggen nere i källaren som är isolerad och gipsad direkt mot ytterväggen utan luftspalt som jag kunde knackat på för att höra under visningen, men inte heller något som besiktningsmannen nämnt i protokollet och särkilt inte någonting om förhöjda fuktvärden.
Så min fråga till er som är mer erfarna eller varit med om liknande; Vad bör jag göra nu? Vad ser dem med dolda fel kring detta?

2. Inte nog med källaren så ska jag gå upp för att tvätta händerna och upptäcker då att golvbrunnen som går ner under badkaret står sig fullt med vatten i och dessutom då tryckt upp vatten på badrumsgolvet. Försöker rensa så gott jag kan med handen då detta är gjutgärnsbrunnar (huset är sedan -67). Men inget vatten sväljs undan. Ingenting av detta nämns heller i besiktningsprotokollet.
Vidare av detta har säljaren kryssat nej på en del frågor via "frågelistan" som finns med vid försäljning som lyder:
"Misstanke om fuktskada/mögelangrepp/rötskada" Svar av säljaren: Nej
"Problem med dränering/fuktskydd" Svar av säljaren: Nej
"Problem med avloppssystem" Svar av säljaren: Nej
"Andra fel/brister på fastigheten eller annat som kan tänkas vara betydelse för köpare" Svar av säljaren: Nej

Så nästakommande fråga till er: Hur ska man gå till vägar med detta, gäller detta som dolda fel? Borde jag få någon typ av ersättning för dessa skador?

Tack på förhand för svaren!
Citera
2018-09-15, 19:30
  #2
Medlem
ElvisFans avatar
Varit i liknande situation. Har du besiktningsklausul i kontraktet? I så fall kan du ha samma tur som jag att den var felformulerad och jag kunde häva köpet.

Det hade gått att upptäcka om du flyttat bokhyllan så svårt att hävda dold fel men det kan vara värt att försöka om du inte kan häva köpet eller få prisreducering.

Det är mer vatten i en gjutjärnsbrunn. Om det inte är stopp i röret är det troligen normalt. Spola o badkaret. Rinner det ut på golvet? I så fall är det stopp någonstans.
Citera
2018-09-15, 19:48
  #3
Medlem
Tack för svar!

Ingen friskrivningsklausul och det där med golvbrunnen är ju att den inte sväljer undan något vatten som fylls på i brunnen. Så tvärstopp på något vis.. Frågan är hur de ställer sig till ersättning eller att säljaren själv får stå för kostanden av att spola rören? Tråkigt att upptäcka sådant innan man ens har hunnit börja renovera.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback