Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-14, 19:48
  #1
Medlem
Hej

Jag är intresserad att göra ett eget textbaserat data spel, jag har aldrig programmerat någonting alls. Har hört att Python är "enkelt" men jag kan inte riktigt göra den bedömningen.
Jag vill inte ha någon slags grafik alls förutom tematiska bilder och kartor tillsammans med atmosfärisk musik.

Är Python rätt?
Citera
2018-09-14, 19:51
  #2
Medlem
Python är ett jättebra första programmeringsspråk.
Bör vara ganska lätt med att få enkel grafik med via något Gul kit.
Citera
2018-09-14, 19:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaserApe
Hej

Jag är intresserad att göra ett eget textbaserat data spel, jag har aldrig programmerat någonting alls. Har hört att Python är "enkelt" men jag kan inte riktigt göra den bedömningen.
Jag vill inte ha någon slags grafik alls förutom tematiska bilder och kartor tillsammans med atmosfärisk musik.

Är Python rätt?

Ja, pygame är väl dessutom gjort för att lösa den här sortens uppgifter?
Citera
2018-09-14, 20:04
  #4
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Java är bra nybörjarspråk.
Citera
2018-09-14, 20:09
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av axelpressaren
Python är ett jättebra första programmeringsspråk.
Bör vara ganska lätt med att få enkel grafik med via något Gul kit.

Man tackar
Citera
2018-09-15, 09:25
  #6
Medlem
Vad menar du med textbaserat datorspel?
Citera
2018-09-16, 12:18
  #7
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgauss
Vad menar du med textbaserat datorspel?

Det är nog ett klassiskt MUD som TS vill skapa.
Citera
2018-09-16, 12:28
  #8
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaserApe
Man tackar

Phyton är bra att börja med men även Perl är väldigt kul och i mitt tycke lite bättre att hantera och skapa något med. Phyton är lite mer tungrott. Dock finns det en massa "bibliotek" att inkludera i Phyton och mängder av färdiga rutiner man kan använda. Det finns nog ett större utbud till Phyton än Perl.
Citera
2018-09-17, 18:00
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gorgauss
Vad menar du med textbaserat datorspel?

Äventyret förklaras genom text. Har tänkt att det borde finnas många val beroende på olika situationer, typ har man en teknik färdighet kan man mixftera med kontrollen på dörren för att komma in, har man sprängämnen kan man aptera en bomb, om man kan hacka kan man göra det eller man vet svagheterna på VI:s (VI: virtuell intelligens) fungerar och pratar den in i en logisk konflikt. Het kommer att utspela sig i en postapokalyptisk värd.

Som sagt jag har inte erfarenhet alls när det kommer till att programmera, jag behöver inte grafik efter som allt förklaring kommer att förklaras i text. Jag vill bara ha ett nybörjare vänligt program.

Alternativt att visa en karta eller en bild för att sätta en stämning och lite ambient musik.

Förstår du vad jag menar?
Citera
2018-09-18, 01:40
  #10
Medlem
Språket Inform, som kompileras till Z-kod, är specialiserat på mänskligt språkliga saker som att att tolka skriven text med adjektiv, verb, substantiv och deras synonymer, och har blivit lite av en standard för textbaserade spel.

Någon portade t.o.m. vårt kära Stugan till det, http://www.microheaven.com/svenska/stuga.shtml, och jag har haft kontakt med honom när jag kopplade frotz, den populäraste interpretern av Z-kod, till vår IRC-kanal.

Sen satt vi alla och spelade Stugan tillsammans, men körde jämt fast

PS: Att läsa källkoden till Stugan lär man sig inte mycket Inform av, eftersom den är automatiskt genererad från BASIC-versionen. Inform 7 verkar vara den senaste och antagligen sista versionen, fast det verkar vara lite flummigt som programmeringsspråk.

Jag började skapa ett spel i Inform 5 på den tiden, och det språket var mer normalt, som sexan: https://en.wikipedia.org/wiki/Inform#Example_game
__________________
Senast redigerad av JagHarIngaKompisar 2018-09-18 kl. 02:00.
Citera
2018-09-18, 21:21
  #11
Medlem
Att lära sig programmera handlar mycket om att lätt ha tillgång till den information man vill lära och experimentera med. Då är Python ett tämligen aktuellt språk, liksom C# är, och även några andra. Även gamla Pascal var bra på det sättet, men det är inte på modet så det finns så lite stöd och information att hitta om det. Det är en viktig aspekt när man vill börja lära sig något som är någorlunda svårt.
Citera
2018-09-29, 20:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaserApe
Äventyret förklaras genom text. Har tänkt att det borde finnas många val beroende på olika situationer, typ har man en teknik färdighet kan man mixftera med kontrollen på dörren för att komma in, har man sprängämnen kan man aptera en bomb, om man kan hacka kan man göra det eller man vet svagheterna på VI:s (VI: virtuell intelligens) fungerar och pratar den in i en logisk konflikt. Het kommer att utspela sig i en postapokalyptisk värd.

Som sagt jag har inte erfarenhet alls när det kommer till att programmera, jag behöver inte grafik efter som allt förklaring kommer att förklaras i text. Jag vill bara ha ett nybörjare vänligt program.

Alternativt att visa en karta eller en bild för att sätta en stämning och lite ambient musik.

Förstår du vad jag menar?

Ja, nu blev det tydligare! Jag tycker absolut Python låter vettigt. Eftersom det är gratis och så vanligt finns massor undervisning och besvarade frågor på nätet. Det du beskriver är görbart i Python. Python har massor moduler/paket vilket gör det brett när det kommer till tillämpningar.

Du skulle kunna koppla ihop det med en sql-databas, där du sparar både påbörjade spel och frågor/texter.

Jag skulle rekommendera att börja med lite tutorials för att få en tydligare bild av hur du ska göra. Sen är det bara att börja koda! Lycka till!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback