Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 16:21
  #1
Medlem
asså jag blir lika fundersam varje gång det vart så att frugan tog med sig en hund hem liten papilon och det är så att varje gång den ska äta så fyller den upp munnen med mat osså går den till mattan antingen i köket eller vardags rummet spottar ut det på mattan och tuggar i sig en och en fattar inte varför den gör så
Citera
2018-09-15, 16:28
  #2
Medlem
Idindunuffinzs avatar
Har en papillon som beter sig på samma sätt. Tar mat ifrån köket, lägger sig sedan på mattan i vardagsrummet och äter.
Citera
2018-09-15, 16:36
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idindunuffinz
Har en papillon som beter sig på samma sätt. Tar mat ifrån köket, lägger sig sedan på mattan i vardagsrummet och äter.


min lägger sig inte den står där och spottar ut skiten och sedan en torrfoders kula i taget tycker det är ett riktigt knepigt beteende fattar inte varför den gör så verkar hel knepig
Citera
2018-09-15, 17:09
  #4
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
asså jag blir lika fundersam varje gång det vart så att frugan tog med sig en hund hem liten papilon och det är så att varje gång den ska äta så fyller den upp munnen med mat osså går den till mattan antingen i köket eller vardags rummet spottar ut det på mattan och tuggar i sig en och en fattar inte varför den gör så

Så har alla mina hundar gjort också. Hundar vill precis som vi äta på mysiga ställen. Den gillar mattan. Oftast så lägger dom sig på en matta för att det är bekvämt att ligga där och äta. Och ofta så kommer hundar in i det rum som ägarna befinner sig i och spottar ut torrfodret där och äter i närheten av ägaren för att slippa äta själv.

Hur kul skulle du själv tycka att det var att stå ensam i köket och äta ur en skål på golvet?
Hundar är sociala, dom vill äta middag med oss lika mycket som vi människor sällan vill äta ensamma. Och som sagt, hundar gillar att ligga på mysiga ställen när dom äter.
Det är ju ett gulligt/roligt beteende så gläds åt det istället för att tycka att hunden är knepig.
Ni kan även ställa matskålen vid den matta som hunden gillar.
Citera
2018-09-15, 17:16
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Så har alla mina hundar gjort också. Hundar vill precis som vi äta på mysiga ställen. Den gillar mattan. Oftast så lägger dom sig på en matta för att det är bekvämt att ligga där och äta. Och ofta så kommer hundar in i det rum som ägarna befinner sig i och spottar ut torrfodret där och äter i närheten av ägaren för att slippa äta själv.

Hur kul skulle du själv tycka att det var att stå ensam i köket och äta ur en skål på golvet?
Hundar är sociala, dom vill äta middag med oss lika mycket som vi människor sällan vill äta ensamma. Och som sagt, hundar gillar att ligga på mysiga ställen när dom äter.
Det är ju ett gulligt/roligt beteende så gläds åt det istället för att tycka att hunden är knepig.
Ni kan även ställa matskålen vid den matta som hunden gillar.


jo sant men problemet är att vi inte vet vilken matta hon gillar för hon gör så på nästan alla mattor i lägenheten aja men då vet man att det är för att det är den sociala biten då trodde mest det var för något konstigt typ som gepaderna dom släpar ju upp maten i träden så trodde det va typ så men nu vet man att det är den sociala biten så får la ta en matta och lägga under hennes mat skål så hon håller sig vid sin plats i köket :P
Citera
2018-09-15, 17:21
  #6
Medlem
Scarlettstorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
jo sant men problemet är att vi inte vet vilken matta hon gillar för hon gör så på nästan alla mattor i lägenheten aja men då vet man att det är för att det är den sociala biten då trodde mest det var för något konstigt typ som gepaderna dom släpar ju upp maten i träden så trodde det va typ så men nu vet man att det är den sociala biten så får la ta en matta och lägga under hennes mat skål så hon håller sig vid sin plats i köket :P

Haha hon gillar helt klart mattor. Det kan ju även delvis vara så som det spår du är inne på. Att det är instinktivt. Att hon tar med sig ”bytet” till ”lyan” och tydligen är alla era mattor hennes lya ;P Det är nog en kombination av mysiga mattor, instinktivt rovdjursbeteende och socialt.

Tycker personligen det är roligt med hundar som bär omkring på maten så där. Min hund ger mig mat ofta tex. Tar munnen full med mat och spottar ut maten vid mina fötter och tittar glatt på mig som ”jag gav dig mat, ät nu” och så går hon därifrån och hämtar mat till sig själv.
Citera
2018-09-15, 17:27
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scarlettstorm
Haha hon gillar helt klart mattor. Det kan ju även delvis vara så som det spår du är inne på. Att det är instinktivt. Att hon tar med sig ”bytet” till ”lyan” och tydligen är alla era mattor hennes lya ;P Det är nog en kombination av mysiga mattor, instinktivt rovdjursbeteende och socialt.

Tycker personligen det är roligt med hundar som bär omkring på maten så där. Min hund ger mig mat ofta tex. Tar munnen full med mat och spottar ut maten vid mina fötter och tittar glatt på mig som ”jag gav dig mat, ät nu” och så går hon därifrån och hämtar mat till sig själv.



något annat roligt våran hund gör är på kvällen när alla gått lagt sig och man inte orkat plocka väck gäst madrassen o täcket o det då går hon dit osså börjar hon leka typ böka runt som en gris in under täcket och börjar hoppa runt o snurra o grejer så hon blir invirrad i täcken o lakan o allt

men ibland är det lite jobbigt när man precis ska somna och kärringen lagt sin jacka på golvet så börjar det låta som någon står med en stål skyffel o dra den över en grus väg eller något så man kan ju inte somna för en hon är klar ibland får man säga till henne för hon kan hålla på en bra jävla stund med det :P
Citera
2018-09-15, 18:31
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av looknerd
asså jag blir lika fundersam varje gång det vart så att frugan tog med sig en hund hem liten papilon och det är så att varje gång den ska äta så fyller den upp munnen med mat osså går den till mattan antingen i köket eller vardags rummet spottar ut det på mattan och tuggar i sig en och en fattar inte varför den gör så

Troligtvis att det varit kamp om maten mellan valparna under uppväxten, så den tar sin andel och går iväg.
Citera
2018-09-15, 19:53
  #9
Medlem
Provocative2.0s avatar
En av mina gör en snarlik sak. Den tar en stor tugga som den droppar på golvet innan den äter det.
Tror att den helt enkelt inte gillar att ha huvudet i en skål.
Nu har jag retrievers så detta är första hinden för mig som gör så. Alla andra äter till det är slut innan de lyft huvudet.
Citera
2018-09-15, 23:28
  #10
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Mina katter gör också så, av nån anledning...

Har löst det genom att köpa en hög tallriksunderlägg som ser ut som små trasmattor, och lägger dem framför skålen. Duger nog med en annan modell så länge det är icke halkigt tyg. Man får ju tvätta dem ofta men hellre det än mattor.
Citera
2018-09-16, 15:32
  #11
Medlem
spknoises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Mina katter gör också så, av nån anledning...

Har löst det genom att köpa en hög tallriksunderlägg som ser ut som små trasmattor, och lägger dem framför skålen. Duger nog med en annan modell så länge det är icke halkigt tyg. Man får ju tvätta dem ofta men hellre det än mattor.

Min tik gör alltid så när jag häller upp mat till henne. Tar en bit av fodret, går till mattan och sen till matskålen och äter resten. Hon äter bara när jag är hemma, aldrig när hon är själv.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback