Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 21:26
  #1
Medlem
Hej! Självklart finns det flera trådar om vilken utbildning man ska gå för att jobba med programmering och teknik, men är så jävla fundersam så startar en egen tråd för att få mer info.

Jag har tänkt plugga i höst 2019 på Uppsala. Jag vill jobba med programmering, men självklart gärna kunna utveckla mig inom karriären och kanske bli någon form av ledare på ett företag i framtiden. Vill dock helst alltid jobba med IT och programmering.

Lönen är något jag värdesätter högt och jag undrar bara vilken utbildning tni tror ger mig en störst fördel när jag ska söka jobb etc.

Datavetenskap eler systemutveckling? Det är typ bara de utbildningarna inom det området jag känner till.
EDIT: Ser nu att man även kan bli civil ingenjör inom informationsteknologi - är det kanske den bästa utbildningen?

Jag har alltid gillat matte och som jag förstår det är det mycket matte på datavetenskapen, vilket jag gillar. Men vilken är lättast att få jobb med och vilken utbildning ger högst lön?
__________________
Senast redigerad av ubergrym 2018-09-13 kl. 22:19.
Citera
2018-09-14, 12:29
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ubergrym
Hej! Självklart finns det flera trådar om vilken utbildning man ska gå för att jobba med programmering och teknik, men är så jävla fundersam så startar en egen tråd för att få mer info.

Jag har tänkt plugga i höst 2019 på Uppsala. Jag vill jobba med programmering, men självklart gärna kunna utveckla mig inom karriären och kanske bli någon form av ledare på ett företag i framtiden. Vill dock helst alltid jobba med IT och programmering.

Lönen är något jag värdesätter högt och jag undrar bara vilken utbildning tni tror ger mig en störst fördel när jag ska söka jobb etc.

Datavetenskap eler systemutveckling? Det är typ bara de utbildningarna inom det området jag känner till.
EDIT: Ser nu att man även kan bli civil ingenjör inom informationsteknologi - är det kanske den bästa utbildningen?

Jag har alltid gillat matte och som jag förstår det är det mycket matte på datavetenskapen, vilket jag gillar. Men vilken är lättast att få jobb med och vilken utbildning ger högst lön?

Titta längst upp i företagspyramiderna. Ser du mycket ingenjörer och datavetare där? Eller är det mest ekonomer?
Citera
2018-09-30, 11:54
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Titta längst upp i företagspyramiderna. Ser du mycket ingenjörer och datavetare där? Eller är det mest ekonomer?

Det har du med stor säökerhet rätt i. Men jag tänker att när man kommer högre upp slutar utbildningen spela lika stor roll och det handlar mer om hur man är som person och hur mycket ansvar man kan ta inom företaget. Tänker därför att det är bättre att gå in med en utbildning inom ett ämne jag är bra på och sedan utveckla sig upp med så mycket sociala interaktioner som möjligt och genom att visa ledarskap i gruppen etc.

Låter det logiskt eller tror du att det är mycket svårare att få ett ledarjobb med en ingenjörsutbildning än om man har en ekonomisk utbildning?
Citera
2018-10-01, 22:21
  #4
Medlem
Så länge det är högskola/universitet spelar det inte så stor roll. Det är bara ditt första jobb som kommer bry sig om din utbildning ändå.

När du jobbat 5-10 år inom ekonomi blir du troligen mer ansvarig för det, är det utveckling blir det troligen det. Håller du ett spår spelar det ingen roll viket.
Citera
2018-10-04, 10:59
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Titta längst upp i företagspyramiderna. Ser du mycket ingenjörer och datavetare där? Eller är det mest ekonomer?
I Sverige har det traditionellt varit vanligast med civilingenjörer (oftast från KTH) i företagsledningen. Det kan förstås påverkas av att Sverige har ett antal större industriföretag.

https://www.nyteknik.se/karriar/kth-...for-vd-6415332

Spontant så skulle jag säga att en teknisk bakgrund är helt överlägset om man siktar på en hög position i ett IT-företag. Det sagt, så kräver det förstås en hel del affärssinne också. Men klättringen är antagligen betydligt längre och tråkigare för den som börjar inom ekonomi.
Citera
2018-10-04, 11:21
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
I Sverige har det traditionellt varit vanligast med civilingenjörer (oftast från KTH) i företagsledningen. Det kan förstås påverkas av att Sverige har ett antal större industriföretag.

https://www.nyteknik.se/karriar/kth-...for-vd-6415332

Spontant så skulle jag säga att en teknisk bakgrund är helt överlägset om man siktar på en hög position i ett IT-företag. Det sagt, så kräver det förstås en hel del affärssinne också. Men klättringen är antagligen betydligt längre och tråkigare för den som börjar inom ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av NyTeknik
Men civilekonomerna är fortfarande i majoritet på vd-stolarna i landets börsbolag. I Ny Tekniks kartläggning basar civilekonomer över 97 företag, civilingenjörer över 82.
Så det verkar som att det går att bli vd som både civilingenjör och civilekonom.
Jag kan själv kolla på t.ex. knowit, där vdn är ekonom.
__________________
Senast redigerad av IngetNick2 2018-10-04 kl. 11:29.
Citera
2018-10-04, 13:14
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Så det verkar som att det går att bli vd som både civilingenjör och civilekonom.
Jag kan själv kolla på t.ex. knowit, där vdn är ekonom.
Miss av mig; uppenbarligen är civilekonomer vanligare som VD även om KTH som enskild skola är vanligast (jag förleddes av rubriken).

Det sannaste är väl som någon skrev: efter ett par år i yrkeslivet är det snarare erfarenhet och personliga egenskaper (och nätverk) som avgör karriärsvägen. Det sagt, så är det antagligen enklast att ta sig dit om man väljer den utbildning som man är intresserad av (vare sig det är ekonomi eller teknik).

För att svara på TS fråga: den utbildning som är bäst för karriären är antagligen den som gör dig anställningsbar inom en organisation där du kan ta dig uppåt (eller bygga upp den kompetens som krävs för att starta på egen hand). Jag skulle satsa på den datautbildning som känns mest "hardcore" och gör dig till en skarp utvecklare; med den bakgrunden bör det rimligen vara mycket enkelt att hitta en attraktiv första anställning. "Civing inom IT" känns som en typisk etikett man klistrar på för att locka studenter och förflumma utbildningen, jag skulle undvika det. Ett annat bra tips är att plugga ekonomi parallellt med datautbildningen. Det är en vanlig bakgrund hos chefer och ger redan från början en affärsmässighet som saknas hos de flesta datanördar.

Ett annat tips är att ringa upp lite chefer på IT-företag och fråga vad för slags folk de vill anställa, och vad de själva har för bakgrund.
Citera
2018-10-04, 16:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SierraBlue
Miss av mig; uppenbarligen är civilekonomer vanligare som VD även om KTH som enskild skola är vanligast (jag förleddes av rubriken).

Det sannaste är väl som någon skrev: efter ett par år i yrkeslivet är det snarare erfarenhet och personliga egenskaper (och nätverk) som avgör karriärsvägen. Det sagt, så är det antagligen enklast att ta sig dit om man väljer den utbildning som man är intresserad av (vare sig det är ekonomi eller teknik).

För att svara på TS fråga: den utbildning som är bäst för karriären är antagligen den som gör dig anställningsbar inom en organisation där du kan ta dig uppåt (eller bygga upp den kompetens som krävs för att starta på egen hand). Jag skulle satsa på den datautbildning som känns mest "hardcore" och gör dig till en skarp utvecklare; med den bakgrunden bör det rimligen vara mycket enkelt att hitta en attraktiv första anställning. "Civing inom IT" känns som en typisk etikett man klistrar på för att locka studenter och förflumma utbildningen, jag skulle undvika det. Ett annat bra tips är att plugga ekonomi parallellt med datautbildningen. Det är en vanlig bakgrund hos chefer och ger redan från början en affärsmässighet som saknas hos de flesta datanördar.

Ett annat tips är att ringa upp lite chefer på IT-företag och fråga vad för slags folk de vill anställa, och vad de själva har för bakgrund.

Tack så mycket för alla svar! Verkar som att ni har en liknande bild av hur det funkar som jag har - dvs att så länge man har en "bra" utbildning så kan man gå långt med både IT och ekonomi utbildningar och det handlar mer om hur man presterar under arbetet och att man gör det man kan för att klättra uppåt inom företagsvärlden.

Jag känner mig ganska säker på att Datavetenskap på Uppsala är det rätta för mig då det är den utbildningen som verkar vara den mest klassiska IT-utbildningen. Känner som SierraBlue säger att den något nytt tillagda utbildningen CivIng - IT är lite för flummigt och låter mer som något man har skapat eftersom många tycker att benämningen Civil Ingenjör är väldigt fint i Sverige. Datavetenskap verkar inte så trendfokuserat utan handlar om att lära sig de bärande stolparna inom utveckling osv. Plus att det verkar som att de som har den utbildningen har högst lön i genomsnitt i Sverige.

Återigen, tack för alla svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback