Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 01:46
  #1
Medlem
teamforce2s avatar
Hoppas jag lägger detta i rätt forum.

I förrgår när jag hade jag satt vid datorn märkte jag plötsligt ett högfrekvent ljud i sovrummet. Störde mig på ljudet direkt och började dra ut kontakter, stänga av datorer osv för att lokalisera ljudet, utan resultat. Jag skulle tippa på att ljudet är runt 10 000hz. Så där så man inte riktigt vet om det är huvudet eller omvärlden det är fel på. Min kompis delade uppfattningen om att det var jävligt jobbigt, så med det också bevisade att det inte är tinnitus det rör sig om.

När jag tog ett varv i svalen märkte jag att det även tjuter på vissa ställen även där, speciellt vägg i vägg med mitt sovrum. Högre upp i huset försvann oljudet.

Jag satte i hörlurar och lyssnade på musik och ungefär 2h senare tog jag ur hörlurarna och ljudet var borta. Endast för att dagen efter märka att det hade kommit tillbaks.

Det håller nu på konstant och jag håller på att bli helt jävla tokig. Vad ska jag leta efter? Vem ska jag muta? Vad kommer det förbannade ljudet ifrån? Skall även tilläggas att ljudet inte hörs alls lika påtagligt i de andra rummen i lägenheten.
Citera
2018-09-15, 01:53
  #2
Medlem
Enzymes avatar
Tror det är någon ventilationsfläkt eller liknande. Låter det även utanför huset så kan det vara takfläkt i grannfastighet om inte något i ditt hus. Har haft liknande problem när det låter som om man håller en stämgaffel intill örat. Typiskt att ljudet bara slutar tvärt för att dyka upp senare. Tyder på något mekaniskt/maskinellt.
__________________
Senast redigerad av Enzyme 2018-09-15 kl. 01:56.
Citera
2018-09-15, 01:54
  #3
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Dra ut ALLT, sen är det bara att börja plugga in enhet efter enhet, låter som någon gammal äcklig trafo som skriker, jag hatar det ljudet och har fått skrota några Tv.apparater pga av det.
Citera
2018-09-15, 01:55
  #4
Avstängd
Fistfullofmetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Tror det är någon ventilationsfläkt eller liknande. Låter det även utanför huset så kan det vara takfläkt i grannfastighet om inte något i ditt hus.

Vi vet ju inte hur det låter så det kan faktiskt vara en Ventil som är för "snålt" ställd som det viner i.
Citera
2018-09-15, 06:17
  #5
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistfullofmetal
Vi vet ju inte hur det låter så det kan faktiskt vara en Ventil som är för "snålt" ställd som det viner i.

Om ljudet förändras när man stänger dörren till rummet så kan man misstänka detta. Men frekvensen är så hög att det mer är troligt med elektronikfel, t.ex. till fläktar eller styrdon. Man kan testa med att stänga av huvudbrytaren i säkringsskåpet och se om ljudet försvinner. Sen kan man stänga av ventilationssystemet osv.

Andra källor till oljud kan vara toaletten. Även ett tätt avlopp (t.ex. om avloppsventilationen sätts igen av ett fågelbo) kan ge konstiga ljud.
Citera
2018-09-15, 07:27
  #6
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Ett fläktaggregat med slitna kilremmar, på ett hustak i närheten gissar jag på.
Citera
2018-09-15, 07:50
  #7
Medlem
Jag var tvungen att flytta. Det var grannens AC som vibrerade genom väggen. Vissa platser var tyst och andra ett brum som min mobil mätte i min lägenhet. Hemskt!
Citera
2018-09-15, 09:59
  #8
Medlem
Tjackpundarkaniner som idkar samlag

Fråga grannar om de hör samma , då bör hyresvärden fixa det illa kvickt
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback