Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-14, 10:03
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Tvärtom får inte fastighetsägaren hindra en elkund från att komma åt sin elmätare och mätarsäkringar. Elkunden måste kunna kontrollera att elfakturan stämmer.

då får du be vicevärd eller fastighetsägare att öppna åt dig

t
Citera
2018-09-14, 12:32
  #14
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Ja men inte huvudsäkringarna i källaren, dom är såklart inlåsta. Din egen personliga mätare du har i din lägenhet kommer du ju åt när du vill.
Däremot är det dumt att inte jouren kommer åt säkringarna i källaren.
Det är nästan lika puckat som att ha vattenmätaren inlåst, det är många liter vatten man kan förhindra vid ett läckage om man inte behöver vänta några timmar på att dörren ska öppnas.
Tyckte det var oklart vad huvudsäkringar betydde i denna trådstart. Nuvarande norm är att ha mätare och mätarsäkringar i källaren.

Har du strömlöst fram till mätaren bör man felanmäla till elleverantören. Elkund får avbrottserättning från 12h strömlöst och framåt.
Citera
2018-09-14, 12:33
  #15
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
då får du be vicevärd eller fastighetsägare att öppna åt dig

t
Nej du ska kvittera ut en egen nyckel.
Citera
2018-09-14, 13:44
  #16
Medlem
scontris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y.y
Tyckte det var oklart vad huvudsäkringar betydde i denna trådstart. Nuvarande norm är att ha mätare och mätarsäkringar i källaren.

Har du strömlöst fram till mätaren bör man felanmäla till elleverantören. Elkund får avbrottserättning från 12h strömlöst och framåt.

Så i nybyggnation sitter allas elmätare samlat i källaren?
Citera
2018-09-14, 17:24
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scontri
Så i nybyggnation sitter allas elmätare samlat i källaren?

Det är så på mitt hus i alla fall (det är byggt 2006-2007). Detta drabbar dock inte mig nu, eftersom jag kommit på hur man kommer in ändå (peta upp låset). Men när jag flyttade in (2007), så hade jag inte kommit på det än och fick då kortslutning i en spisplatta - då gick en av huvudsäkringarna (förutom spisens egna automatsäkring), så jag blev utan 1 fas. Då fick man också vänta tills dagen efter innan dom kom och bytte den.

I ett gammalt hus innan dess som jag bodde i med min morsa, råkade vi ut för samma sak. Vi fattade dock inte först att det var plattan det var fel på (det var troligen morsan eller min brorsa som också bodde hemma då som varit och vridit på den trasiga plattan/reglaget). Vi upptäckte plötsligt att bara att delar av lägenheten inte hade ström - jag såg att alla säkringar va hela i centralen i lägenheten
- så jag tänkte det måste varit en huvudsäkring, men vi visste ju inte vart dom satt.
Då kom dom och bytte. Då vet jag att dom även sa "det är en säkring i källaren som gått och det är bara vi som har nyckel dit" (det verkade ju alltså inte som dom kvitterade ut nycklar ens om man skulle frågat efter det).
Eftersom vi inte visste vad som orsakat felet, så hände samma sak igen - den gången gick 2 säkringar - så nu hade vi bara 1 fas kvar. Och fredag kväll. Jag fick koka pasta i micron till middag (spisen var ju en 3-fasspis utan nolla och funkade ju inte alls med bara 1 fas). Då kom dom och började anklaga oss för att spilla vatten på stickproppen.
Jävla okunniga fittor. Vatten har inte ens så låg resistans att det kan kortsluta på det sättet - jag lekte förut för länge sen och körde ner 2 spikar med 400 volt (tog ström mellan 2 faser) och körde rätt ner i ett glas med vatten och hade en aperemeter inkopplad på kul (för att se vad som hände). Det gick bara 2-3 A igenom (spikarna rostade dock jävligt fort och vattnet började dock koka efter en liten stund, p g a värmeutvecklingen ) - och här skulle då lite skvätt ner bakom spisen från en kokande kastrull orsaka sån kortis så det blåser alla säkringar Salt i vattnet kan ioförsig öka ledningsförmågan, men ändå. Vi som lekt en del med elektrolys (t ex tillverka väte) vet ju att det ska mycket till för att få vatten att leda ström bra.
Spisen var ju defekt redan när vi flyttade in och när man vred på ett visst värmeläge så "small" det (det var precis efter inflytt det hände - det kan hända dom som bodde där innan sket i att säga till och bara lät bli att använda den plattan). Det huset var byggt typ nån gång på 60-talet. Vet dock inte om allas mätare satt i samma eftersom jag aldrig var in i el-rummet. I mitt nuvarande hus är det dock så.

I min nuvarande lägenhet (har bytt lägenhet i samma hus) så blev det jordfel i spisen direkt efter inflytt - precis när käket var halvfärdigt. Jordfelsbrytaren bara löste direkt - inte förrän man drog ut spisens stickpropp funkade det. Jag gjorde dock en fuling och kopplade loss skyddsjords-ledaren från spisens hölje (sen var det bara se till att inte ta i spisen och något jordat samtidigt medan man gjorde klart käket )
Efteråt satte jag tillbaka skyddsjorden och försökte hitta felet. Men då funkade det igen och gick inte att hitta nåt fel.
Sen kom det tillbaka en gång till och jag fick göra om samma sak, för att sen försvinna igen. Sen dess har det funkat och aldrig kommit tillbaka (hittade aldrig vad det var). Electrolux spisar verkar inte hålla nån vidare kvalitet...
__________________
Senast redigerad av C20 2018-09-14 kl. 17:39.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback