Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-09-13, 18:36
  #13
Medlem
gato12s avatar
Har du läst On The Road av Jack Kerouac?

Och när en nära släkting besökte landet så tyckte de att det skulle vara mysigt att tälta efter vägen. Varpå en State Trooper körde upp och berättade att lösdriveri är olagligt i USA. Och att de befann sig på privat mark. De har inte riktigt samma sköna inställning till allemansrätt därborta...
Han var bussig som lät de löpa när han förstått att det rörde sig om naiva svenskar, men vissa poliser kan nog vara mindre förstående
__________________
Senast redigerad av gato12 2018-09-13 kl. 18:41.
Citera
2018-09-13, 20:12
  #14
Moderator
Elrosss avatar
Håll er till ämnet och tramsa inte loss, rensat i tråden//Mod
Citera
2018-09-14, 08:37
  #15
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Har du läst On The Road av Jack Kerouac?

Och när en nära släkting besökte landet så tyckte de att det skulle vara mysigt att tälta efter vägen. Varpå en State Trooper körde upp och berättade att lösdriveri är olagligt i USA. Och att de befann sig på privat mark. De har inte riktigt samma sköna inställning till allemansrätt därborta...
Han var bussig som lät de löpa när han förstått att det rörde sig om naiva svenskar, men vissa poliser kan nog vara mindre förstående

Ännu mindre förstående kan markägare vara och de tar nog inte reda på om det är en naiv svensk innan hagelsvärmen avlossas
Citera
2018-09-14, 08:41
  #16
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Ännu mindre förstående kan markägare vara och de tar nog inte reda på om det är en naiv svensk innan hagelsvärmen avlossas
Så är det. Och man får nog vara glad om det bara rör sig om hagelsvärmar.
Citera
2018-09-14, 08:41
  #17
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RitchieValens
Tjena! Då är man här, i staterna. Landade igår och på lördag börjar liftandet.

Liftade genom Tyskland i somras, och nu USA.

Min resa planeras även att göras minimalistiskt, alltså med så lite utgifter som möjligt.

Jag har ett tält, kläder, försvarsspray och andra "överlevnadssaker" som man kan använda i naturen, men ska försöka mest hanka mig fram genom Couchsurfing.

Jag kommer så fort jag är ute på vägen börjar posta bilder och ni kan ställa era frågor.

Ni kan även ställa era frågor nu om några finns.

Här kommer lite vanliga frågor med svar:

"Varför?"
Svar: för att jag är trött på 9-5 jobbet, har alltid gillat att ta chanser och risker, det är något med adrenalinet och spänningen som får mig att göra detta. Jag har ingen förutom familjen hemma som tog det hela relativt lugnt.

"Har du läst på något om det då?"
Svar: ja, i ett helt år har jag läst allt om liftning och liftning i USA och testade även i somras mellan Berlin och Hamburg vilket gick ganska bra förutom att jag några gånger lyssnade på främlingarnas råd och lät som släppa av mig på ställen som skulle vara bra o stå på för det var det på 70 talet när dom liftade minsann.. vilket inte var så bra.

"Hur ska du överleva? Har du pengar?"
Svar: jag har med mig en begränsad summa pengar men kommer försöka begränsa alla utgifter till ett minimum samt försöka hitta pengar o tjäna in, tex genom "busking" då jag har och kan spela gitarr som jag tog med mig. Kommer även köra det mesta via couchsurf vilket är gratis så sovplats är ingen fara. Köpa mycket mat som räcker så billigt som möjligt.

Finns det andra frågor så kör på

Vilket visum reser du på, var det lätt att få med de resplanerna?
Citera
2018-09-14, 21:17
  #18
Moderator
Elrosss avatar
Är det svårt att lifta? Har du fler länder än Tyskland att jämföra med? Tycker du personer är hjälpsamma överlag och ger förslag på campingplatser, saker att se m.m.? Du skriver att du ska leva snålt, vad ligger budgeten på? Om du inte vill uppge det, vad är de ungefärliga kostnaderna på en vecka för dig och var går pengarna?
Citera
2018-09-15, 09:06
  #19
Medlem
Bravess avatar
Det lär det inte vara många som är pigga på att plocka upp en främling längs vägkanten. Snutarna menar dessutom att hitchhiking är olagligt i min delstat, och förmodligen i andra delstater också. Men lycka till iaf.
Citera
2018-10-19, 12:59
  #20
Medlem
Kranpunktens avatar
spännande!
jag ska utföra liknande plan i början av Maj nästa år.
Berätta gärna hur det går, har du stött på några komplikationer ännu?

har spenderat senaste året med hitchike runtomkring i hela Frankrike,
där jag sover i tält och använder mig av CS/Workaway och lagar min egna mat med mitt stormkök,
alltså försöker jag ha så lite utgifter jag bara kan!
berätta gärna hur mycket pengar du tvingas spendera i veckan/månaden för att hasa dig fram i USA och hur du blir bemött av personerna som plockar upp dig.

följer denna tråden nu!
lycka till!
Citera
2018-11-03, 13:58
  #21
Medlem
Ts har inte skrivit på 3 veckor blev han mördad?
Citera
2018-11-03, 13:59
  #22
Medlem
Är det lagligt att lifta i USA? skiljer det sig mellan stater?
Citera
  • 1
  • 2
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2976113

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback