Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 09:16
  #1
Medlem
Hej!

Människor som har tendens till att lura till sig pengar- Självfallet är detta av ekonomiska syften och ger snabba pengar, vissa fall stora pengar meddetsamma som man kanske inte kan motstå. Men jag får en känslan av att det handlar mer än bara av ekonomiska skäl.

Jag tänker mig att dessa människor har en förmåga av att kunna bli någonting och komma någonstans med det vanliga livet/en god arbete med goda vänner.

Jag vill inte lägga någon diskussioner om affärsmän som lurar sina kunder. Jag vill istället lägga fokus på ''Sol och vårare''. Jag tänker mig att dessa människor har en god förmåga. Som att förstå sin medmänniska, bygga upp relationer och liknade. Varför inte då satsa inom psykologi och använda sina goda förmågor till goda gärningar? - De skulle ju tjäna pengar på det, på ett lagligt sätt och dessutom mår alla bra. Fri ifrån kriminalitet och vara försiktigt med att bli påkommen. Är inte det avslappnade?

Är det någon form av pirr i kroppen att ha lurat till sig någonting? Jag kanske också skall lägga mer fokus på de som blivit påkomna och sedan fortsätter med sin ''karriär''. De första ''nybörjarna'' kanske hamnar i någon slags trans och märker av hur lätt det är och bara fortsätter. Men när de bli påkomna, varför går de tillbaks till sin karriär, utan känna av att de faktiskt har en förmåga som de kan använda till en godare gärningar?
Citera
2018-09-15, 10:02
  #2
Medlem
note-its avatar
Det är psykopater, inget annat.
Citera
2018-09-15, 10:19
  #3
Medlem
Jagaresamlarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komvux.Student
Hej!

Jag tänker mig att dessa människor har en förmåga av att kunna bli någonting och komma någonstans med det vanliga livet/en god arbete med goda vänner.

Jag tänker mig att detta inte alls stämmer. Har du inga kontakter, ingen gymnasieexamen och ett brottsregister så kan du inte bli mycket mer än en lagerarbetare.
Citera
2018-09-15, 12:47
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är psykopater, inget annat.
Så om man skulle ha Antisocial personlighetsstörning, så menar du att man inte kan tänka en annan bana bort ifrån kriminalitet och använda sin förmåga till någonting gott, som får de att tjäna på det samtidigt.

Självklart finns det laglydiga psykopater.

Men för att svara på dig och låt oss leka med tanken att en psykopat just är sol och vårare, hur kommer det sig att han eller hon INTE skulle tänka i en bana av att inte lura folk på pengar och istället använda sin förmåga till någonting annat. Uppenbarligen har han ju förmågan av att kommunicera och få kontakter m.m.
Citera
2018-09-15, 12:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagaresamlaren
Jag tänker mig att detta inte alls stämmer. Har du inga kontakter, ingen gymnasieexamen och ett brottsregister så kan du inte bli mycket mer än en lagerarbetare.
Fast de är ju inte korkade, de har ju någon förmåga av att faktiskt kunna få andra att bilda upp förtroende till de = De kan få kontakter och goda vänner om de så vill.
Citera
2018-09-15, 13:58
  #6
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Komvux.Student
Så om man skulle ha Antisocial personlighetsstörning, så menar du att man inte kan tänka en annan bana bort ifrån kriminalitet och använda sin förmåga till någonting gott, som får de att tjäna på det samtidigt.

Självklart finns det laglydiga psykopater.

Men för att svara på dig och låt oss leka med tanken att en psykopat just är sol och vårare, hur kommer det sig att han eller hon INTE skulle tänka i en bana av att inte lura folk på pengar och istället använda sin förmåga till någonting annat. Uppenbarligen har han ju förmågan av att kommunicera och få kontakter m.m.

De trivs med den makten. Kanske vill de "ge igen" för nåt som sårat deras person i deras eventuellt vanföreställda värld. Avund. Nåt barnsligt är det. Hämnd. Som ett spel med vinster som känns bra. De blir allt mer avtrubbade.

Hopp och trolöshet samt upplevelse av ständigt utanförskap. Grupper kan göra såhär mot andra. Där är rasism".
__________________
Senast redigerad av Ryggradslus 2018-09-15 kl. 14:19.
Citera
2018-09-15, 18:14
  #7
Medlem
Ryggradsluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av note-it
Det är psykopater, inget annat.

Eller så är man helt enkelt en kriminell skithög. Många vill ju ha allt så förenklat. .
Citera
2018-09-26, 11:10
  #8
Medlem
Dem tänker för kortsiktigt och orkar inte plugga.
Vissa är nog bara inte kariärsdrivna.
Det har inte med att dem kanske är smarta och socialt begåvade.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback