Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 03:50
  #1
Medlem
cenobs avatar
Hej fb.
Har läst i många år här men postar sällan.
Nu tänkte jag göra ett undantag.
Har i många år (ca15) stått och utforskats på många olika preparat: mirtazapin, stilnoct, melatonin,imovane, zopiclon, propavan, theralen + en hel bunt SSRI mediciner.
För dryga 10 år sedan fick jag lyrica 225 ×225 o det räddade mitt liv i mina ögon mätt.

Anledningen till medicinerna är ocd och/eller GAD/depression.

Under många år missbrukade jag tabletter och alkohol men kommit till rätta med det nu... minus alkohol.

På eget bevåg har jag slutat ett flertal och mitt senaste projekt är lyrican.

För att göra det kort:

Att sänka halva dosen gick helt ok. Till typ 125/125 därefter började det ta emot rejält.

Jag har även ploppat i mig lite extra lyrica innan för att motverka dåliga effekter av alkoholintag mm. Men inte nu.

Jag drabbades av darrningar/illamående synförändringar och känna mig allmänt låg.
Hanterbart dock.

Nu är jag äntligen nere på 25/25 O det är ju ingenting igentligen.
Jag tror att det hänger mycket psykosomatisk där.

Så min fråga: ni som har trappat ut, hur svårt har de sista kapslarna varit för er?

Väl bemött
Citera
2018-09-15, 08:52
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cenob
Hej fb.
Har läst i många år här men postar sällan.
Nu tänkte jag göra ett undantag.
Har i många år (ca15) stått och utforskats på många olika preparat: mirtazapin, stilnoct, melatonin,imovane, zopiclon, propavan, theralen + en hel bunt SSRI mediciner.
För dryga 10 år sedan fick jag lyrica 225 ×225 o det räddade mitt liv i mina ögon mätt.

Anledningen till medicinerna är ocd och/eller GAD/depression.

Under många år missbrukade jag tabletter och alkohol men kommit till rätta med det nu... minus alkohol.

På eget bevåg har jag slutat ett flertal och mitt senaste projekt är lyrican.

För att göra det kort:

Att sänka halva dosen gick helt ok. Till typ 125/125 därefter började det ta emot rejält.

Jag har även ploppat i mig lite extra lyrica innan för att motverka dåliga effekter av alkoholintag mm. Men inte nu.

Jag drabbades av darrningar/illamående synförändringar och känna mig allmänt låg.
Hanterbart dock.

Nu är jag äntligen nere på 25/25 O det är ju ingenting igentligen.
Jag tror att det hänger mycket psykosomatisk där.

Så min fråga: ni som har trappat ut, hur svårt har de sista kapslarna varit för er?

Väl bemött
Kan inte svara på din fråga, men riktigt starkt jobbat!
Citera
2018-09-15, 09:47
  #3
Medlem
Så brukar det vara när man trappar ned från benso/opiater också. Det går hyfsat bra att halvera ganska stora doser, men när sista milligrammet ska bort så tar det stopp...

Har inga direkta råd än att "bara bita ihop" och köra, om du inte vill sätta in annan tillfällig medicin så finns det inte mycket att göra. Du skulle kunna ta gabapentin (föregångaren till prega och en svagare variant) för att lindra det sista. Kanske kratom kan hjälpa också.

Men det är inget ovanligt problem iaf!

STARKT jobbat, riktigt bra gjort! Lyrica är jävligt jobbigt att sluta med, men du är snart färdig!
Citera
2018-09-15, 11:28
  #4
Medlem
Lyrica är jävligt svår att sluta med. Det finn en grupp på facebook som heter lyrica survivors. Där försöker man tipsa och stödja varandra.
Läste att när de kommer ner i styrka, så minskar många i microdoser. T ex så tar de en 50 mg lyrica och blandar ut den med 5 ml vatten, en sådan dosspruta i plast, sen tar de bort 1 ml i taget.
En del behöver minska så långsamt som 1 ml i veckan.
Lycka till
__________________
Senast redigerad av Undrande1967 2018-09-15 kl. 12:26.
Citera
2018-09-15, 22:18
  #5
Medlem
Otroligt starkt jobbat.
Håller på att sluta med stesolid efter 18år på 15mg dag och är nere på 2mg nu, sista mg är psykiskt jobbiga, man vill liksom inte sluta känns det som. Försök vara utan några dagar och se, kanske kan ära 1-2ggr i veckan ett tag.
Citera
2018-09-17, 02:30
  #6
Medlem
cenobs avatar
Tack för bra bemötande och delvis informativa svar.
Jag har som tur är en förstående sambo, men hon var origalare än mig tror jag när jag började bryta med lyrican.
Men jag ser ju ändå hur hon tittar på mig när jag äter 2 skedar av något.
Mat är min passion. Mer att laga än att äta.
O jag lagar mat som få andra någonsin k8mmer äta... Men när vi slår oss ner på kvällen som har varit våran höjdpunkt på dagen så kan jag bara peta i maten.

Nu är jag lite rädd att jag försöker dämpa AT från lyrica med sprit istället.
Jag har tramadol, metadon och oändliga mängder lyrica till hända.bla. Men känner att ett par stadiga whisky och öl på det är bättre än att hoppa på andra tabletter.

Jag funderar på att köra CT på sista dosen o ta skiten ett tag.
Det jobbiga är ju arbetet.

Har någon av er varit i terapi för erat bruk/missbruk?
Jag skulle verkligen behöva få min kropp kollar efter 20 års knaprande och gravt alkoholmissbruk.

Men jag är på något sätt rädd för att få på fingrarna om jag söker hjälp.

Jag vet redan att jag är en idiot.
Citera
2018-09-17, 20:25
  #7
Medlem
Min, ganska långa, erfarenhet av beroendevården är att jag alltid blivit väldigt bra behandlad så länge jag varit ärlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback