Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-12, 11:45
  #1
Medlem
Goddag!

Nu tror jag att min jäsning på äppelvinet börjat avta efter ca 1.5 vecka. Det står lite olika på nätet hur jag ska göra. Kan nån förklara vad jag ska göra? Jag tror att jag har råkat städa bort det recept jag använt.
Även en annan sak. Hur skakar jag bort kolsyran från en jäshink?

/Matte.
Citera
2018-09-12, 12:35
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devil78
Goddag!

Nu tror jag att min jäsning på äppelvinet börjat avta efter ca 1.5 vecka. Det står lite olika på nätet hur jag ska göra. Kan nån förklara vad jag ska göra? Jag tror att jag har råkat städa bort det recept jag använt.
Även en annan sak. Hur skakar jag bort kolsyran från en jäshink?

/Matte.

använde du turbojäst eller ??? för sådnt där ska stå i flera månader annars vad jag vet


och fråga 2 det är som att skaka sin coka cola typ
Citera
2018-09-12, 12:52
  #3
Medlem
Nä jag använde vi jästen som skickades med hela litet.
Det skulle jäsa mellan 1-3 veckor.

Som en cola, Okej enkelt 👍🙂
Citera
2018-09-12, 12:53
  #4
Medlem
Rättelse efter min jäkla autocorrect.

Jag använde vinjästen som skickades med kitet.
Citera
2018-09-12, 14:46
  #5
Medlem
2560ps avatar
Har ingen aning om vilket recept du följt, men när jag gör frukt- eller bärvin häller jag i frukten (bär mosas och äpplen klyftas), sen i med vatten så det täcker samt jäst. När det slutat bubbla (efter någon vecka) tar jag ut frukt/bär och fyller på med sockerlag och vatten så det blir lagom stor volym. Brukar satsa på att göra 20 liter.

Sen får det stå tills det slutat jäsa igen, det kan ta ett par månader.
Citera
2018-09-12, 17:50
  #6
Medlem
Samma här. Nån dag till. Ska man skumma av övre lagret eller vad är praxis ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback