Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-14, 18:57
  #1
Medlem
x1ofdewms avatar
Hej,

Finns det några nackdelar med att byta till och använda "market order" istället för "limit order" på Binance när man ska trade:a kryptovalutor där, om vi ponerar att man bara vill få sin trade genomförd direkt?

Kostar det eller blir det på något sätt dyrare att använda "market order"?

Jag brukar använda det, eftersom "limit order" i typ 2-3 fall av 10 inte blir "filled" direkt. Förstår att man på "limit" får ordern filled så fort det finns köpare/säljare till den i och med att man själv väljer priset som affären ska genomföras på, men hörde någon ändå alltid föreslå "limit" för att på något sätt spara pengar... Han som är fel ute eller jag som har missat något här?
Citera
2018-09-14, 19:54
  #2
Medlem
Om du gör market order så köper du till lägsta pris, eller säljer till högsta pris. Limit order betyder att du sätter ett pris du vill ha. Om ingen säljer/köper till det priset måste du vänta tills någon gör det.

Om orderboken är tunn och du t.ex vill sälja mycket kan priset gå väldigt långt ner innan allt är slut om du använder market sell för du sätter inget pris du vill ha där utan bara sälja så fort som möjligt till vilket pris som finns tillgängligt, lika med köp så kan priset dra iväg uppåt om du skulle placera en stor market buy.


Det är mindre avgifter tror jag om man är den som fyller en orderbok så andra kan köpa/sälja till dig för att du lagt en limit order. Men skillnaden är väldigt liten om du inte handlar för väldigt mkt pengar.
Citera
2018-09-15, 13:42
  #3
Medlem
Va föraiktig med att välja priset själv om du inte vet vad du gör.

Jag var nybörjare förut och tänkte "sätter det just över så kommer jag tjäna nån procent.".

Men alla vill köpa billigt så jag fick det aldrig sålt förän 2 veckor. Tänk själv. Vill du köpa 1 eller 2 procent över marknadspris?nej.

Är nuvarand epriset på 60 000 kr och du sätter på 60 200 , sen sjunker priset ännu mer då kommer du plötsligt ha överpris på nån procent vilket ingen vill betala för.
Citera
2018-09-15, 21:13
  #4
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
Det är mindre avgifter tror jag om man är den som fyller en orderbok så andra kan köpa/sälja till dig för att du lagt en limit order. Men skillnaden är väldigt liten om du inte handlar för väldigt mkt pengar.

Ja, det är till största del detta min fråga handlade om. Jag förstår såklart att man själv väljer pris och väntar på att ordern ska bli fylld när man väljer limit order, men jag själv sysslar inte med att lägga limit orders som kanske ej fylls, utan när jag väl loggar in på Binance för att köpa/sälja så vill jag att ordern fylls direkt, och jag väljer därmed market.

Om man säger såhär då; Blir det lägre fee om jag väljer limit order och direkt sätter priset 1 satoshi lägre än market price, eller blir det billigare/lika billigt att bara välja market order och köra på?

Nej jag handlar inte med stora summor så det blir väl inte många kronor förlust beroende på hur jag gör i ovan scenario. Försöker bara lära mig.
Citera
2018-09-15, 22:02
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Ja, det är till största del detta min fråga handlade om. Jag förstår såklart att man själv väljer pris och väntar på att ordern ska bli fylld när man väljer limit order, men jag själv sysslar inte med att lägga limit orders som kanske ej fylls, utan när jag väl loggar in på Binance för att köpa/sälja så vill jag att ordern fylls direkt, och jag väljer därmed market.

Om man säger såhär då; Blir det lägre fee om jag väljer limit order och direkt sätter priset 1 satoshi lägre än market price, eller blir det billigare/lika billigt att bara välja market order och köra på?

Nej jag handlar inte med stora summor så det blir väl inte många kronor förlust beroende på hur jag gör i ovan scenario. Försöker bara lära mig.

https://support.binance.com/hc/en-us...-Discount-Rate

Att vara maker leder till lägre avgifter om du tradar mkt samt håller BNB på ditt konto. Om du inte håller bnb på ditt konto blir inte avgifterna lägre.

Maker är lägre än taker, maker innebär som du säger att du fylla orderboken så andra kan trada med dig t.ex lägga dig 1 satoshi under nuvarande pris.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback