Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-15, 17:55
  #1
Medlem
Provocative2.0s avatar
Har just köpt mig vinterprojektet. Eftersom alla säger, köp inte Franskt så blev det en
Peugeot 206 GTI -03.
Det följde nya bromsbelägg, bak och därför har jag en direkt fråga om detta då jag tänkte fixa det på måndag.
Kanske borde skapa en separat tråd om det.
Men jag vet att vissa Audi, Saab o även Kia Piccanton kräver att man skruvar in kolven.

Så min direkta fråga är om det är samma trams på Peugeoten?

Men denna tråds huvudsyfte är att lista bilar som kräver specialverktyg och jag börjar då med just Kia Piccanto som jag vet om.

Ber om ursäkt att jag skapar en listtråd. I detta fall kan den faktiskt fylla en funktion då det är mindre kul när man står där och upptäcker sitt misstag.

Ps. Era åsikter om mitt bilval undanbedes. Jag köpte den för att bilda mig en uppfattning om Franska bilar.
Citera
2018-09-15, 18:07
  #2
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative2.0
Har just köpt mig vinterprojektet. Eftersom alla säger, köp inte Franskt så blev det en
Peugeot 206 GTI -03.
Det följde nya bromsbelägg, bak och därför har jag en direkt fråga om detta då jag tänkte fixa det på måndag.
Kanske borde skapa en separat tråd om det.
Men jag vet att vissa Audi, Saab o även Kia Piccanton kräver att man skruvar in kolven.

Så min direkta fråga är om det är samma trams på Peugeoten?

Men denna tråds huvudsyfte är att lista bilar som kräver specialverktyg och jag börjar då med just Kia Piccanto som jag vet om.

Ber om ursäkt att jag skapar en listtråd. I detta fall kan den faktiskt fylla en funktion då det är mindre kul när man står där och upptäcker sitt misstag.

Ps. Era åsikter om mitt bilval undanbedes. Jag köpte den för att bilda mig en uppfattning om Franska bilar.
Japp, 206 med skivor bak har handbromsen i oket, vilket i sin tur betyder att man skruvar in kolvarna.
Grattis till garagetid

206 är en trevlig och enkel bil att skruva med.

För att gå on topic. De bilar jag vet är ju bl.a. samtliga Peugeot med handbroms på skivorna.
Bl.a 205, 206, 306, 307, 308, 405, 407, 508. mf.l.
Citroën som är Peugeot har samma, exv. ZX och Xsara, C2, C3, C4 m.fl.
Citera
2018-09-15, 18:14
  #3
Medlem
Max3xs avatar
Jag har nyligen köpt detta verktyg, fungerar nog till de flesta bilmärken. Behövdes o användes på en Astra H (2008).

https://www.biltema.se/bil---mc/bilr...lar-2000019405
__________________
Senast redigerad av Max3x 2018-09-15 kl. 18:22.
Citera
2018-09-15, 18:54
  #4
Medlem
Fuzzs avatar
I regel behöver alla bilar med handbroms i oket verktyg att skruva in kolven. (ej elektrisk handbroms)
Själv skulle jag köpa biltemas dyrare sats så har man till de flesta bilarna.
Citera
2018-09-15, 18:57
  #5
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
I regel behöver alla bilar med handbroms i oket verktyg att skruva in kolven. (ej elektrisk handbroms)
Själv skulle jag köpa biltemas dyrare sats så har man till de flesta bilarna.
Dom med elektrisk handbroms, skruvas inte dom åxå?
Citera
2018-09-15, 19:30
  #6
Medlem
ljudkellgrens avatar
Jag brukar köra med en spetstång och sedan bara vrida runt tången. En spets i vardera hål. Det är dock säkert lättare/ snabbare med ett dedikerat verktyg.
Citera
2018-09-15, 21:02
  #7
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Dom med elektrisk handbroms, skruvas inte dom åxå?
Beror på vilken lösning det är på det, vissa gör man det på, andra backas med dator.
Citera
2018-09-15, 21:07
  #8
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Beror på vilken lösning det är på det, vissa gör man det på, andra backas med dator.
Tänkte om elmotorn drar i wiren borde funktionen i oket vara samma med skruvning. Finns det ok med elmotorer? Har aldrig pillat med dom med elhandbroms, ännu
Citera
2018-09-15, 21:18
  #9
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Tänkte om elmotorn drar i wiren borde funktionen i oket vara samma med skruvning. Finns det ok med elmotorer? Har aldrig pillat med dom med elhandbroms, ännu
Volvo och VAG vet jag har motorer på oket, på Volvo går det att ta loss motorn och trycka in kolven vet jag, men jag tror det är värre på VAG.
Citera
2018-09-15, 21:20
  #10
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Volvo och VAG vet jag har motorer på oket, på Volvo går det att ta loss motorn och trycka in kolven vet jag, men jag tror det är värre på VAG.
En puss på foten för intressant information
Citera
2018-09-15, 21:22
  #11
Medlem
poxers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Volvo och VAG vet jag har motorer på oket, på Volvo går det att ta loss motorn och trycka in kolven vet jag, men jag tror det är värre på VAG.
Japp. Fördelen med VAG är att det går att köpa en billig VCDS+CAN-kabel från kina, guld värt.
Citera
2018-09-15, 21:49
  #12
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
på Volvo går det att ta loss motorn och trycka in kolven vet jag
Den ska skruvas tillbaka. Men helt onödigt att ta bort motorn, och riskera att skada tätningen. Den är ju elektrisk så det enda som behövs är lite ström.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback