Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-09-15, 11:32
  #25
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Har du tittat på det inre belägget...

Det yttre bromsbelägget brukar "oftast" har mer material kvar än det inre, och det är på det inre belägget själva varningen sitter.

Dumt att köra tills det börjar skrapa, då åker man på att köpa nya bromsskivor också... fast å andra sidan så är det ju ändå inte fel att byta belägg och skivor samtidigt oavsett.

Tittade på det som syns utanpå. Är det svårt att byta själv?
Citera
2018-09-15, 12:28
  #26
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Tittade på det som syns utanpå. Är det svårt att byta själv?


Inte speciellt svårt om du har ordentliga verktyg.
Du bör nog kunna hitta någon film på Youtube över hur bytet går till.

En verkstad lär debitera dig för en dryg timme i arbetskostnad.
Citera
2018-09-17, 13:38
  #27
Medlem
JustZlatans avatar
Frågade verkstan vad det skulle kosta och det var ca 2000 kr för budgetbelägg fram o bak, arbetet ingår inte i priset. Är det ett rimligt pris eller blir det billigare om jag köper delarna själv?
Citera
2018-09-17, 13:42
  #28
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Frågade verkstan vad det skulle kosta och det var ca 2000 kr för budgetbelägg fram o bak, arbetet ingår inte i priset. Är det ett rimligt pris eller blir det billigare om jag köper delarna själv?
Utan arbete, bara för delarna så kan du nog köpa billigare själv men varför fick du inte pris inklusive arbete? Det kostar nog mer än delarna. Vad du kan köpa delar för själv borde du kunna hitta på nätet hur lätt som helst.
Citera
2018-09-17, 13:50
  #29
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Utan arbete, bara för delarna så kan du nog köpa billigare själv men varför fick du inte pris inklusive arbete? Det kostar nog mer än delarna. Vad du kan köpa delar för själv borde du kunna hitta på nätet hur lätt som helst.

Passar alla belägg till min bil då så att jag inte köper fel sort? Bosh Premium fram kostar 900 kr ser jag på en sida. Undrar vad budgetbelägg är för nåt märke.

Står också: Exklusive slitvarningskontakt.

Och en del står: Fordonsutrustning: För bilar med sportpaket.

Förstår ingenting. Varför ska allting vara så jävla krångligt?
__________________
Senast redigerad av JustZlatan 2018-09-17 kl. 14:15.
Citera
2018-09-17, 14:23
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Passar alla belägg till min bil då så att jag inte köper fel sort? Bosh Premium fram kostar 900 kr ser jag på en sida. Undrar vad budgetbelägg är för nåt märke.

Står också: Exklusive slitvarningskontakt.

Och en del står: Fordonsutrustning: För bilar med sportpaket.

Förstår ingenting. Varför ska allting vara så jävla krångligt?

Om du tycker det är så krångligt och du inte fattar nåt, och inte är så van att skruva på bilar, så kanske du skulle värdera din fritid högt och helt enkelt låta en verkstad sköta om din bil....Det blir nog både säkrast och billigast för dig i längeen
Citera
2018-09-17, 15:18
  #31
Medlem
orvarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkoviusrex
Vad har du för märke?

T,ex VAG (audi med mera) varna när det är ca
20% kvar generellt, då har du tid att planera verkstadsbesök.

Men datorn får bara reda på det, den vet inte
hastigeheten som det kan tänkas hålla pga
Faktorer som kärvande glidfunktioner, bara 1st
Varningspunkt osv...

Egentligen tycker jag själv att bromsarna ska demonteras årligen för riktig inspektion, rengörning och smörjning.
"Men vem fan skulle ha råd med det" inte vanliga svenssons.
"Ha råd med det"
Domkraft köper man ju bara en gång,likaså pallbock,fälgkors och annat som behövs, sedan kostar ju några pilsner till själva jobbet,men det borde väl de flesta som har bil,ha råd med?🙂
Citera
2018-09-18, 18:08
  #32
Medlem
JustZlatans avatar
Hur lång tid tar det för en verkstad att byta alla bromsbelägg?
Citera
2018-09-18, 18:34
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Hur lång tid tar det för en verkstad att byta alla bromsbelägg?

Nu är ju du ett riktigt Troll men kanske någon som verkligen behöver få veta läser tråden.

Om verkstaden står och väntar på dig,tar din bil direkt du kommer skulle jag säga en 90minuter runt om,eller en timme per axel om inget jävlas mer än vanligt.
Det är generöst med tid. Förmodligen kan en van mek fixa det på halva tiden.

Ska du lämna in bilen och verkstan tar det när dom kan så bör en halv dag FM eller EM vara tillräckligt.
Så även du förstår. Lämnar du bilen när de öppnat kan du hämta den efter lunch. Lämnar du bilen efter lunch kan du hämta den innan de stänger
Citera
2018-09-18, 18:36
  #34
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hulkoviusrex
Ja, det kan vara dåligt för bilen men även farligt för medtrafikanter om inte annat!!!

Du ska åtgärda felet vad det än är, det varnar!!!

Nä man kan gott köra tills det HÖRS att det är dags att byta belägg, det var mer eller mindre standard förr att göra så med skivbromsade bilar utan slitagevarnare!
Citera
2018-09-20, 20:41
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Nej, jag har kört bilen 7100 mil. 400 mil kvar till service. Det är bara en uppskattning med 2-3 mm. En snabb titt.
men gör service nu då? måste du köra 400 mil till
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback