Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-09, 15:56
  #13
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nu när man tittar på resultatet av valet och politikers agerande ser jag att många gör om samma misstag från tidigare val, framför allt SD. Man hade en ostrukturerad timing och en ej fullt genomtänkt valrörelse. Hade valet hållit på en månad till hade SD hamnat under 17%. Så jag tänkte ge SD några tips inför nästa val.

1. Tillsätt en valkomission som går genom det senaste valet vad man gjort bra samt dåligt.
2. Hitta en forskare snabbt som kan redogöra för SD:s historia som man lovat länge nu. Blir resultatet klart 2022, vänta till efter valet innan man publicerar den. Som det är nu förlorar man i förtroende när arbetet inte påbörjas.
3. Sätt en tidsgräns till dec 2019 på förslag till vallöften. Att komma med ett förslag om aborträtten samma år som val = självmord. Ut med alla kontroversiella förslag tidigt. Har dessa frågor kritiseras om och om igen bryr sig valboskapen inte så mycket.
4. Gå inte ut i press i tid och otid och säg att ni bjuder in detta partiet för överläggningar för att sen gråta ut när de vägrar. Valboskapen hinner glömma bort detta och det blir till slut för mycket med gnällande. Ta upp detta i offentliga debatter i TV istället. Genomslagskraften blir betydligt större.
5. Påbörja olika besök redan nu och lobba för nästa val. Res runt och lär er om människors vardag. Gör ni det redan nu behöver det inte bli lika intensivt nästa valår. Folk uppskattar politiker som visar genuint intresse och som inte bara ser solen i samband med val.
6. Debattera inte i tid och otid med alla om allt. Välj ut mer nödvändiga debatter och undvik MP och C. De tjänar mer på dessa debatter än vad ni gör.
7. Sålla mer i underhållningsuppträdandet. Jag håller med om att public service är vänsterskit, men man förlorar mycket på att åka dit för att säga det. Matlagningsprogram och liknande är mycket bättre, mer personligt.
8. Spara på valfläsk till 2 månader innan valet. Släpp dessa sedan en åt gången i väl regisserade presskonferenser. Lova inte för mycket. Bättre med tre väldigt trovärdiga löften än 10 halvdana.
9. Spara smutskastningen till den sista månaden innan valet. Att släppa s-videon så långt innan valet gör att folk hinner glömma bort den och spetsen blir trubbigare.
10. Bli lite mer offensiva emellanåt. Att man bibehåller lugnet i debatter är bra och viktigt. Men i alla dessa debatter mot MP så argumenterade ni inte en enda gång att alliansen fick genom sin politik tack vare MP för fyra år sedan. Ni påminde väljarna om decemberöverenskommelsen endast en enda gång. Ibland måste man klämma åt motståndarna hårdare.
11. Släpp fram andra kandidater mer. Jomshof och Karlsson är extremt skickliga debattörer som lätt hade kunnat ta flera debatter mot MP eller C. Det get JÅ mer tid för annat och visar upp en större bredd inom SD. Annars riskerar SD att försvinna den dag JÅ försvinner.

Följer man dessa punkter kommer SD att landa på en bra bit över 20%. Vad tror ni? Vilka tips har ni till SD? Diskutera!

Punkt 3 och punkt 8 är direkt motsägelsefulla.

Ta och bestäm dig istället!

Förövrigt: Varifrån fick du uppgifterna om att SD hade gjort abortfrågan till en valfråga? Backa gärna upp dina påståenden. Tack!
Citera
2018-12-09, 16:00
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Punkt 3 och punkt 8 är direkt motsägelsefulla.

Ta och bestäm dig istället!

Förövrigt: Varifrån fick du uppgifterna om att SD hade gjort abortfrågan till en valfråga? Backa gärna upp dina påståenden. Tack!

De är inte motsägelsefulla. Du kan ta upp alla punkter tidigt, för att sen trycka på just dessa i valet. Inget konstigt. Men sen kan ju saker ske som gör att man behöver ta upp något akut.

Sen sa jag inte att SD hade gjort det till en valfråga, men andra partier gjorde det till SD´s valfråga. Hade man gått ut med detta offentligt tidigt hade frågan inte haft samma kraft i valspurten.
Citera
2018-12-09, 16:03
  #15
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
De är inte motsägelsefulla. Du kan ta upp alla punkter tidigt, för att sen trycka på just dessa i valet. Inget konstigt. Men sen kan ju saker ske som gör att man behöver ta upp något akut.

Sen sa jag inte att SD hade gjort det till en valfråga, men andra partier gjorde det till SD´s valfråga. Hade man gått ut med detta offentligt tidigt hade frågan inte haft samma kraft i valspurten.

Vad menar du med "hade man gått ut offentligt"? Men vad! Vad fan menar du att SD ska göra när Sossarna tar upp något som inte är en valfråga?

Förstår inte vad det är du menar.
Citera
2018-12-09, 16:08
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Vad menar du med "hade man gått ut offentligt"? Men vad! Vad fan menar du att SD ska göra när Sossarna tar upp något som inte är en valfråga?

Förstår inte vad det är du menar.

Om man kallar till en presskonferens tidigt och presenterar punkterna, framför allt de kontroversiella punkterna, så kommer stormen tidigt, inte under valrörelsen.

Abortfrågan för Åkesson är vad Kärnkraften är för Löfven. Frågor som går emot vad de personligen tycker, men som medlemmarna röstat för. Löfven hade tur och fick den diskussionen kort tid efter valet. Därför blev det ett litet problem som var som bortblåst under själva valrörelsen.
Citera
2018-12-09, 16:12
  #17
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Om man kallar till en presskonferens tidigt och presenterar punkterna, framför allt de kontroversiella punkterna, så kommer stormen tidigt, inte under valrörelsen.

Abortfrågan för Åkesson är vad Kärnkraften är för Löfven. Frågor som går emot vad de personligen tycker, men som medlemmarna röstat för. Löfven hade tur och fick den diskussionen kort tid efter valet. Därför blev det ett litet problem som var som bortblåst under själva valrörelsen.

Förstår inte riktigt jämförelsen där.

Men ditt råd är helt idiotiskt måste jag säga.

Det är under de 4 åren mellan valen som SD bör driva opinions i de mer "kontroversiella" frågorna kring medborgarskap, abort, Public Service; för att under valrörelsen istället koncentrera sig på de få frågor som man faktiskt går till val på.

Alltså man ska inte ha några färdiga vallöften i december 2019 när valet är i september 2022! Det är helt jävla idiotiskt!
Citera
2018-12-09, 16:20
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Förstår inte riktigt jämförelsen där.

Men ditt råd är helt idiotiskt måste jag säga.

Det är under de 4 åren mellan valen som SD bör driva opinions i de mer "kontroversiella" frågorna kring medborgarskap, abort, Public Service; för att under valrörelsen istället koncentrera sig på de få frågor som man faktiskt går till val på.

Alltså man ska inte ha några färdiga vallöften i december 2019 när valet är i september 2022! Det är helt jävla idiotiskt!

Nej, det är det inte. Att driva opinion och bedriva ett val är två olika saker. Därför ska man ha allt paketerat och klart 2019. Sen kan man driva opinion utifrån de frågor som står med där. Under valet ska man driva de frågor som är mest viktiga för partiet. Det är så man vinner val. Annars ger man motståndarna möjlighet att styra ens eget val, vilket skedde, och SD tappade gentemot alla opinionsundersökningar.

Vissa frågor som kommer upp akut måste man ta med, ibland sent, det kan inte hjälpas. En fråga som abortfrågan är inte akut. Vill man få genom den måste man bedriva opinion under en längre tid. Inga konstigheter. Det är så S har bedrivit politik under många år, och med framgång om vi tittar på valresultaten.
Citera
2018-12-09, 16:27
  #19
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Nej, det är det inte. Att driva opinion och bedriva ett val är två olika saker. Därför ska man ha allt paketerat och klart 2019. Sen kan man driva opinion utifrån de frågor som står med där. Under valet ska man driva de frågor som är mest viktiga för partiet. Det är så man vinner val. Annars ger man motståndarna möjlighet att styra ens eget val, vilket skedde, och SD tappade gentemot alla opinionsundersökningar.

Vissa frågor som kommer upp akut måste man ta med, ibland sent, det kan inte hjälpas. En fråga som abortfrågan är inte akut. Vill man få genom den måste man bedriva opinion under en längre tid. Inga konstigheter. Det är så S har bedrivit politik under många år, och med framgång om vi tittar på valresultaten.

Fast Sverige i december 2019 är inte samma Sverige som den i september 2022.

Det är helt olika frågor som står på tapeten. Väljarna vill då ha svar kring de viktiga aktuella frågorna. Och du menar alltså att SD ska fram med utdaterade vallöften från en annan tid.

Det kommer inte alls att gå bra.
Citera
2018-12-09, 16:32
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Fast Sverige i december 2019 är inte samma Sverige som den i september 2022.

Det är helt olika frågor som står på tapeten. Väljarna vill då ha svar kring de viktiga aktuella frågorna. Och du menar alltså att SD ska fram med utdaterade vallöften från en annan tid.

Det kommer inte alls att gå bra.

Får jag fråga om du ens läser vad jag skriver? Sverige 2022 är ett annat Sverige än dagens Sverige, men likväl vet jag vilka frågor som kommer vara heta valfrågor. Bostad, invandring, integration, brott. Skolan kommer gå tillbaka en del. Det skiljer sig inte mellan valen. Och som jag skrev, sker något plötsligt så kan man ta in dessa frågor i ett senare skede. Vidare, som jag skrivit flera ggr nu, är abortfrågan ingen akut fråga, utan man måste i så fall bilda opinion under en längre tid. Vad är det som är så svårt att förstå? Väldigt basic strategi som alla partier jobbar utifrån.
Citera
2018-12-09, 16:39
  #21
Medlem
HermanSermans avatar
Alltså - jag kan verka som bakom flötet; men är abortfrågan en sådan stor och viktig fråga för svenskar? Har vi inte haft en bra och sund inställning till abort, och har det inte fungerat till folks belåtenhet? Jag tycker mig inte ha hört ett knyst om abort tidigare valrörelser de senaste 25 åren. Har det hänt något med gemene mans inställning i frågan som jag och min umgängeskrets missat?
Citera
2018-12-09, 21:52
  #22
Medlem
1. Sammanslå erat parti med Moderaterna så får Jimmie äntligen komma på Nobelfesten.
2. Tillsätt en officiell komssion med Expo att utrensa nationalister istället för att göra detta i "hemlighet".
3. Anställ Ken Ring att göra nästa vallåt och rappa om "öppen svenskhet" tillsammans med Bieler.
Citera
2018-12-12, 22:52
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Alltså - jag kan verka som bakom flötet; men är abortfrågan en sådan stor och viktig fråga för svenskar? Har vi inte haft en bra och sund inställning till abort, och har det inte fungerat till folks belåtenhet? Jag tycker mig inte ha hört ett knyst om abort tidigare valrörelser de senaste 25 åren. Har det hänt något med gemene mans inställning i frågan som jag och min umgängeskrets missat?

Att sänka aborträtten från att ha den mest liberala i världen (eller topp 5 , jag har för mig det finns något land som är värre) till att ligga i nivå med Norge är INTE en extrem åsikt.
SD kan helt klart driva frågan... men tyvärr kom den upp lite sent i valrörelsen och Jimmie brann inte för den tillräckligt utan bad väl lite halvt om ursäkt.

Visa bilder på foster i vecka 18 (aborterade eller i magen) kan de ganska snabbt få opinion för det. Eller diskutera hur vetenskapen kan rädda allt tidigare födda foster.

Det går för SD att vinna frågan om de står på sig. Men det blev lite av en chock för många kvinnor att SD hade så många frågor som på pappret såg kvinnofientliga ut. Det var inte bara abortfrågan.

Abortfrågan kan ses som en kristen värdefråga. I övrigt är det väl mest en principfråga. Möjligt att SD tog med den för att vara mer lika andra kristna konservativa partier i Europa.
Frågan är faktiskt inte så dålig som man kan tro... MEN SD måste börja lobba för den. Och helst av kvinnor.
__________________
Senast redigerad av grelin1999 2018-12-12 kl. 23:05.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback