Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 22:36
  #1
Medlem
Jag gjorde en grov tabbe när jag skulle göra en CLR_CMOS på en stationär Lenovo. Det finns tre pins, och standard är att ha "jumpern" på position 1 och 2, och ska man göra en nollställning ska man flytta jumpern till position 2 och 3, starta datorn, stänga av efter 10 sekunder och sen flytta tillbaka till 1 och 2. Men pga dålig syn (och klantighet naturligtvis) så råkade jag sätta den endast på pin 3 och resten av jumpern i tomma luften, så nu verkar CMOS/BIOS vara totalt utraderat, så det spelar ingen roll vart jag sätter den, allt som händer är att strömmen går igång, fläktarna snurrar osv men ingen bild sänds till skärmen och ingen hårddisk-aktivitet förekommer över huvud taget. Finns det något man som "vanlig användare" kan göra åt det eller måste den skickas in för reparation hos experter?
Citera
2018-09-13, 22:41
  #2
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac666
Jag gjorde en grov tabbe när jag skulle göra en CLR_CMOS på en stationär Lenovo. Det finns tre pins, och standard är att ha "jumpern" på position 1 och 2, och ska man göra en nollställning ska man flytta jumpern till position 2 och 3, starta datorn, stänga av efter 10 sekunder och sen flytta tillbaka till 1 och 2. Men pga dålig syn (och klantighet naturligtvis) så råkade jag sätta den endast på pin 3 och resten av jumpern i tomma luften, så nu verkar CMOS/BIOS vara totalt utraderat, så det spelar ingen roll vart jag sätter den, allt som händer är att strömmen går igång, fläktarna snurrar osv men ingen bild sänds till skärmen och ingen hårddisk-aktivitet förekommer över huvud taget. Finns det något man som "vanlig användare" kan göra åt det eller måste den skickas in för reparation hos experter?

Det brukar generellt finnas ett CR2032-batteri för just CMOS/BIOS. Detta kan (med övrig nätspänning bortkopplad givetvis!) tas lätt ur batterihållaren, därefter väntar man minst två minuter, så kondensatorerna hinner tömmas, därefter återmonterar man CR2032-batteriet, startar om burken och håller tummarna!

-Om manövern lyckas, vilket den oftast gör, så gäller det att ställa in BIOS/UEFI "rätt", men detta är nog lite överkurs i nuläget.

(Varför markeras UEFI felstavat här??)
Citera
2018-09-13, 22:42
  #3
Medlem
poxers avatar
Ta ur batteriet några minuter.
Citera
2018-09-14, 08:48
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Ska du verkligen starta datorn i det läget?


Du måste dra ur el-sladden innan och flytta jumpern och sen flytta tillbaks den. Jag kan dock ha fel.

Jag brukar ta ur batteriet istället. Drar ur el-sladden, plockar ut batteriet och väntat en halvtimme innan jag sätter tillbaks det. De där kondensatorerna ska laddas ur och det kan ta lite tid.
Citera
2018-09-14, 11:45
  #5
Medlem
Jodå, jag har provat att ta ut batteriet, först bara några minuter, och sen några dagar, men det gör ingen skillnad. Datorn får ström men inget händer, ingen hårddisk-aktivitet eller något, och ingen bild sänds till skärmen.
Citera
2018-09-14, 12:00
  #6
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maniac666
Jodå, jag har provat att ta ut batteriet, först bara några minuter, och sen några dagar, men det gör ingen skillnad. Datorn får ström men inget händer, ingen hårddisk-aktivitet eller något, och ingen bild sänds till skärmen.

Du satte jumpern på stift 3 och byglade alltså inte till något annat stift. Då förstår inte jag hur det kunde hända någonting. Går ju ingen ström någonstans.

Sitter jumpern verkligen där den ska nu?
Om du har en multimeter så kan du mäta spänningen på batteriet när det sitter i. Det ska vara 3 Volt.
Citera
2018-09-14, 12:56
  #7
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har aldrig hört att man ska starta datorn som TS gjorde!

Man flyttar bygeln, väntar nån sekund och flyttar tillbaka...
Citera
2018-09-14, 20:23
  #8
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Jag har aldrig hört att man ska starta datorn som TS gjorde!

Man flyttar bygeln, väntar nån sekund och flyttar tillbaka...

Samma här. Med jumpern laddar man ur kondensatorerna via ett motstånd nästan på en gång. Tar man bort batteriet får man lita på självurladdning som tar längre tid.

TS verkar ha slagit på datorn med urladdningsmotståndet inkopplat eller....?
Vad blir konsekvenserna av det? Knäckt nätdel?
Citera
2018-09-14, 20:52
  #9
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
...
Vad blir konsekvenserna av det? Knäckt nätdel?
Nä, möjligen att bios-inställningar inte kan sparas...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback