Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-25, 00:14
  #13
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ska det stå länge så är värmebehandlad ek där biten som ska stå under markytan är lätt kolad på ytan lösningen

Dränkt ek torde i så fall vara ett lämpligare val.
(Gammal ek närmast som hittas ute i naturen i sjöar/träsk etc.. Tar sekler/millennier för att utveckla virket..)

Citera
2018-09-25, 00:18
  #14
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Dränkt ek torde i så fall vara ett lämpligare val.
(Gammal ek närmast som hittas ute i naturen i sjöar/träsk etc.. Tar sekler/millennier för att utveckla virket..)


Ja fast att såga i dränkt ek är ett elände ( ja all form av maskinell bearbetning ) tråkigt eftersom det dessutom blir snyggt
Citera
2018-09-25, 00:24
  #15
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja fast att såga i dränkt ek är ett elände ( ja all form av maskinell bearbetning ) tråkigt eftersom det dessutom blir snyggt


-Om man nu "ser" ett antal sekler som så; "maskinell bearbetning"...

Nåja, TS ville väl ha någon form av tips på hur han/hon ska göra.. "Borra i sten med slagborr"/ i härdad betong verkar vara väldigt knepigt, minst sagt..
Citera
2018-09-27, 11:21
  #16
Moderator
vfs avatar
Inte riktigt JFV kanske.

Jakt, fiske och vildmark --> Hobby
/Moderator
Citera
2018-10-05, 11:46
  #17
Avstängd
Sommarglads avatar
Det var många bra svar här! Jag har frågat mig samma sak.

I mitt fall hade jag tänkt att göra ett "cykelankare". En stor rund sten på 40-50 kilo som jag kan fästa cykeln med en kraftig kedja.

Det duger inte att bara ha ett cykellås om man vill vara "säker" om man lämnar cykeln utomhus under natten.
Citera
2018-10-05, 11:55
  #18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Att hyra en rejäl borrhammare är nog det bästa. Men, kanske lite svårt med elverktyg mitt ute i skogen.
Citera
2018-10-06, 11:22
  #19
Medlem
Silver.Swe.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att hyra en rejäl borrhammare är nog det bästa. Men, kanske lite svårt med elverktyg mitt ute i skogen.

En batteridriven maskin orkar borra upp ett och annat hål innan den behöver laddas
Ska man däremot gå upp på bilningshammare (bila bort betong osv) så är det fast el-matning som gäller
Citera
2018-10-06, 12:37
  #20
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silver.Swe.
En batteridriven maskin orkar borra upp ett och annat hål innan den behöver laddas
Ska man däremot gå upp på bilningshammare (bila bort betong osv) så är det fast el-matning som gäller
Ja, det kanske finns bra batteridrivna grejor idag. Borde gå att hyra en sådan ett par timmar.

Efter lite googling ser jag att Hilti har lite maskiner som ser lovande ut.
https://www.hilti.se/borrning-och-me...na-borrhammare

Borra upp ett hål, fyll i lite ankarmassa, tryck ner ett armeringsjärn eller gängad stång. Lätt som en plätt.
Citera
2018-10-06, 18:08
  #21
Medlem
Handslägga stenborr och vatten så är det snart gjort. Kan du få dit en kompis med en större slägga så går det fortare.
Citera
2018-10-06, 23:13
  #22
Medlem
Caspern50s avatar
Borra ett hål med borr med diamantkrona, sedan skruvar du dit en expanderbult i hålet med bricka mellan muttern och stenen som nyper fast objektet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback