Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-15, 17:17
  #13
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Även om det labbodlade proteinet kanske kommer ut på marknaden så tror jag att det inte kommer att bli särskilt populärt.

Det kan kanske bli ett substitut för djurfoderindustrin däremot, det finns det nog goda förutsättningar för.
Men människor kräver lite mer än bara "ingredienser."


Problemet med odlat kött är ju att det inte har "karaktär."
Det är ju bara en sörja som sitter ihopa.

Kött som folk äter däremot, det är ju muskler och fett, muskler med marmorerat fett. Muskler som har rört sig i månader och år, som haft genomströmning lika lång tid.

Dvs det är sådant som inget labb kan efterlikna.




"Mat" är mer än bara "protein."
För de flesta är mat något emotionellt också.
Om det bara hade handlat om "protein" så hade det ju gått bra att äta mosade flugor.

Ja vadå, det ÄR ju faktiskt protein det med.

Odlat kött är bara en proteinmassa, och det är något som de flesta upplever som frånstötande.
Äckligt faktiskt.

Bättre då att välja något Vegetabiliskt protein.
Det är tyvärr nått som vi aldrig kan veta nu.

Jag tar ståndpunkten att det måste vara som kött, annars är det kört.
Citera
2018-09-17, 08:12
  #14
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Det är tyvärr nått som vi aldrig kan veta nu.

Jag tar ståndpunkten att det måste vara som kött, annars är det kört.
Åjo, nog kan vi veta lite om det.

Vi har tex odlad fix att jämföra med.
Och där är det stor skillnad mellan den vilda, spänstige, muskulöse fisken och den lata soffpotatisen i odlingshägnet.

Det är något som blivit ett betungande ekonomiskt problem för "odlarna" så de har försökt komma på än den ena, än den andra lösningen.
En metod har tex varit att anlägga odlingen i friskt strömmande vatten, som du tvingat fiskarna att alltid simma. En annan metod är att sätta odlingen i ett havsband som upplever stark ebb och flod.

Men det har ändå aldrig lyckats hela vägen, fullt ut.
Tonfisk tex, en industri som inte bara vill rikta sig mot den stora massan, utan även komma in på gournetmarknaden, där priserna kan skjuta i höjden riktigt mycket.
Och där går det ju inte att ersätta en fritt jagande tonfisk mot en tjockis i odlingen.


---

"Det måste vara som kött" skriver du, och det är säkert så de allra flesta också hade resonerat.
Men "riktigt kött" är ju mer än bara celler som klumpats samman.
"Riktigt kött" är fibrer, som varit i rörelse, lång, lång tid.
Dvs som masserat cellerna.
Med genomströmning av fett och blod, och fått ta del av alla mineraler och näringsämnen djuret satt i sig under uppväxten.


Så jag har svårt för att se att odlade celler kan ersätta det.
Citera
2018-09-17, 08:20
  #15
Avstängd
Haverisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ge det 20 år och så visar det sig cancerframkallande, försämrad sädeskvalitet hos män och triggar neurologiska sjukdomar !

Ytterst skeptiskt till sådant här !
Jag skulle precis skriva exakt samma sak. Om tjugotalet år kommer det att visa sig att väldigt många sojapojkar med sotarmössa och minutiöst kammat tomteskägg utvecklar underliga varianter av magcancer. Forskarna står handfallna och massmedia förstår ingenting. Alla vi andra har dock våra aningar men de avfärdas som fördomar och bakåtsträveri, för idén med kött i drivbänk är ju så smack mitt i mitten av hela den hipsterinfesterade miljörörelsen så det kan ju omööööjligen vara skadligt/farligt.

Lite som refugees welcome.

Jag kommer naturligtvis även framledes att äta biff från riktiga djur. Priset spelar mindre roll, det är principen som är viktig. Man ska iaktta sotarmössefolket och sedan göra precis tvärtom. Det garanterar både mental och kroppslig sundhet.
Citera
2018-09-17, 09:35
  #16
Medlem
TraXzmans avatar
Självklart måste labbodlade burgare mm redovisas i detalj till konsumenten hur dom görs... Komplett redovisning och kontroller gör man man ju med riktigt slaktkött ochså så där får det inte finnas nån skillnad i nåt hemligt eller skumt recept som utesluts i labbodlat.

Sen ska ju priset, smaken, konsistensen lika i samma nivå som riktigt,
Då finns liksom ingen större orsak att slakta djur efter det, utan bönderna får bli labbråttor och odla sitt kött och smak
Citera
2018-09-17, 10:46
  #17
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Åjo, nog kan vi veta lite om det.

Vi har tex odlad fix att jämföra med.
Och där är det stor skillnad mellan den vilda, spänstige, muskulöse fisken och den lata soffpotatisen i odlingshägnet.

Det är något som blivit ett betungande ekonomiskt problem för "odlarna" så de har försökt komma på än den ena, än den andra lösningen.
En metod har tex varit att anlägga odlingen i friskt strömmande vatten, som du tvingat fiskarna att alltid simma. En annan metod är att sätta odlingen i ett havsband som upplever stark ebb och flod.

Men det har ändå aldrig lyckats hela vägen, fullt ut.
Tonfisk tex, en industri som inte bara vill rikta sig mot den stora massan, utan även komma in på gournetmarknaden, där priserna kan skjuta i höjden riktigt mycket.
Och där går det ju inte att ersätta en fritt jagande tonfisk mot en tjockis i odlingen.


---

"Det måste vara som kött" skriver du, och det är säkert så de allra flesta också hade resonerat.
Men "riktigt kött" är ju mer än bara celler som klumpats samman.
"Riktigt kött" är fibrer, som varit i rörelse, lång, lång tid.
Dvs som masserat cellerna.
Med genomströmning av fett och blod, och fått ta del av alla mineraler och näringsämnen djuret satt i sig under uppväxten.


Så jag har svårt för att se att odlade celler kan ersätta det.
Jag kan aldrig acceptera någon säger att det är kasst innan man verkligen har prövat själv.
Är du såpass ignorant att du inte ens ska pröva för redan bestämt dig att det är dåligt, varför?

Du har kanske rätt att det är kasst, men jag är lite mer öppen än dig visar dig sig.
Så jag ska pröva först innan jag skickar iväg bilan.

Jag bryr mig inte om det är svårt, utan om hur det blir.
Det är först då jag kan bilda mig en uppfattning, och jag kommer inte förekomma denna, då det är ignorant.
Citera
2018-09-17, 19:56
  #18
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, jag tror också det tar en stund innan priserna faller på detta labbodlade.
Och att vi kommer få se grupper som kommer vara pionjärer, men du framhålla det som hipster är nått dåligt.

Jag skulle överge kött om det fanns en produkt som är identisk och hade ett konsumentvänligt pris.
Och övertygad blir jag när pris och smak är rätt.
Sen har vi de som aldrig kommer bli övertygade, men dom bryr jag mig inte om.
Och de får väl fortsätta som vanligt då, men om detta blir till en realitet.
Och att det labbodlade håller en kvalitet och bra pris, så är det dax att montera ned våran köttindustri till stor del.
Sen kommer vi alltid ha folk som kommer vägra, då det är så världen fungerar.

Jag tänker definitivt ge det flera chanser och övertyga mig, men det betyder inte att jag är utan krav.

Tänker på samma sätt. Kan de lösa smak och konsistens som på vanligt kött så köper jag det. Det finns inget egenvärde i att det är en ko som ska leva och slaktas, går det att lösa utan detta så kör på. Dessutom borde det kunna bli mycket renare än industriköttet, helt utan antibiotika och gifter från foder och vatten, eftersom det odlas i en ren laboratoriemiljö. Det är nog ett tag kvar innan det blir tillgängligt i någon större skala, men jag måste säga att det känns betydligt smakligare med odlat kött än med nedmalda insekter som förmodligen är alternativet sett på längre sikt. Att vi får behålla nuvarande köttindustri och köpa kött som vi gör i dag kan vi nog glömma på 10-20 års sikt.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback