Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-16, 20:51
  #145
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Har du exempel på detta eller är det dina känslor du refererar till, är det inte tvärtom så att allt fler myndighet utlokaliseras från Stockholm?
Tittar du på aktuell statistik ökar antalet statliga jobb i större städer och 60% av alla statliga verk finns i Stockholm.
Men jag förstår att din känsla säger något annat då du till 100% gått på myten om Stockholm som försörjer Sverige.
Så gör din hemläxa och gå ur din stockholmsbubbla och försök få ett perspektiv på Sverige.
Glesbygden avfolkas och det är svårt att rekrytera folk till nödvändiga samhällsfunktioner och företag.
Då ungdomar och inkomster drivs från orten.
Sätt dig ner och läs på lite om svensk nutid så kommer du ur din bubbla.
Men jag är tveksam då du uppenbarligen inte har förmågan att se ur din bubbla och inse att jag går på fakta och du går på din ganska inskränkta känsla.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2018-09-16 kl. 20:53.
Citera
2018-09-16, 20:53
  #146
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Tittar du på aktuell statistik ökar antalet statliga jobb i större städer och 60% av alla statliga verk finns i Stockholm.
Men jag förstår att din känsla säger något annat då du till 100% gått på myten om Stockholm som försörjer Sverige.
Så gör din hemläxa och gå ur din stockholmsbubbla och försök få ett perspektiv på Sverige.
Glesbygden avfolkas och det är svårt att rekrytera folk till nödvändiga samhällsfunktioner och företag.
Då ungdomar och inkomster drivs från orten.
Sett dig ner och läs på lite om svensk nutid så kommer du ur din bubbla.
Men jag är tveksam då du uppenbarligen inte har förmågan att se ur din bubbla.

Jag bad dig om källor som styrker ditt påstående "men vad jag ser är att alltmer centraliseras till Stockholm" men du hade noll och inget utan går helt på dina känslor.
Citera
2018-09-16, 21:00
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jag bad dig om källor som styrker ditt påstående "men vad jag ser är att alltmer centraliseras till Stockholm" men du hade noll och inget utan går helt på dina känslor.
Läs på, visst kan jag lägga upp mängder med utredningar och fakta men ett exempel är om du söker på lokalisering statliga arbeten som exempel.
Det är du som var tydlig med att landsorten inte skulle ha rösträtt och att stockholmare har ett vidare perspektiv.(ditt första svar till mig) sen begär du en komplett utredning från mig om saker som vem som helst med ett komplett perspektiv på Sverige har koll på.
Men kryp tillbaka till din stockholmsbubbla.
Får jag gissa att du kommer från en extremt liten ort kommit till Stockholm för att plugga där och blivit kvar. Hela din attityd säger mig det.
__________________
Senast redigerad av SkogsSaab 2018-09-16 kl. 21:02.
Citera
2018-09-16, 21:04
  #148
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Läs på, visst kan jag lägga upp mängder med utredningar och fakta men ett exempel är om du söker på lokalisering statliga arbeten som exempel.
Det är du som var tydlig med att landsorten inte skulle ha rösträtt och att stockholmare har ett vidare perspektiv.(ditt första svar till mig) sen begär du en komplett utredning från mig om saker som vem som helst med ett komplett perspektiv på Sverige har koll på.
Men kryp tillbaka till din stockholmsbubbla.
Får jag gissa att du kommer från en extremt liten ort kommit till Stockholm för att plugga där och blivit kvar. Hela din attityd säger mig det.

Om du kommer med ett påstående får du väl belägga, kan du inte det är det uppenbart att du endast går på fria fantasier och känslor.
Citera
2018-09-16, 21:11
  #149
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Om du kommer med ett påstående får du väl belägga, kan du inte det är det uppenbart att du endast går på fria fantasier och känslor.
Som jag skrev se aktuell statistik, och utredningar, det är du som kommit med ett påstående.
Att mina referat till vissa politiker inte kan styrkas är korrekt då jag hört det personligen men Sveriges utveckling i stort finns det mängder av materiel på.
Men jag hittar inget om dina påståenden om Stockholm, så om du vill ha länkar så börja med att vidimera dina känslor.
Citera
2018-09-16, 21:14
  #150
Medlem
ValdtaktsSemitens avatar
Bra förslag men garanterat ett fientligt förslag mot V och S. En majoritet av deras röster bygger på människor som vill få ut mer av systemet än de vill ge. V och S skulle dala.

Sedan kan man ju diskutera om en person som betalar enormt mycket skatt bör ha mer inflytande än en som betalar 1000kr per år eller bör de bägga ha en röst?
Citera
2018-09-16, 21:37
  #151
Avstängd
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Som jag skrev se aktuell statistik, och utredningar, det är du som kommit med ett påstående.
Att mina referat till vissa politiker inte kan styrkas är korrekt då jag hört det personligen men Sveriges utveckling i stort finns det mängder av materiel på.
Men jag hittar inget om dina påståenden om Stockholm, så om du vill ha länkar så börja med att vidimera dina känslor.

Nej det var du som påstod detta men några belägg mäktar du inte med att redovisa, fria fantasier alltså.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Jag trivs bra där jag bor, men vad jag ser är att alltmer centraliseras till Stockholm, och det är inte bra för Sverige och vår kommande konkurrenskraft.
Citera
2018-09-17, 00:12
  #152
Medlem
Reguluss avatar
Varför ligger den här tråden i Liberalismforumet? Fascism eller möjligen Konservatism skulle passa bättre. Det är inget liberalt över att avskaffa den allmänna rösträtten.
Citera
2018-09-17, 15:08
  #153
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Varför ligger den här tråden i Liberalismforumet? Fascism eller möjligen Konservatism skulle passa bättre. Det är inget liberalt över att avskaffa den allmänna rösträtten.

Beror på hur du menar med Liberalism. Att rösta inskränker den frihet individen har oftast då rösten är kopplat till en stat och staten är ett medel för våld.

mest liberala samhällena har antingen obefintlig stat eller extremt liten och individerna får sköta sigsjälva utan att någon påtvingar dem något de inte vill, tex betala skatt.

Att rösta för att ta någon annans pengar är knappast liberalt.
Citera
2018-09-17, 19:14
  #154
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xpera
Beror på hur du menar med Liberalism. Att rösta inskränker den frihet individen har oftast då rösten är kopplat till en stat och staten är ett medel för våld.

mest liberala samhällena har antingen obefintlig stat eller extremt liten och individerna får sköta sigsjälva utan att någon påtvingar dem något de inte vill, tex betala skatt.

Att rösta för att ta någon annans pengar är knappast liberalt.

Nu förespråkade TS inte anarkism utan snarare en återgång till det system vi hade innan den allmänna rösträtten infördes. Alltså ett reaktionärt anti-demokratiskt politiskt system.

Liberalism är för övrigt inte samma sak som anarkism även om det finns folk som tror det. Adam Smiths bok hette The Wealth of Nations.
Citera
2018-09-17, 20:15
  #155
Medlem
Problemet är att om endast de som arbetar (de rika) skulle få rösta så är det ju ingen demokrati. Och om endast de som har jobb får rösta, varför skulle man då lägga massa pengar på välfärd (bidrag) till de fattiga? Så i slutändan så skulle man få ett system som för ett par hundra år sedan, där man har en otroligt fattig samhällsklass (bönder) och en rik överklass (borgare).

Risken med ett sådant system är att man får en revolution, de fattiga dödar helt enkelt de rika (idag är det dock svårare för bönderna att göra uppror då staten har tillgång till pansar, flyg och tunga vapen)...

Så njae, tror ändå det systemet vi har idag är så bra det blir. Möjligtvis kanske man kunde ha ett språkkrav, typ att man ska kunna förstå grundläggande svenska för att få rösta, något som dock redan borde vara en del i kravet för medborgarskap, så då hade det löst sig själv (ingen kontroll på valdagen med andra ord).
Citera
2018-11-19, 15:43
  #156
Medlem
Om alla ska få rösta, oavsett; inkomst, härkomst, intellekt, utbildning, kunskap. Så borde även barn få rösta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback