Citat:
Ursprungligen postat av
jenlov
Varför blir du provocerad när jag säger ett otvetydigt faktum, att både arbetare och tjänstemän fått det ekonomiskt bättre stadigt de senaste 25 åren, och fortfarande får det?
För att svara på frågan så tycker jag 100 000 per år är väl högt, men jag är långt ifrån lika fixerad vid antal som du.
Sedan är det också så att en del personer med utländsk bakgrund flyttar tillbaka till sitt födelseland, eller till något annat land. Det är också så att ett antal personer med utländsk bakgrund avlider varje år. Så antalet med utländsk bakgrund ökar inte med antalet migranter vi tar emot, långt därifrån.
Men om vi nu bara fokuserar på antal. Hur många per år anser du vara en "kontrollerad migration"? 27?
Provocerad?
Du har ju redan pratat om detta flera gånger och jag har inte sagt emot. Tvärtom har jag dessutom lagt till att välfärdsindikatorer också haft en positiv utveckling under perioden. Men det betyder inte att den demografiska förändringen inte kommer att inträffa. Vad tror du att du bevisar?
Du klagar på folk som vill ha en lägre och ordnad immigration och sedan kan du inte själv ge besked på vad som är en rimlig nivå. Så kommer du dragandes med:
I. "100 000 per år är väl högt"
II. "men jag är långt ifrån lika fixerad vid antal som du"
Sedan passar du på frågan och undrar om 27 är lagom.
Har du överhuvudtaget gjort ett försök att skaffa dig en bild av läget?
Troligen inte, du verkar inte ha en susning om vad du själv egentligen tycker. Du påstår nu att du vill ha en kontrollerad immigration trots att du tidigare förnekad både eventuella kulturella problem, ekonomiska följder eller ens vitsen med nationer och gränser. Men om du nu vill ha en kontrollerad immigration så måste du väl för tusan ha en uppfattning om lagom nivå.
Låt mig hjälpa dig, med grovhuggna men helt adekvata siffror. Vi utgår från den senaste tidens 100k beviljade PUT per år, som eventuellt kommer att hålla i sig. Låt oss också anta att Sverige har ca 20% medborgare med utländsk bakgrund.
Det är känt att den svenska andelen av befolkningen är ungefär 8 miljoner. Resterande (20%) har utländsk bakgrund. Den svenska andelen minskar sakta men säkert.
Födelseöverskottet (utan att ta med immigration alltså) är ca. 25000/år. Notera att en betydande andel av dessa är barn till immigranter eller kommer att växa upp i en kulturell miljö som i våra förorter, helt skild från den svenska kulturen.
Vi har alltså en svensk befolkning som sakta minskar, en immigration som är fyra gånger högre än födelseöverskottet och detta födelseöverskott i sin tur utgörs till betydande del av icke svenskar.
Nu är det upp till dig att producera en siffra som du tycker motsvarar "kontrollerad" (alltså rimlig)immigration.
Själv fastnar jag för 5000/år. En femtedel av födelseöverskottet. En sak är säker, att ha en långvarig immigration som överstiger födelseöverskottet är fullständigt orimligt och detsamma som en slags långsam invasion.