Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 16:53
  #1
Medlem
kobents avatar
Hej!
Jag har nu fått fiber indraget i det stora huset.

Ungefär 100m bort finns ett mindre hus som jag också skulle vilja ha internetuppkoppling till och med tillräcklig styrka för att kunna streama i HD utan lagg.

Det här vill jag lösa trådlöst, mellan husen är det endast gräsmatta och inga träd.

Hur gör jag det här billigast och med okej prestanda?
Citera
2018-09-15, 17:01
  #2
Medlem
Crashs avatar
Är det gemensam el så kan du gå via elnätet, googla homeplug

Annars funkar nog radiolänk, dock aldrig använt själv så osäker hur det fungerar
__________________
Senast redigerad av Crash 2018-09-15 kl. 17:15.
Citera
2018-09-15, 21:40
  #3
Medlem
upp till 100m...
Köp Cat6 kabel som tål att grävas ner, spada ner minst 30cm, märk ut på någon form av karta/ritning vart kabeln ligger. CAT6 pallar att skyffla 100m utan loss, börjar man gå över tappar man fart snabbt.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...t-100-m-p61358 (ska tydligen slangas)
__________________
Senast redigerad av Cheef 2018-09-15 kl. 21:42. Anledning: la till länk
Citera
2018-09-16, 08:41
  #4
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cheef
upp till 100m...
Köp Cat6 kabel som tål att grävas ner, spada ner minst 30cm, märk ut på någon form av karta/ritning vart kabeln ligger. CAT6 pallar att skyffla 100m utan loss, börjar man gå över tappar man fart snabbt.

https://www.kjell.com/se/sortiment/d...t-100-m-p61358 (ska tydligen slangas)

This. Bästa lösningen för att slippa framtida problem, Lägg lite energi och dra ner en kabel i rör, i framtiden blir det dessutom enklare att byta till framtida CAt7-n^# kabel för högre hastigheter.
Citera
2018-09-16, 11:51
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Hej!
Jag har nu fått fiber indraget i det stora huset.

Ungefär 100m bort finns ett mindre hus som jag också skulle vilja ha internetuppkoppling till och med tillräcklig styrka för att kunna streama i HD utan lagg.

Det här vill jag lösa trådlöst, mellan husen är det endast gräsmatta och inga träd.

Hur gör jag det här billigast och med okej prestanda?
Personligen hade jag valt att gräva ner en CAT6-kabel mellan husen, även om det kan kännas lite jobbigt på förhand så tror jag absolut inte att du ångrar dig i efterhand. På så vis skulle du ha full kräm även i det mindre huset, utan minsta flaskhals.

Annars skulle jag ha satsat på 2st Ubiquiti Nanobeam AC Gen2, riktade mot varandra. Dessa har en potentiell överföringshastighet på 450mbit.

Men som sagt.. jag tror inte att du ångrar dig om du lägger ner kabeln i gräsmattan.
Citera
2018-09-17, 23:23
  #6
Medlem
kobents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ledstripe
Personligen hade jag valt att gräva ner en CAT6-kabel mellan husen, även om det kan kännas lite jobbigt på förhand så tror jag absolut inte att du ångrar dig i efterhand. På så vis skulle du ha full kräm även i det mindre huset, utan minsta flaskhals.

Annars skulle jag ha satsat på 2st Ubiquiti Nanobeam AC Gen2, riktade mot varandra. Dessa har en potentiell överföringshastighet på 450mbit.

Men som sagt.. jag tror inte att du ångrar dig om du lägger ner kabeln i gräsmattan.

Jag känner att det blir ett onödigt stort projekt att lösa det här problemet med kabel. På den här sträckan går en vattenledning och en el-kabel.
Problemet är att jag vet inte exakt var dem går. Sen ska det borras i båda husen och tätas. Hyra grävmaskin, köpa kabel och plaströr.

Känns som en betydligt enklare lösning att lägga ~2000kr på två stycken bryggor kopplade till varsin router i vardera hus även om kopplingen såklart blir något ostabilare.

Någon som har erfarenhet av den här lösningen? Tack för svar!
Citera
2018-09-18, 03:40
  #7
Medlem
hasenfrasens avatar
Grävare? Ett plaströr som du drar CAT6 genom behöver inte ligga frostfritt, huvudsaken gräsklipparens knivar går fria. Under gräsets rötter räcker, typ 5 cm.
Citera
2018-09-18, 20:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Hej!
Jag har nu fått fiber indraget i det stora huset.

Ungefär 100m bort finns ett mindre hus som jag också skulle vilja ha internetuppkoppling till och med tillräcklig styrka för att kunna streama i HD utan lagg.

Det här vill jag lösa trådlöst, mellan husen är det endast gräsmatta och inga träd.

Hur gör jag det här billigast och med okej prestanda?

Som någon annan redan har påpekat så går detta att lösa med trådlösa bryggor. Frågan är hur hög prestanda du förväntar dig? HD TV kräver inte speciellt mycket prestanda och Ultra HD (4K) TV använder runt 25 Megabit per sekund (Mbps).

En annan fråga är var du förväntas installera bryggorna? Enheterna installeras i huvudsak utomhus och då innebär detta en hel del arbete. Varje enhet behöver en kabel och då innebär detta oftast borrning. Om du är rädd för detta, då kan det finnas andra lösningar.

Jag vet någon som monterade radiobryggorna på väggen och körde Powerline genom ett befintligt vägguttag på utsidan av huset. En annan person som jag känner använde en radiobrygga plus en accesspunkt på bägge sidorna. Allt för att slippa en massa jobb, samt borra hål i väggen.

Om bägge byggnaderna har ett fönster som vetter mot varandra, då kan du använda en 60 GHz radiobrygga. Fördelen med dessa bryggor är en extrem prestanda, samt att den inte påverkas av andra trådlösa nätverk. En sådan lösning har tidigare varit svindyra, men går nu att köpa för runt 2 000 SEK.

MikroTik - Wireless systems

MikroTik - The Wireless Wire
Citera
2018-09-18, 21:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Hej!
Jag har nu fått fiber indraget i det stora huset.

Ungefär 100m bort finns ett mindre hus som jag också skulle vilja ha internetuppkoppling till och med tillräcklig styrka för att kunna streama i HD utan lagg.

Det här vill jag lösa trådlöst, mellan husen är det endast gräsmatta och inga träd.

Hur gör jag det här billigast och med okej prestanda?

Satsa på radiolänkar med riktantenner, det kommer fungera bra nog, hade det vart mitt hus hade jag grävt och slängt i en fiber, fiberkonverters idag är inte särskilt dyra, många säger att kan skall dra en kat6 men kopparkabel i mark är inte särskilt bra när det åskar.
Citera
2018-09-18, 21:31
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kobent
Hej!
Jag har nu fått fiber indraget i det stora huset.

Ungefär 100m bort finns ett mindre hus som jag också skulle vilja ha internetuppkoppling till och med tillräcklig styrka för att kunna streama i HD utan lagg.

Det här vill jag lösa trådlöst, mellan husen är det endast gräsmatta och inga träd.

Hur gör jag det här billigast och med okej prestanda?

Hade du bemödat dig söka, hade du hittat svar på din fråga, finns ämnen redan på Flashback som tar upp din fråga..

Okej, ska svara kortfattat ändå:
Wifi är svaret på ditt problem:

1) Skaffa två Wifi-routrar, med möjlighet att koppla in extern antenn.
2) Sätt den ena som router (den i huset med fiber i) den andra som "extender"/AP.
3) Skaffa riktantenner, två stycken, för utomhusbruk. Montera dessa på utsidan av husen. Koppla till routrarna/AP.
4) Om det inte är ett helt berg "emellan", en hel stad etc. utan "ute i skogen" borde lösningen funka bra, och räcka för dina behov. Du borde få ut i alla fall 10Mbit/s, som väl räcker till för HD-TV.

Lycka till!

Här är mer info, du får läsa själv!
Citera
2018-09-19, 14:59
  #11
Medlem
PeterNosters avatar
Eftersom elen är dragen mellan husen så är det Homeplug du ska ha:
https://www.kjell.com/se/fraga-kjell...rk-via-elnatet

En burk vid routern i huvudbyggnaden och en i uthuset. I uthuset kan du välja en med WiFi.

TP-link har ett sortiment:
https://www.tp-link.com/se/products/list-18.html

Välj en med AV2 standard.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback