Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-14, 15:28
  #1
Medlem
Kaustis avatar
Labbodlat kött har ju funnits sen ett par år nu, men jag har ännu inte hört någonting om att svenska restauranger eller butiker skulle sälja det. Men vad tror ni, när kommer fenomenet till Sverige så att man kan provsmaka burgarna?

https://www.va.se/nyheter/2018/05/03...n-kampar-emot/
Citera
2018-09-14, 15:31
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Labbodlat kött har ju funnits sen ett par år nu, men jag har ännu inte hört någonting om att svenska restauranger eller butiker skulle sälja det. Men vad tror ni, när kommer fenomenet till Sverige så att man kan provsmaka burgarna?

https://www.va.se/nyheter/2018/05/03...n-kampar-emot/

Min gissning är att det dyker upp på Södermalm snart, och att hipsters flockas.
Citera
2018-09-14, 15:43
  #3
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Min gissning är att det dyker upp på Södermalm snart, och att hipsters flockas.
Om det är ett riktigt substitut för vanligt kött, så komemr alla flockas kring dessa, även jag.
För om detta får ett pris som vi kan leva med(även i fattigare länder), så finns det inte längre någon mening med storskalig köttproduktion eller ens en vettig funktion.

Men givetvis måste det uppfylla en del krav.
Citera
2018-09-14, 15:46
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Om det är ett riktigt substitut för vanligt kött, så komemr alla flockas kring dessa, även jag.
För om detta får ett pris som vi kan leva med(även i fattigare länder), så finns det inte längre någon mening med storskalig köttproduktion eller ens en vettig funktion.

Men givetvis måste det uppfylla en del krav.

Än så länge är det billigare med riktigt kött. Men hipsters kommer lockas av detta.

Köttproduktionen lär bli kvar länge till dock. Många konservativt lagda skulle nog vara tveksam till detta. Jag är själv inte helt övertygad, ärligt talat.
Citera
2018-09-14, 15:52
  #5
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Än så länge är det billigare med riktigt kött. Men hipsters kommer lockas av detta.

Köttproduktionen lär bli kvar länge till dock. Många konservativt lagda skulle nog vara tveksam till detta. Jag är själv inte helt övertygad, ärligt talat.
Jo, jag tror också det tar en stund innan priserna faller på detta labbodlade.
Och att vi kommer få se grupper som kommer vara pionjärer, men du framhålla det som hipster är nått dåligt.

Jag skulle överge kött om det fanns en produkt som är identisk och hade ett konsumentvänligt pris.
Och övertygad blir jag när pris och smak är rätt.
Sen har vi de som aldrig kommer bli övertygade, men dom bryr jag mig inte om.
Och de får väl fortsätta som vanligt då, men om detta blir till en realitet.
Och att det labbodlade håller en kvalitet och bra pris, så är det dax att montera ned våran köttindustri till stor del.
Sen kommer vi alltid ha folk som kommer vägra, då det är så världen fungerar.

Jag tänker definitivt ge det flera chanser och övertyga mig, men det betyder inte att jag är utan krav.
Citera
2018-09-14, 16:23
  #6
Avstängd
ihatemes avatar
Eftersom människan inte kan överleva utan animalisk kost så är jag tveksam till "odlat kött". Vad är innehållet? Varför tror man att människan kan nyttja det?

Jag tror att det bara blir ett nytt veganskt fiasko, alltså mat som kroppen inte kan använda utan kroppen börjar äta av sig själv istället och så vissnar man bort och dör.

(Ni hittar inte en enda vegan i världshistorien som varit vegan i 10 år + och som har bra blodvärden, försök )
Citera
2018-09-14, 16:24
  #7
Medlem
Kung-Caligulas avatar
Hoppas aldrig. Det kommer garanterat visa sig vara högst onyttigt.
Citera
2018-09-14, 16:33
  #8
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ihateme
Eftersom människan inte kan överleva utan animalisk kost så är jag tveksam till "odlat kött". Vad är innehållet? Varför tror man att människan kan nyttja det?

Jag tror att det bara blir ett nytt veganskt fiasko, alltså mat som kroppen inte kan använda utan kroppen börjar äta av sig själv istället och så vissnar man bort och dör.

(Ni hittar inte en enda vegan i världshistorien som varit vegan i 10 år + och som har bra blodvärden, försök )
Det återstår och se, men rata det före man testat och tagit reda på vad det verkligen är.
Det är rätt tokigt.

Men kan mycket väl bli som du säger, lika väl som inte.
Tiden får utvisa, inte fördomar.
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hoppas aldrig. Det kommer garanterat visa sig vara högst onyttigt.
Omöjligt och veta just nu.
Citera
2018-09-14, 17:08
  #9
Medlem
Horbock.i.Fjugestas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Än så länge är det billigare med riktigt kött. Men hipsters kommer lockas av detta.

Köttproduktionen lär bli kvar länge till dock. Många konservativt lagda skulle nog vara tveksam till detta. Jag är själv inte helt övertygad, ärligt talat.
Nej hipster vill ha real stuff, helt naturliga råvaror. De skiter i att folk i överbefolkade uländer svälter ihjäl om man inte kan boosta livsmedelstillgången med genmodifierade grödor och starka bekämpningsmedel, så länge de får sina organiska tomater från nån ineffektiv småbonde i grannskapet. Tror de hellre blir vegetarianer i så fall.
Citera
2018-09-14, 18:19
  #10
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Caligula
Hoppas aldrig. Det kommer garanterat visa sig vara högst onyttigt.

Ge det 20 år och så visar det sig cancerframkallande, försämrad sädeskvalitet hos män och triggar neurologiska sjukdomar !

Ytterst skeptiskt till sådant här !
Citera
2018-09-14, 18:52
  #11
Medlem
nabplayers avatar
Förhoppningsvis snart. Ett provrör är lite stilrenare än dagens groteska djurfabriker
Citera
2018-09-15, 13:55
  #12
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Labbodlat kött har ju funnits sen ett par år nu, men jag har ännu inte hört någonting om att svenska restauranger eller butiker skulle sälja det. Men vad tror ni, när kommer fenomenet till Sverige så att man kan provsmaka burgarna?

https://www.va.se/nyheter/2018/05/03...n-kampar-emot/
Även om det labbodlade proteinet kanske kommer ut på marknaden så tror jag att det inte kommer att bli särskilt populärt.

Det kan kanske bli ett substitut för djurfoderindustrin däremot, det finns det nog goda förutsättningar för.
Men människor kräver lite mer än bara "ingredienser."


Problemet med odlat kött är ju att det inte har "karaktär."
Det är ju bara en sörja som sitter ihopa.

Kött som folk äter däremot, det är ju muskler och fett, muskler med marmorerat fett. Muskler som har rört sig i månader och år, som haft genomströmning lika lång tid.

Dvs det är sådant som inget labb kan efterlikna.



"Mat" är mer än bara "protein."
För de flesta är mat något emotionellt också.
Om det bara hade handlat om "protein" så hade det ju gått bra att äta mosade flugor.

Ja vadå, det ÄR ju faktiskt protein det med.

Odlat kött är bara en proteinmassa, och det är något som de flesta upplever som frånstötande.
Äckligt faktiskt.

Bättre då att välja något Vegetabiliskt protein.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback