Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-14, 22:55
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Jag hade inte tänkt svara, du snackar mest en massa skit.

Men jag tänker rätta dig på den grej som stör mig mest, och det är flamseriet om att RAM inte skulle ha en bestämd busshastighet och generera RF på bussfrekvensen. Ram har också interna fasta frekvenser för vissa ting.

Håll käft istället för att sprida en massa falskheter.

Inget vet du om CPUer heller.
Lugnt där, visst tog jag lite fel, men jag tar det mest deduktivt här. Googlade lite nu och ser att RF-störningar visst är en risk med datorer. Hade för mig det var riktigt låga nivåer där, med tanke på att du samtidigt pratade om 50Hz-vågen som är tillräckligt många storleksordningar starkare att datorns störningar blir helt obetydliga.

Är insatt en del i CPU:er, men mest översiktlig design. Strömmar och em-fält har jag aldrig kikat på.
För mig lät det logiskt att switchande kretsar som faktiskt arbetar har större påverkan på sådana utslag än det vanliga brummet vid "tomgång" (jämför hur många transistorer som får switcha vid t.ex. en branch och ett NOP). Då instruktionerna läses i en rättså "slumpmässig" ordning blir störningarna till ett brus utan någon dominant frekvens. Interna logiken fungerade, så...
Men visst, jag ser nu att jag hade fel.

Citat:
Hur genererar en X RPM hårrddisk en X/60 Hz sinusodial våg? Det enda som skulle skapa en sådan våg är spinnmotorn och dess kontroller. Då är det inte tal om en enskild spole som aktiveras en gång per varv.
Nja, jag syftade från början på fysiska vibrationer. Läste lite slarvigt.

Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
3600 RPM måste vara en väldigt gammal hårddisk. Sedan många år tillbaka är standard 7200, och sedan finns det några andra som 10 000. 7200 RPM är ju dock dubbla frekvensen, så det är möjligt att man mäter någonting vid 60 Hz då med, även om 120 Hz kommer vara klart dominerande.
Javisst ja, var ett tag sedan jag kikade på det. 3600rpm kändes fel när jag skrev det, men passade inte ihop med att jag samtidigt ville skriva att 60Hz var en underton. Nu klickar det ihop, det var visst en underton.
Citera
2018-09-15, 16:35
  #14
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaywl
Lugnt där, visst tog jag lite fel, men jag tar det mest deduktivt här. Googlade lite nu och ser att RF-störningar visst är en risk med datorer. Hade för mig det var riktigt låga nivåer där, med tanke på att du samtidigt pratade om 50Hz-vågen som är tillräckligt många storleksordningar starkare att datorns störningar blir helt obetydliga.

Är insatt en del i CPU:er, men mest översiktlig design. Strömmar och em-fält har jag aldrig kikat på.
För mig lät det logiskt att switchande kretsar som faktiskt arbetar har större påverkan på sådana utslag än det vanliga brummet vid "tomgång" (jämför hur många transistorer som får switcha vid t.ex. en branch och ett NOP). Då instruktionerna läses i en rättså "slumpmässig" ordning blir störningarna till ett brus utan någon dominant frekvens. Interna logiken fungerade, så...
Men visst, jag ser nu att jag hade fel.

Höga frekvenser blir enligt fysikens lagar högenergiska, så strålning runt 1 Ghz kan vara riktigt störande.

Jag förstår hur du tänker att transistorer i CPUn slår om slumpmässigt, men det där jämnar ut sig. Oavsett om de slår om eller inte så är det vid processorns klockslag som de gör det.
Citera
2018-09-15, 16:46
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Känner man ström i fingret så vänd nätsladden ett halvt varv i vägguttaget. Det kan hjälpa.
Det är en elsäkerhetsjord i elnätet. Den jorden duger inte till högfrekvens. Klämmferriter
på nätsladden dämpar om störningarna kommer från elnätet.

I flerbostadshus där många switchade nätaggregat är inkopplade så skapas det en hel del övertoner som kan ge märkliga problem. Har varit med om att matande nolledare har brunnit av i ett höghus just på grund av övertoner och dolda strömmar (vid normal mätning).

Även dåligt jordade antennsystem i flerbostadshus är en källa till störningar..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback