Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-11, 23:10
  #1
Avstängd
Skulle spara oerhört mycket tid ifall jag skulle lyckas göra detta.
Något webbutvecklar-geni som vet hur man gör?
Css?
Citera
2018-09-11, 23:20
  #2
Medlem
Hur är dessa webbsidor byggda? Körs någon kod på servern?

Det finns många olika lösningar beroende på vad för teknik som finns tillgänglig.
Spontant tänker jag att du lägger allt i en javascriptfil som du inkluderar på varje sida. Sen låter du en funktion populera webbsidan med data från filen.
Citera
2018-09-11, 23:59
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hur är dessa webbsidor byggda? Körs någon kod på servern?

Det finns många olika lösningar beroende på vad för teknik som finns tillgänglig.
Spontant tänker jag att du lägger allt i en javascriptfil som du inkluderar på varje sida. Sen låter du en funktion populera webbsidan med data från filen.


Precis så vill jag göra!!! Blir tokig på att hålla på med copy/paste hela tiden
och det blir bara mer och mer alltefter hemsidan utvidgas. Sjukt jobbigt, tråkigt och TIDSKRÄVANDE.
Samt lätt att man gör fel då och då.

Just nu var jag inne och kollade på databaser. Var nyfiken.
Men alltså , jag skulle vilja göra det på lättaste enklaste sätt.

Så som du menar med jacascriptet tänkte jag att man kunde göra med CSS, men det verkar inte gå.

ska jag skapa en fil med slutändelsen .jps och stoppa in texten och uppdatera därifrån? (gissar)
Citera
2018-09-12, 00:01
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Hur är dessa webbsidor byggda? Körs någon kod på servern?

Det finns många olika lösningar beroende på vad för teknik som finns tillgänglig.
Spontant tänker jag att du lägger allt i en javascriptfil som du inkluderar på varje sida. Sen låter du en funktion populera webbsidan med data från filen.


webbsidorna är byggda med html. Har knappat in allting för hand från scratch.
Det funkar ju bra ifall man bara har ca 10 sidor, men jag kommer att ha typ 80-100 sidor när allt är klart.
Just nu har jag 19 sidor och det böjar bli sjukt jobbigt att hålla reda på allting.
__________________
Senast redigerad av hihowru 2018-09-12 kl. 00:04.
Citera
2018-09-12, 00:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
ska jag skapa en fil med slutändelsen .jps och stoppa in texten och uppdatera därifrån? (gissar)
Filändelsen har ingen betydelse som jag känner till, men man brukar använda .js.
Lägg in den data du vill använda som ett Javascript-objekt eller JSON. Sen inkluderar du den filen överallt. Sen läser du upp ditt objekt och använder den datan för att lägga ut på webbsidan via en funktion.
Citera
2018-09-12, 00:06
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
webbsidorna är byggda med html. Har knappat in allting för hand från scratch.
Det funkar ju bra ifall man bara har ca 10 sidor, men jag kommer att ha typ 80-100 sidor när allt är klart.
Just nu har jag 19 sidor och det böjar bli sjukt jobbigt att hålla reda på allting.
Det låter som du ska använda en annan lösning för att hantera din webbplats. En databas kan vara användbart. Har du kikat på Wordpress? Då slipper du göra mycket av jobbet själv och kan fokusera på ren content.
Citera
2018-09-12, 02:37
  #7
Medlem
Eftersom jag programmerar PHP som jobb så är det det jag skulle rekomendera, eller något annat språk som körs på servern. Sedan en funktion där du enkelt kan ladda upp filen och som sedan importerar informationen i en databas. Från denna skapas sedan sidorna du vill ha. Då är det också enkelt att göra funktioner för bläddring, om man vill kunna ändra antal per sida eller visa alla. Även sortering går att fixa. Jag vet inte riktigt vad det är du vill göra, en sida per sak du har eller en lista på saker eller hur det ska funka. Så länge som informationen du har är lätt att läsa av för ett program så är det inte svårfixat.
Citera
2018-09-12, 07:06
  #8
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
webbsidorna är byggda med html. Har knappat in allting för hand från scratch.
Det funkar ju bra ifall man bara har ca 10 sidor, men jag kommer att ha typ 80-100 sidor när allt är klart.
Just nu har jag 19 sidor och det böjar bli sjukt jobbigt att hålla reda på allting.
Läge med andra ord att börja fundera på att fixa nå slags CMS så slipper du uppdatera miljoner sidor framöver.
Citera
2018-09-12, 09:21
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Filändelsen har ingen betydelse som jag känner till, men man brukar använda .js.
Lägg in den data du vill använda som ett Javascript-objekt eller JSON. Sen inkluderar du den filen överallt. Sen läser du upp ditt objekt och använder den datan för att lägga ut på webbsidan via en funktion.

närmare bestämt hur skriver man in javascriptet så att webb-sidan förstår vad det är?

Det handlar om en länkmeny som jag vill kunna förändra med 1 sida istället för att
behöva uppdatera alla.
Citera
2018-09-12, 11:18
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
närmare bestämt hur skriver man in javascriptet så att webb-sidan förstår vad det är?

Det handlar om en länkmeny som jag vill kunna förändra med 1 sida istället för att
behöva uppdatera alla.
Exakt hur man gör beror på hur du skrivit din kod och vad du vill göra.
Du bör använda en annan teknik för att hantera dina menyer när du har många olika sidor. PHP hade jag valt eftersom jag kan det hyfsat bra och använt det under många år. Då kan du inkludera html för menyn via PHP och sen använder du javascript och css för att snygga till den. Det finns mängder med färdiga menyer som går att använda då.

Om du ändå vill använda 100% Javascript för att skapa din meny så lägg ut ett utrymme på webbsidan där menyn ska vara och sen låter du en JS-funktion skapa hela menyn genom att manipulera DOM:en. Ganska bökigt, men det går. Det är så mycket jobb att det är inget jag ens skulle försöka med eftersom det finns bättre och enklare metoder.
Citera
2018-09-12, 11:48
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Exakt hur man gör beror på hur du skrivit din kod och vad du vill göra.
Du bör använda en annan teknik för att hantera dina menyer när du har många olika sidor. PHP hade jag valt eftersom jag kan det hyfsat bra och använt det under många år. Då kan du inkludera html för menyn via PHP och sen använder du javascript och css för att snygga till den. Det finns mängder med färdiga menyer som går att använda då.

Om du ändå vill använda 100% Javascript för att skapa din meny så lägg ut ett utrymme på webbsidan där menyn ska vara och sen låter du en JS-funktion skapa hela menyn genom att manipulera DOM:en. Ganska bökigt, men det går. Det är så mycket jobb att det är inget jag ens skulle försöka med eftersom det finns bättre och enklare metoder.


Det låter väldigt invecklat....


Jag tänkte att det skulle vara extremt lätt bara man visste hur man skulle göra.
hmmmm....


Om man bara lägger in js funktionen som en del av skelettet i hemsidan så borde det väl inte
vara så bökigt?
Citera
2018-09-12, 11:56
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Läge med andra ord att börja fundera på att fixa nå slags CMS så slipper du uppdatera miljoner sidor framöver.

Word. Press.

Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Men alltså, jag skulle vilja göra det på lättaste enklaste sätt.

Och det är knappast att lära sig CSS, JavaScript, PHP och SQL. Inte heller att klippa och klistra bland sån kod. Men alla ska vara utvecklare nuförtiden och "knappa kod för hand"... Det kan man man naturligtvis ha roligt med, och lära sig väldigt mycket, men du lär vara realistiskt och inse att resultatet antagligen blir skit.

Då menar jag inte bara att sidan ser konstig ut på mobiler, vissa skärmstorlekar, vissa webbläsare eller kraschar på andra, utan stabilitetsproblem, säkerhetshål och annat skoj. Det finns en anledning att personer som jobbar med det här får väldigt höga löner. Webbutveckling är komplicerat och Flashback tvekar på många forumförslag eftersom det kan ställa till det om man börjar gräva i koden.

Så antingen har du som mål att göra en bra sajt och fokuserar på användarna, innehållet, göra reklam för den m.m., eller på att bli utvecklare men då får du räkna med några års studier.
__________________
Senast redigerad av JagHarIngaKompisar 2018-09-12 kl. 12:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback