Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 10:11
  #1
Medlem
Blocktorsks avatar
Använder mig av en VPN-tjänst som körs direkt genom router, ASUS RT-AC86U, genom Asuswrt-Merlins mjukvara. Är mycket nöjd med denna lösning då all trafik, både trådad och trådlös, krypteras. Har nu skaffat IPTV som inte fungerar när VPN är aktiverat. IPTV-leverantören har inga synpunkter på att jag använder mig av VPN så länge jag inte besvärar dem med frågor om hur det hela ska konfigureras för att fungera.

Har någon tips om hur mitt problem kan lösas? IPTV:n körs trådad. I värsta fall kan jag tänka mig att endast den trådlösa trafiken krypteras genom VPN-tjänsten. Finns det någon sådan inställning? Har letat men inte hittat någon vettig lösning.
Citera
2018-09-16, 20:54
  #2
Medlem
Du har möjligheten till selektiv routing i Merlin firmware
Så under vpn-klient finns "Redirect Internet traffic" sätt den till policy rules eller policy rules (strict)
så får du en extra meny där du kan lägga till enheter efter ip och bestämma om dom går via vpn eller wan
Bästa först är att under LAN/DHCP-Server manuellt ge enheten ett fast ip nummer genom att lägga in den via mac-adressen(brukar ligga med i en scroll lista om enheten är igång och uppkopplad mot routern)
tex att du lägger till din ip-tv box där att den alltid får 192.168.1.200 där
och igen vpn klient sidan lägger du till din ip-tv box i den nya listan
TV-Box--192.168.1.200--0.0.0.0--WAN

Jag kör (obs WAN Regler går före VPN regler)
ALL--192.168.1.0/24--0.0.0.0--VPN (vilket ser till att alla ip routern kan ge ut går via vpn)
Router--192.168.1.1--0.0.0.0--WAN (för att undvika problem så att inte routerns grund adress hamnar under vpn)
TV-box--192.168.1.200--0.0.0.0--WAN
Osv kan man lägga till enheter som man vill

Tips:Block routed clients if tunnel goes down: YES (Blir en Killswitch, Går vpn tunnlen ner så får alla vpn klienter adress 0.0.0.0 tills dess att den återskapat uppkopplingen till vpn servern
Om inte satt till yes så använder dina enheter din bredbands leverantörs uppkoppling om tunnlen skulle gå ner
__________________
Senast redigerad av Zastoff 2018-09-16 kl. 21:14.
Citera
2018-09-17, 07:20
  #3
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=oBLS7Wkn0C4

Youtube video som går igenom det med
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback