Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 21:07
  #1
Medlem
Kan man betala en faktura från två olika konton, dvs att man skriver in ett belopp av fakturan med OCR-numret och betalar resten av beloppet med samma OCR från andra kontot?

Notera att jag inte undrar över huruvida jag kan föra över pengar från ena kontot till det andra och därefter betala fakturan från det kontot, utan jag undrar precis så som frågan lyder.
Citera
2018-09-12, 21:13
  #2
Medlem
Sooks avatar
Nej, du får göra den lösning du redan insett är lösningen.
Citera
2018-09-12, 21:59
  #3
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Nej, du får göra den lösning du redan insett är lösningen.
Varför skulle inte det gå?

Har gjort extrainbetalningar till en kontokredit med ett ”gammalt” OCR-nr. Till kontokrediter kan man själv välja belopp att betala. Alla dessa belopp blir bokförda hos mottagaren.
Vidare kan man för typ abonnemang ha samma OCR-nr för olika fakturorna vad jag minns.
Menar du i så fall att det finns OCR-nr och OCR-nr?
Citera
2018-09-13, 01:18
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Kan man betala en faktura från två olika konton, dvs att man skriver in ett belopp av fakturan med OCR-numret och betalar resten av beloppet med samma OCR från andra kontot?

Notera att jag inte undrar över huruvida jag kan föra över pengar från ena kontot till det andra och därefter betala fakturan från det kontot, utan jag undrar precis så som frågan lyder.

Ser inget hinder däri. Mottagaren saknar intresse av vilket konto som använts, vems faktura som remissan avser framgår av ocr-numret.
Citera
2018-09-13, 01:30
  #5
Avstängd
MantisSvantiss avatar
Betala halva räkningen två gånger från två konton?

Flytta pengar från ena kontot till det andra, och betala räkningen en gång så slipper du potentiellt strul.
Citera
2018-09-13, 01:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ser inget hinder däri. Mottagaren saknar intresse av vilket konto som använts, vems faktura som remissan avser framgår av ocr-numret.
Här får man olika svar. Ingen som vet med säkerhet? Har bara lite svårt att se varför detta inte skulle gå.
Citat:
Ursprungligen postat av MantisSvantis
Betala halva räkningen två gånger från två konton?

Flytta pengar från ena kontot till det andra, och betala räkningen en gång så slipper du potentiellt strul.
Det framgår i trådstarten vad jag undrar över.
Citera
2018-09-13, 02:20
  #7
Medlem
knight1056s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Kan man betala en faktura från två olika konton, dvs att man skriver in ett belopp av fakturan med OCR-numret och betalar resten av beloppet med samma OCR från andra kontot?

Ja, det går utmärkt.

Jag är helt säker.
Citera
2018-09-13, 04:34
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Här får man olika svar. Ingen som vet med säkerhet? Har bara lite svårt att se varför detta inte skulle gå.

Det framgår i trådstarten vad jag undrar över.

Vad skulle problemet vara? OCR innehåller uppgift om vilken kund det rör sig om samt i de flesta fall vilken faktura (ej städse, ibland är kontot istället enbart kopplat till ett konto som kunden har). Hur betalning sker och från vilket konto må vara egalt. Flera inbetalningar till samma är heller inget fel.
Citera
2018-09-13, 09:23
  #9
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Här får man olika svar. Ingen som vet med säkerhet? Har bara lite svårt att se varför detta inte skulle gå.

Vad menar du skulle hända om du gjorde detta? Vad skulle vara problemet?

Självklart går det bra att betala från två olika konton.
Citera
2018-09-13, 11:01
  #10
Medlem
Jag provar. Tack.
Citera
2018-09-13, 17:30
  #11
Medlem
Awendelas avatar
Enda "problemet" blir väl att mottagaren får en extra transaktion att hantera (bokföring, administration, transaktionsavgifter). Blir det något strul med banksystemen kanske transaktionerna hamnar på olika dagar och i värsta fall att du får en påminnelse då det saknas lite pengar tillfälligt (men de flesta väntar några dagar innan de skickar påminnelser).

Att du skickar från 2 olika konton är inte särskilt mycket extraarbete för mottagaren, men börjar du skicka typ 1 kr / konto så lär de bli rätt less på dig snabbt. Deras bank kan även ta extra avgifter från dem om de har många transaktioner då man betalar/transaktion över en viss volym (efter 500/år hos SEB). Inga superkostnader, men skickar du t ex 100 inbetalningar med 1kr istället för 1 inbetalning med 100kr så tar exempelvis SEB (1,5kr/inbetalning) 150kr för det och din mottagare går back 50kr för att ta emot dina 100kr.

Men som andra sagt finns det inget som hindrar dig att göra det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback