Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-08-11, 17:20
  #2065
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jag är konsult och kan säga att det är total jävla torka på uppdrag just nu.

Bolagen anställer folk som blir sparkade från Spotify, Klarna och liknande jättar, så de behöver bara konsulter med expertkompetens numera och väldigt skeva roller. Saker som jag sett:
Cloud architect, som dessutom är senior scrum master och dessutom har minst 5 års erfarenhet av dev-ops.

Dessutom är det trist hur den svenska IT marknaden verkar vara så koncentrerad kring Java. Allting annat verkar anses vara mer eller mindre exotiskt.

Vissa banker kör bara Java och Angular, det har blivit vår tids cobol. Och man kommer inte vidare fast t.ex. dotnet och react, kotlin osv. är betydligt najsare att arbeta med.

Nu råkar jag ju föredra Angular framför React om jag måste välja.
Citera
2023-08-11, 23:52
  #2066
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jo det är så att säljarna på konsultbolagen ofta försöker övertala konsulterna att överskatta sig själva på intervjuer. De säger inte ”ljuga” men de vill gärna att man gör det så att de kan stänga en affär.

De kollar även alla CVn och klagar om man skriver t.ex ”lite” eller ”grundläggande” osv.
Ett tips är skita i konsultprofilen och kolla upp personen på linked in i stället.

Samtidigt så är det så att enda changsen för juniorer att lära sig något är att jobba. Men då ska du ha rabatt på timpengen för dem!

Vi utgår ju från CV och intervjuar i princip bara folk som vi redan avser att teckna med. Sen händer det att vi får dåliga vibbar på intervjun och väljer att tacka nej ändå. Men skulle säga att i intervjusteget så är det i princip klart om de inte gör bort sig. Men så är det ju skillnad på en rekrytering och att anlita konsult. Det värsta som händer om vi felrekryterar en konsult är att vi fockar dem efter ett tag, att felrekrytera är mycket mer kostsamt och besvärligt. Vi har ganska ofta tagit in juniora konsulter, ofta till halva priset i sex månader. Jag har ingenting emot att våra team lär upp dem, men jag tänker inte bära hela kostnaden för det. Nu köper vi för rätt mycket lägre summor varje år så nu tar jag sällan juniora längre, måste kunna mixa in dem på ett bra sätt i teamet och nu har vi lite för få gubbar för det.

Annars tycker jag att trainee-program och praktik är utmärkta sätt att komma in i det. För nyexade är det riktigt bra. Jag har rekryterat flera praktikanter som kommit från YH-utbildningar. Då har vi fått ett halvår på oss att se vad de går för, och vice versa. Alla praktikantrekryteringar har fallit väl ut skulle jag säga, sen har vissa inte valt att stanna så länge men det är ju fair enough när man är ung och nyfiken.
Citera
2023-08-12, 08:08
  #2067
Avstängd
AI kommer ta över alla Programmerare. Så det blir ingen brist.
Citera
2023-08-12, 09:41
  #2068
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruna
AI kommer ta över alla Programmerare. Så det blir ingen brist.

https://computersweden.idg.se/2.2683...n-fraga-om-kod

AI är sämst.
Citera
2023-08-12, 12:38
  #2069
Medlem
Intotherainbows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
https://computersweden.idg.se/2.2683...n-fraga-om-kod

AI är sämst.

Till vilken grad ChatGPT skriver fungerande kod beror också på hur välformulerade frågor man ställer.

Får man nonsenskod som svar tillbaka går det alltid att omformulera frågan till viss grad.

Eller börja om med en helt ny tappning på frågan.
Citera
2023-08-12, 12:58
  #2070
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intotherainbow
Till vilken grad ChatGPT skriver fungerande kod beror också på hur välformulerade frågor man ställer.

Får man nonsenskod som svar tillbaka går det alltid att omformulera frågan till viss grad.

Eller börja om med en helt ny tappning på frågan.
Visst, men det tar en massa tid och i slutändan är många saker lite för komplexa ändå så vinsten uteblir i princip. Vissa kollegor använde den i början men tröttnade och övergav den mer eller mindre. Ibland ger den tydligen inkorrekta förslag trots att man bett den rätta till saker osv.
Citera
2023-08-12, 13:58
  #2071
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
https://computersweden.idg.se/2.2683...n-fraga-om-kod

AI är sämst.

Den AI som kommer ta hand om enbart kodning kommer vara 10x mer effektiv än människan.
Det kommer gå mycket fortare med 100% resultat.
Citera
2023-08-12, 17:00
  #2072
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruna
Den AI som kommer ta hand om enbart kodning kommer vara 10x mer effektiv än människan.
Det kommer gå mycket fortare med 100% resultat.
/Hälsningar ännu en som inte vet något om ämnet som hakat på hypetåget.
Citera
2023-08-12, 17:20
  #2073
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
/Hälsningar ännu en som inte vet något om ämnet som hakat på hypetåget.

Tro inte att jag är på AI.s sida.
Jag tycker det är hemskt när datorer tar över jobb ifrån människor.
Vidrigt faktiskt.

Men i sådana här saker blir dom ju grymma.

Målare och Bilmekaniker är väl enda säkra jobben i alla framtid.
Alltså kroppsjobb, knegar yrken. Allt med kontor och datorer är i stor fara. Ge det 10år så
blir alla programmerare av med jobbet.
Förutom dom som programmerar AI.s
Citera
2023-08-12, 20:43
  #2074
Medlem
WebDevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruna
Tro inte att jag är på AI.s sida.
Jag tycker det är hemskt när datorer tar över jobb ifrån människor.
Vidrigt faktiskt.

Men i sådana här saker blir dom ju grymma.

Målare och Bilmekaniker är väl enda säkra jobben i alla framtid.
Alltså kroppsjobb, knegar yrken. Allt med kontor och datorer är i stor fara. Ge det 10år så
blir alla programmerare av med jobbet.
Förutom dom som programmerar AI.s
Det får man gärna tro. Men tror man det så bevisar man bara att man inte fattar hur saker går till. Men men hypen har ju redan börjat lägga sig så snart är saker åter till det normala 🙂
Citera
2023-08-13, 12:53
  #2075
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Nu råkar jag ju föredra Angular framför React om jag måste välja.
I vilket sammanhang då? Du har ju aldrig haft något jobb som utvecklare.
Citera
2024-01-07, 03:34
  #2076
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WebDev
Det får man gärna tro. Men tror man det så bevisar man bara att man inte fattar hur saker går till. Men men hypen har ju redan börjat lägga sig så snart är saker åter till det normala 🙂
Ja, det är nog jävligt långt till att AI ersätter programmerare. Däremot tror jag vi kommer gå emot att programmerare kommer förväntas kunna använda AI för att effektivisera sitt jobb.

Använder det inte själv än i jobbet, men jag känner flera programmerare som gör det med bra resultat. Tror de som är vrånga och vägrar kommer bli frånåkta om några år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback