Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 22:06
  #1
Medlem
Jag har sedan november förra året haft körkort och är fortfarande rädd för att köra bil!

När jag övningskörde var jag mer än säker, hade ingen rädsla och var hur lugn som helst. Ju närmare jag kom till körprovet desto mer rädd blev jag av att köra bil. Jag älskar bilar och är en bilentusiast, det blir ganska konstigt om jag hela tiden kommer ha denna rädsla.

Många kommer säkert att påpeka att jag kanske inte kan köra, eller är osäker på min körning, men det stämmer inte. Jag kör bättre än 90% där ute och är helt säker i körningen. Varje gång jag ska köra så börjar jag skaka och får rysningar i hela kroppen.. En konstig och obehaglig känsla.

Kan någon här hjälpa mig med att reda ut vad det är jag rädd för och hur jag får bort det??

Skulle uppskattas enormt då jag och bilar är som bonnie and clyde!
Citera
2018-09-12, 22:10
  #2
Medlem
Bassplays avatar
Vad är du mest rädd för? Att du ska krocka?
Citera
2018-09-12, 22:17
  #3
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
Jag har sedan november förra året haft körkort och är fortfarande rädd för att köra bil!

När jag övningskörde var jag mer än säker, hade ingen rädsla och var hur lugn som helst. Ju närmare jag kom till körprovet desto mer rädd blev jag av att köra bil. Jag älskar bilar och är en bilentusiast, det blir ganska konstigt om jag hela tiden kommer ha denna rädsla.

Många kommer säkert att påpeka att jag kanske inte kan köra, eller är osäker på min körning, men det stämmer inte. Jag kör bättre än 90% där ute och är helt säker i körningen. Varje gång jag ska köra så börjar jag skaka och får rysningar i hela kroppen.. En konstig och obehaglig känsla.

Kan någon här hjälpa mig med att reda ut vad det är jag rädd för och hur jag får bort det??

Skulle uppskattas enormt då jag och bilar är som bonnie and clyde!

Folk som är av den uppfattningen är oftast de som kör sämst. Kör där det inte är särskilt trafikerat tills dess att du blivit lite säkrare.
Citera
2018-09-12, 22:33
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Vad är du mest rädd för? Att du ska krocka?

Tror det, antingen att jag krockar eller att jag kör vilse på en obekant väg. Jag blir oftast nervös när jag ser bilar bakom mig innan ett ljusstopp eller på motorvägar. Jag vill alltid vara den som är längst bak, då känner jag mig säker. Hjärtat bultar och jag blir helt svettig om händerna när jag kör ensam.
Citera
2018-09-13, 05:21
  #5
Avstängd
Hur ofta kör man vilse på en obekant väg? Du kör nog sämre än 90% menar du.. träna på en parkeringsplats tills du känner dig säker
Citera
2018-09-13, 06:23
  #6
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theboss141
Jag har sedan november förra året haft körkort och är fortfarande rädd för att köra bil!

När jag övningskörde var jag mer än säker, hade ingen rädsla och var hur lugn som helst. Ju närmare jag kom till körprovet desto mer rädd blev jag av att köra bil. Jag älskar bilar och är en bilentusiast, det blir ganska konstigt om jag hela tiden kommer ha denna rädsla.

Många kommer säkert att påpeka att jag kanske inte kan köra, eller är osäker på min körning, men det stämmer inte. Jag kör bättre än 90% där ute och är helt säker i körningen. Varje gång jag ska köra så börjar jag skaka och får rysningar i hela kroppen.. En konstig och obehaglig känsla.

Kan någon här hjälpa mig med att reda ut vad det är jag rädd för och hur jag får bort det??

Skulle uppskattas enormt då jag och bilar är som bonnie and clyde!

En person haft körkort i mindre än ett år och dessutom är rädd för att köra är knappast en bättre förare än 90%.

Men OK. Jag tror du skall börja köra försiktigt på små 30-vägar med lite trafik i lugn hastighet och därifrån successivt jobba dig uppåt. Kanske det kan hjälpa om du har någon van förare du känner förtroende för bredvid dig? T.ex. en förälder?
Citera
2018-09-13, 13:19
  #7
Medlem
tegelpanna123s avatar
Jag tycker inte att utvecklingsstörda ska köra bil.
Citera
2018-09-13, 14:37
  #8
Medlem
exoticspices avatar
Hur kan du säga att du kan köra och är säker på din körning när du svettas och får rysningar varje gång? Du är en osäker bilförare när du under körningen måste ligga bakom andra bilar för att känna dig säker. Det du måste göra är att träna och träna och träna på alla typer av trafiksituationer för att få en bättre körvana - eller att ta beslutet att lägga ner bilkörningen. Alla ska självklart ha rätt till körkort men man får inte vara rädd för att köra bil.
Citera
2018-09-16, 14:56
  #9
Medlem
Kör du regelbundet?

Jag tog körkort för strax fyra år sen och hade inte kört bil på ca tre år när jag skulle köra till ett möte i förra veckan. Jag var ganska skakis, men tog det väldigt lugnt och körde defensivt.
Det hjälpte inte nerverna heller att det var en skåpbil jag fick låna av firman när jag aldrig framfört ett fordon av den storleken förut som dessutom bara har sidospeglar att se bakåt med.

Behöver egentligen ingen bil då jag bor nära city och allt är inom cykelavstånd, men blir nästan bud på att skaffa en bara för att komma över en så irrationell rädsla. Sen kan det vara rätt gött och bekvämt med bil ibland.
Citera
2018-09-16, 15:13
  #10
Medlem
Ygg3s avatar
Tror det enda sätt du blir av med det är att köra regelbundet . Man blir mer och mer bekväm .
Citera
2018-09-16, 19:21
  #11
Medlem
Du har ångestproblematik. Det är ju ångest du upplever när du kör, du upplever typ okontrollerbar stress när du sätter dig bakom ratten.
Det finns ju inte så många goda råd egentligen mer än att du kör bil så ofta du kan tills det går över.

Ta ett par öl innan, det lugnar alltid nerverna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback