Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 01:52
  #1
Medlem
Hallå

Sitter på en i5 6600K, 8GB RAM(ska köpa 8gb till) + ett GTX 1080 TI 11GB.

Min simpla fråga är - Hur mycket skulle det underlätta preview och allt det i After Effects om jag skulle uppgradera CPUn ?

Och vilken rekommenderas till ett vettigt pris som skulle skjutsa på AE ?
För jag tänker antagligen lär jag få köpa nytt moderkort iom socket då också.

Och min sista fråga är, skulle det hjälpa "något öht" att överklocka CPUn eller är det på antalet kärnor skillnaden ligger?

Tack på förhand!
Citera
2018-09-15, 08:00
  #2
Avstängd
Kyzs avatar
Jag har en i7 6700k OC, 16gb RAM och ett GTX 1080 men klarar mig inte utan långa buffertider, seg rendering och frysningar p.g.a "too little allocated memory" då den vill ha upp till 150gb ibland, även i lätta projekt.

jag tycker att AE är ooptimiserad skit, men det beror väl på någon inställning som jag kanske missat. Vet inte hur mycket prestandaförbättring jag kan lova, men att lägga till 8gb eller t.o.m 24gb till dina nuvarande 8gb skulle vara bra. CPU:n kan du kanske byta ut mot en begagnad i7 6700k till bra pris så slipper du byta moderkort. Om du vill köpa nytt så har jag svårt för att rekommendera i7 6th gen i dagsläget. Då är det mer prisvärt att köpa Ryzen-prolle. Nackdelen är att då måste du byta mobo och kolla kompabilitet med kylare osv.

Testa att tweaka runt i programmets inställningar om du inte redan maxat prestandan där. Överklocka kan du gott ge dig på. Läs på ordentligt innan du börjar pilla dock.

Mvh Johan
Citera
2018-09-15, 21:20
  #3
Medlem
Gubbmagens avatar
Det bästa är att googla och leta efter svar. Det finns inget ett (1) rätt svar då det är flera saker som spelar in, tex version, upplösning, frame rate, separat cachedisk eller ej, komplexitet på det du gör dvs tre lager utan filter eller trettio lager med filter.

After Effects bokstavligen äter RAM och vill ha mycket. Blir dina RAM-previews för korta=För lite RAM. Tar dina renderingar låååång tid=För lite RAM och kanske ett kasst I/O-system. Mycket RAM per processorkärna vill man ha samt snabba SSD-diskar. i7-processor är att föredra över i5-processor om man skall jobba mycket i After Effects.

Väldigt sant som Kyz säger, att After Effects är väldigt dåligt optimiserat i dagsläget. Snart släpps CC2019 och förhoppningsvis presterar det bättre och utnyttjar grafikkortet mer än idag, iow CUDA Acceleration.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback