Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-15, 00:24
  #1
Medlem
Hallå!
Som rubriken lyder är jag sugen på ett nytt set med strängar till guran som inte bytts på ett tag. Lirar just nu på en Schecter Omen 7 Extreme Black Cherry i drop G med D'Addario's NY XL 12-60 (anpassat för drop C på 6-strängad) och en separat 0.70 sträng på låga B strängen. De undre 6 tycker jag håller bra ton i högre tuning men har tendens till att gå ur ton om man inte spelat på någon dag eller två nu i lägre tuning, ett nytt set borde göra susen där förmodar jag. Byttes för något år sedan.

Mitt problem ligger dock på låga B strängen, där som sagt kör jag med D'Addario NW 070 idag, så tycker jag de sladdrar för mycket och inte håller en stabil ton när man spelar, rent av slapp helt enkelt. Slog mig en tanke att införskaffa 0.72 eller t.om 0.74 strängar och byta ut för och se om de är mer fasta och håller ton bättre. Är det någon med erfarenhet som kan bidra med ett tips eller två? Är allt förutom gitarr-tech!

Allt uppskattas!
Citera
2018-09-15, 00:31
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av oscvic1
Hallå!
Som rubriken lyder är jag sugen på ett nytt set med strängar till guran som inte bytts på ett tag. Lirar just nu på en Schecter Omen 7 Extreme Black Cherry i drop G med D'Addario's NY XL 12-60 (anpassat för drop C på 6-strängad) och en separat 0.70 sträng på låga B strängen. De undre 6 tycker jag håller bra ton i högre tuning men har tendens till att gå ur ton om man inte spelat på någon dag eller två nu i lägre tuning, ett nytt set borde göra susen där förmodar jag. Byttes för något år sedan.

Mitt problem ligger dock på låga B strängen, där som sagt kör jag med D'Addario NW 070 idag, så tycker jag de sladdrar för mycket och inte håller en stabil ton när man spelar, rent av slapp helt enkelt. Slog mig en tanke att införskaffa 0.72 eller t.om 0.74 strängar och byta ut för och se om de är mer fasta och håller ton bättre. Är det någon med erfarenhet som kan bidra med ett tips eller två? Är allt förutom gitarr-tech!

Allt uppskattas!

Tyngden sitter inte i hur lågt du stämmer gitarren. Sen kan du gå hur lågt du vill men kommer inte hitta din ton, en läxa många gitarrister får uppleva. Tyngden och soundet sitter i dina händer.
Citera
2018-09-15, 00:33
  #3
Medlem
När du säger "går ur ton" antar jag att du menar att de tappar stämningen?

Det kan visserligen ha att göra med strängarna men mer sannolikt att det har att göra med antingen stämskruvarna, stallet eller översadeln om det sker ofta. Kanske inte stallet i detta fall då det tycks vara stringthrough men byte av stämskruvar kan vara ett alternativ om den stämmer ur sig ofta.

Sedan skulle jag personligen undvika D'addario helt och hållet. Riktiga skitsträngar enligt mig men sånt är ju personligt, själv lirar jag på earnie ball som jag tycker är fantastiska men som många andra skarpt ogillar.

När det kommer till strängtjocklekar är jag måhända lite ute på hal is här då jag endast lirar 6-strängat och sällan stämmer djupare än drop D, även om D standard med drop C förekommer. Min rekommendation är dock att du köper enskilda B-strängar och prövar dig fram, börja med .74 och arbeta dig uppåt, desto fetare desto tyngre.

Sen ska du byta strängar minst en gång varannan månad om du spelar normalmycket.
Eller så gör du som min studiotekniker tjatade om, BYTT STRÄNGJÄVLAR MELLAN VARJE LÅT!

...Jävlar vad tid det tog att spela in då...
Citera
2018-09-15, 08:45
  #4
Medlem
note-its avatar
Haha, det är ju guran det är fel på om inte strängarna håller stämningen eller om vissa ”sladdar”.
Du kan köra med vad fan som helst och få samma fenomen.
Lämna guran på service så kan du avgöra skillnaden.
Sen är det förresten open-E som gäller.
Citera
2018-09-15, 11:15
  #5
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
När du säger "går ur ton" antar jag att du menar att de tappar stämningen?

Det kan visserligen ha att göra med strängarna men mer sannolikt att det har att göra med antingen stämskruvarna, stallet eller översadeln om det sker ofta. Kanske inte stallet i detta fall då det tycks vara stringthrough men byte av stämskruvar kan vara ett alternativ om den stämmer ur sig ofta.

Sedan skulle jag personligen undvika D'addario helt och hållet. Riktiga skitsträngar enligt mig men sånt är ju personligt, själv lirar jag på earnie ball som jag tycker är fantastiska men som många andra skarpt ogillar.

När det kommer till strängtjocklekar är jag måhända lite ute på hal is här då jag endast lirar 6-strängat och sällan stämmer djupare än drop D, även om D standard med drop C förekommer. Min rekommendation är dock att du köper enskilda B-strängar och prövar dig fram, börja med .74 och arbeta dig uppåt, desto fetare desto tyngre.

Sen ska du byta strängar minst en gång varannan månad om du spelar normalmycket.
Eller så gör du som min studiotekniker tjatade om, BYTT STRÄNGJÄVLAR MELLAN VARJE LÅT!

...Jävlar vad tid det tog att spela in då...


Lite ot här men är det vara jag som avskyr ljudet på nya strängar?
Måste slita in dem ett tag för att få rätt ljud
Citera
2018-09-15, 21:29
  #6
Medlem
Pottesnarkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oscvic1
Hallå!
Som rubriken lyder är jag sugen på ett nytt set med strängar till guran som inte bytts på ett tag. Lirar just nu på en Schecter Omen 7 Extreme Black Cherry i drop G med D'Addario's NY XL 12-60 (anpassat för drop C på 6-strängad) och en separat 0.70 sträng på låga B strängen. De undre 6 tycker jag håller bra ton i högre tuning men har tendens till att gå ur ton om man inte spelat på någon dag eller två nu i lägre tuning, ett nytt set borde göra susen där förmodar jag. Byttes för något år sedan.

Mitt problem ligger dock på låga B strängen, där som sagt kör jag med D'Addario NW 070 idag, så tycker jag de sladdrar för mycket och inte håller en stabil ton när man spelar, rent av slapp helt enkelt. Slog mig en tanke att införskaffa 0.72 eller t.om 0.74 strängar och byta ut för och se om de är mer fasta och håller ton bättre. Är det någon med erfarenhet som kan bidra med ett tips eller två? Är allt förutom gitarr-tech!

Allt uppskattas!

Hade samma på min Omen 7:a. Ställde en fråga om det på ett gitarrforum för några år sedan och fick svar från en som sa att han spelat 7-strängat i flera år att man inte ska behöva byta ut till grövre sjunde sträng om man inte stämmer ner den. Han sa istället att man får justera ljudet annorlunda när man spelar 7:a plus att man måste anpassa anslaget med plektrumet och inte slå för hårt.
Lyckades aldrig få min Omen7 som jag ville.
Köpte något år senare en Ltd MH-207 istället och där har jag inte alls upplevt samma problem trots samma tjocklek på strängar. Vet inte om det är något med Schecter gitarrerna som spökar.

Testar du med grövre strängar så kan du behöva justera sadelspåren också så att inte strängen nyper fast och därmed skapar stämproblem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback