Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-16, 08:12
  #25
Medlem
Europes avatar
Nu är jag inte expert på området och tränar endast hemma, men med hjälp av en anatomisk träningsbok kom jag fram till nedanstående rullande schema (med sammanlagt 80 olika övningar). Notera att jag sällan kör 5 ggr/vecka, utan p.g.a. träningsvärk blir det ofta att jag har vilodagar mellan alla träningsdagar, förutom att jag p.g.a. tidsbrist (eller möjligtvis kanske snarare lathet) har ibland låååånga perioder utan träning:

Dag 1: Rygg och biceps.
Dag 2: Mage och bröst.
Dag 3: Ben och rumpa.
Dag 4: Axlar och triceps.
Dag 5: Vilodag.
Dag 6: Helkroppsträning.
Dag 7: Vilodag.

Övningar tränar ofta lite fler muskelgrupper än t.ex. just endast bröst, så jag valde utifrån anatomiträningsboken dagarnas följd för att minimera att samma muskler används två dagar i rad. Nu lyckades jag väl inte med det kanske till exakt 100%, men åtminstone gäller det för de muskler som utför det huvudsakliga arbetet i en övning, samt som jag nämnde har jag ofta i praktiken haft 1-2 vilodagar (om än inte alltid) mellan träningsdagarna utöver de utskrivna vilodagarna.

Att jag valde att skriva upp ett rullande träningsschema med 80 olika övningar var för att jag har stött på påståendet att om man ständigt tränar samma övningar, så lär sig kroppen att utföra dem på effektivast möjligast sätt, d.v.s. med minsta möjliga arbete. Om vi bortser från helkroppsövningar som marklyft, så utför jag exakt samma övning högst var 4:e-5:e vecka (i praktiken mer sällan), så det borde rimligtvis utesluta att man blir för van med dem. Och om påståendet inte stämmer, så ger det i alla fall variation.
Citera
2018-09-16, 08:14
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Hela kroppen i princip på båda, förutom bröst och triceps. Mer eller mindre aktivitet på vissa muskler men både knäböj och mark tar grymt mycket på bål och ben.

Många tror att marklyft bara är för ländryggen, feeel. Marklyft är egentligen en benövning med inslag av måånga andra muskler som jobbar tillsammans.

Men främst ben och bål får du mycket av i de övningarna, man måste ha ett båltryck för att hålla rätt teknik och inte skada sig.

Och marklyft är en bra övning? Trots att det är en helkroppsövning? För du skrev innan att man inte skulle träna flera muskelgrupper varje pass.
Citera
2018-09-16, 10:32
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Och marklyft är en bra övning? Trots att det är en helkroppsövning? För du skrev innan att man inte skulle träna flera muskelgrupper varje pass.

Jag körde inte marklyft när jag tävlade i kroppsbyggning men det är den bösta helkroppsövningen för att få en stark kropp i övrigt. Ingenting som bygger några jättemuskler men bra om man vill vara stark, vill du bygga muskler ska du fokusera på varje muskel försig för du kommer inte bygga några stora axlar på marklyft även om axlarna får jobba.
Citera
2018-09-16, 11:04
  #28
Medlem
Är det bara jag, eller borde det inte finnas ett separat bodybuildingforum här? De flesta frågorna som rör träning (mitt intresse) rör sig mest om bodybuilding. Inte direkt samma sak.
Citera
2018-09-17, 19:04
  #29
Medlem
Du är helt ny. Du ska inte isolera dina övningar.

Kör 3 st pass i veckan med helkropp.
Vill du ha hjälp med split på det så får du hojta.

Det folk inte vet till 99% är att musklerna är en sak men nervsystemet är en ännu viktigare sak i sammanhanget. Det centrala nervsystemet är A och O.

Du behöver börja din träning långsamt och framförallt varsamt. Dina leder och ledvätska är inte beredda på träningen. Dina muskelfästen är heller inte med på vad som sker.
Du måste därför börja långsamt och skapa ett muskelminne samt förbereda kroppen på vad som komma skall.

Börjar du med bänkpress nu tex kan jag garantera dig axelproblem inom kort. Speciellt med tanke på att majoritet har fel teknik och det har du definitivt som ny.
Benböj ska du inte heller ge dig på utan instruktion och verkligen inte marklyft.

Styrketräning är teknik. Alla kan lyfta tunga vikter fel.

När det gäller vila mellan träningsdagarna är det 48 timmar som gäller och det är INTE musklerna som ska vila. Du kan köra biceps 2 ggr per dag ur deras synpunkt.
Det är CNS , nervsystemet som måste vila 48 timmar.
Gällande vila mellan set är beroende på vilken typ av träning du vill uppnå samt hur många set.
Där är det inte heller musklerna i sig utan kroppens ATP system som behöver en viss tids vila för att ladda upp.

Träning är inte bara att plocka första bästa program och köra.
Du måste utgå från dig. Är du helt ny ska du träna som att du är helt ny och skita i vad folk tycker och tänker om du lyfter lätta vikter.
Alla har börjat där!

Börja lätt, lyft rätt , maximera dina fibrer och ditt muskelminne och förbered dig på en utveckling!
Citera
2018-09-17, 19:26
  #30
Medlem
MuscleSharks avatar
Har du som mål att shapa upp kroppen så funkar helkroppspass bra.
Ja du kommer att ha muskelgrupper som ligger efter. Det är vanligt med klassiska SS och SL program (Starting strength|Strong lifts.
Målet är inte att se ut som en kroppsbyggare med dessa program, utan att bygga upp en hyfsad fysik samt bli starkare.
Citera
2018-09-17, 19:38
  #31
Medlem
MuscleSharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Är det bara jag, eller borde det inte finnas ett separat bodybuildingforum här? De flesta frågorna som rör träning (mitt intresse) rör sig mest om bodybuilding. Inte direkt samma sak.

Nu vet jag inte om jag förstår dig rätt här, men jag tycker inte att dom flesta frågor på det här forumet handlar om kroppsbyggning. Kanske jag har fel?
Jag tycker mig se ämnen som berör skador, nybörjarfrågor om styrketräning rent generellt sett, konditionsträning etc betydligt oftare.
Vore dock en bra idé, men jag tror inte att speciellt många på den här brädan är eller vill kalla sig en kroppsbyggare.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback