Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-13, 17:31
  #1
Medlem
Är det tabletterna i sig som påverkar viktförändringen (både viktuppgång och viktnedgång), eller är det matintaget som gör det? Alltså, går man inte upp i vikt om man sköter sin kost som innan? Att man kan få matnojor/ökad aptit/om man mår bättre eller sämre av mediciner förstår jag men om intaget är oförändrat går man upp i alla fall?
Citera
2018-09-13, 17:47
  #2
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-tala
Är det tabletterna i sig som påverkar viktförändringen (både viktuppgång och viktnedgång), eller är det matintaget som gör det? Alltså, går man inte upp i vikt om man sköter sin kost som innan? Att man kan få matnojor/ökad aptit/om man mår bättre eller sämre av mediciner förstår jag men om intaget är oförändrat går man upp i alla fall?

Jag har ätit mirtazapin i 4 år nu. Började på häktet när jag kom dit och vägde 60kg av all jävla tramadol jag ätit. Men jag var bara i häktet en vecka innan jag förflyttades till anstalt för att avtjäna ett gammalt straff. 64kg vägde jag när jag kom till anstalten och 79kg fyra månader senare när jag frigavs.

Mirtazapin ökar matlusten för mig men det är också en del vätska som kroppen samlar på sig.
Citera
2018-09-13, 18:11
  #3
Medlem
Vissa har ju viktnedgång, tex concerta.

Mirtazapin - fick ökad matlust och gick upp typ tio kg på någon månad så slutade och matlusten gick tillbaka till normalt.

Quetiapin - gått upp en del (några kilo) utan att äta mer.

Venlafaxin - skulle förmodligen legat stabilt om jag bara haft den.

Lamotrigin - har bara haft ett tag men har varit viktstabil än så länge.
Citera
2018-09-13, 18:36
  #4
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersEklund
Jag har ätit mirtazapin i 4 år nu. Började på häktet när jag kom dit och vägde 60kg av all jävla tramadol jag ätit. Men jag var bara i häktet en vecka innan jag förflyttades till anstalt för att avtjäna ett gammalt straff. 64kg vägde jag när jag kom till anstalten och 79kg fyra månader senare när jag frigavs.

Mirtazapin ökar matlusten för mig men det är också en del vätska som kroppen samlar på sig.

Mirtazapin verkar vara en riktig skitmedicin då i princip alla jag talat med (inklusive jag själv) fått rejäla viktökningar av den. Okej att det funkar men vem vill bli ett fetto på köpet?
Citera
2018-09-13, 19:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Vissa har ju viktnedgång, tex concerta.

Vet flera som exempelvis äter lika mycket(oförändrat) med Concerta/Ritalin osv.


Mirtazapin - fick ökad matlust och gick upp typ tio kg på någon månad så slutade och matlusten gick tillbaka till normalt.

Om man hade ätit "normalt" även vid ökat matsug så kanske man inte gått upp av Mirtazapin?

Quetiapin - gått upp en del (några kilo) utan att äta mer.

Intressant. Sett över hur lång tid?

Venlafaxin - skulle förmodligen legat stabilt om jag bara haft den.

Lamotrigin - har bara haft ett tag men har varit viktstabil än så länge.




Fler rekommendationer/varningar?
Citera
2018-09-13, 20:42
  #6
Medlem
Rakiis avatar
Hur har det varit med Abilify för er andra, någon viktuppgång/nedgång?

Själv har jag nästan tappat aptiten helt och äter mindre än jag gjort tidigare, vilket i och för sig bara är bra då jag varit lite överviktig tidigare.
Citera
2018-09-13, 22:29
  #7
Medlem
AndersEklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enzyme
Mirtazapin verkar vara en riktig skitmedicin då i princip alla jag talat med (inklusive jag själv) fått rejäla viktökningar av den. Okej att det funkar men vem vill bli ett fetto på köpet?

Jag har inga problem med viktökningen. Går upp till max 80 kg och tränar samtidigt. Just nu har jag inte tagit medicinen på 1 månad, kan inte sova och väger kanske 65 kg, vilket tär på självförtroendet för mig. Att sluta med dom är dock jävligt och det slår AT på tram och benso, enligt mig.
Citera
2018-09-13, 22:50
  #8
Medlem
Asklords avatar
För att svara på din rubrik: Självklart gör inte all Psykofarmaka det.

Fluoxetin
Agomelatin
Vortioxetin
Bupropion
Reboxetin.
Det är några av de antidepressiva.
Citera
2018-09-14, 13:56
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Asklord
För att svara på din rubrik: Självklart gör inte all Psykofarmaka det.

Fluoxetin
Agomelatin
Vortioxetin
Bupropion
Reboxetin.
Det är några av de antidepressiva.

Så dessa går man upp utav oavsett mängden mat? Är det dosrelaterat också, dvs att man går upp ännu mer vid höga doser av dessa?

Om någon äter lika mycket eller mera vid samtidig Concerta-behandling så blir det ju ingen "viktminskning" som biverkan, eller kan man ändå gå ner i vikt av detta preparat?

Om man mår bättre så kan det ju öka matlusten, men man kan ju också äta väldigt mycket när man mår dåligt, men vad jag förstår då av de antidepressiva så går man upp oavsett? Inte konstigt då att många vill undvika dessa tabletter, dessa människor vill säkerligen inte ha ännu mera problem än vad de redan kan ha.

Finns det någon medicinering som kan reducera en viktökning av andra preparat? Att "träna" och "äta rätt" är en sak, men det beror ju också på hur situationen är för den drabbade på samma gång. Finns ju många som har det tufft även fast de tränar och sköter sin kost.
Citera
2018-09-14, 15:46
  #10
Medlem
Asklords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-tala
Så dessa går man upp utav oavsett mängden mat? Är det dosrelaterat också, dvs att man går upp ännu mer vid höga doser av dessa?

Nej dom jag nämnde brukar ha låg risk eller ingen viktuppgång som biverkning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback