Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 13:09
  #1
Medlem
Jag har hjälpt han varje månad med 5000 kr till mat och det som är nödvändigt. Ändå kommer han och ser smalare ut, han sa att han varit sjuk.

Inatt ringde han mig igen: 2000 för tandproblem.

Jag hjälper han gärna med massa pengar varje månad men är det det bästa?

Gav han 8700 igår

Enda trygga är att han skulle köpa mat för det lovade han
Citera
2018-09-12, 13:15
  #2
Medlem
Hoppas det är en trolltråd annars är du dum i huvudet
Citera
2018-09-12, 13:15
  #3
Medlem
Treantprotectors avatar
Han kanske går på diet?
Citera
2018-09-12, 13:29
  #4
Medlem
BigFatCones avatar
Kompis, det där lär vara en heroinist som bara mjölkar dig på pengar.

Nästa gång, följ med till affären och betala direkt för maten. Eller vad det nu är. Om personen verkligen behöver den hjälp han säger sig behöva, så kommer han inte att säga emot.

Det är lite som att ge en Big Mac & Co till nån som sitter och tigger pengar. Blir han sur så kan du ge dig fan på att han inte tigger för att överleva.
Citera
2018-09-12, 14:19
  #5
Medlem
Säg att du bara kan hjälpa honom om han är beredd att ta tag i sina problem och söka vård. Var medmänsklig och trofast på andra sätt än att hjälpa med pengar.
Citera
2018-09-12, 15:32
  #6
Medlem
Mat för 8700? Skulle han ut och storhandla mitt i natten?

Vi är fem i familjen och lägger kanske 3000 på mat per månad.

Det skulle varit skumt även om du inte berättat att han är narkoman. Nu när du och vi vet det luktar det ju medberoende lång väg.
Citera
2018-09-12, 16:24
  #7
Medlem
Charitas avatar
Idiotiskt att ge en narkoman pengar, vad förväntar du dig att han använder dem till? Självklart knark.
Vill du verkligen hjälpa till, åk och handla med honom. På så sätt vet du att pengarna används rätt.
Citera
2018-09-12, 16:37
  #8
Moderator
Morfar-52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Jag har hjälpt han varje månad med 5000 kr till mat och det som är nödvändigt. Ändå kommer han och ser smalare ut, han sa att han varit sjuk.

Inatt ringde han mig igen: 2000 för tandproblem.

Jag hjälper han gärna med massa pengar varje månad men är det det bästa?

Gav han 8700 igår

Enda trygga är att han skulle köpa mat för det lovade han
I din tråd (FB) Är jag ens alkis? är du en alkis som nyss varit en volta på sjukan och alla dina vänner har lämnat dig.

Nu har du plötsligt en knarkarvän som du sponsrar med en massa pengar?

Om jag nu ska vara seriös tycker jag du ska ta hand om dig själv litegrann...
Citera
2018-09-14, 17:26
  #9
Medlem
Acidiferouss avatar
Regel nummer 1 måste väl ändå alltid vara att aldrig ge en missbrukare pengar?

Har du såpass bra ekonomisk ställning att du har råd att hjälpa honom/henne med pengar så är det ju jättebra men gör det i handling istället. Saknas pengar till hyra? Betala den. Saknas mat? Åk och handla osv osv...

Annan hjälp behövs naturligtvis men samtidigt vill man ju inte att sin vän skall avlida under tiden processen har sin gång.

Lycka till med din vän!
Citera
2018-09-14, 22:41
  #10
Medlem
gersmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Senlop
Jag har hjälpt han varje månad med 5000 kr till mat och det som är nödvändigt. Ändå kommer han och ser smalare ut, han sa att han varit sjuk.

Inatt ringde han mig igen: 2000 för tandproblem.

Jag hjälper han gärna med massa pengar varje månad men är det det bästa?

Gav han 8700 igår

Enda trygga är att han skulle köpa mat för det lovade han
Du har råd så vad är problemet? Eller behöver du en lax till käk?
Citera
2018-09-15, 01:13
  #11
Medlem
Flusons avatar
Oavsett trolltråd... Man hjälper inte en narkoman genom att ge dom pengar. Det är riktigt dumt, du försörjer ju bara hans missbruk och bidrar till hans misär som missbrukare Vem ringer mitt i natten och behöver 2000 kr för tandproblem? Mat kan du köpa åt honom om du vill hjälpa honom lite på traven men ge han fan inga pengar. Han får hassla för sin fix precis som alla andra och kanske (förhoppningsvis) i framtiden inser att det finns ett liv utanför opiaterna MEN SLUTA GE HAN STÅLAR FAN!!
__________________
Senast redigerad av Fluson 2018-09-15 kl. 01:15.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback