• 1
  • 2
2018-09-11, 21:21
Medlem
dialektikers avatar
Försöker googla på nätet, och hitta info om det är ergonomiskt lämpligt eller olämpligt att ligga i hängmatta. Jag som har haft problem med ryggen länge har varit lite rädd för att ligga i hängmatta, för jag tänker att ryggen ju blir krökt. Det är väl inte så bra?
Någon som vet? Någon som är, eller har pratat med en sjukgymnast om det?
Citera
2018-09-11, 21:22
Medlem
Luxuss avatar
Har mycket svårt att se hur den stöllnngen skulle vara bra för ryggen.
Citera
2018-09-11, 21:26
Medlem
Mia-Rovys avatar
Varför skulle det vara dåligt att kröka ryggen?

När man säger att det är dåligt så brukar man väl syfta på i stående läge(?)
Citera
2018-09-11, 21:32
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Varför skulle det vara dåligt att kröka ryggen?

När man säger att det är dåligt så brukar man väl syfta på i stående läge(?)

Man ska ju inte spänna ryggkotorna i ytterläge, brukar min sjukgymnast säga (länge sen jag var hos henne, jag kanske borde ringa och fråga henne om det här?). Jag tänker att om ryggen ligger krokigt, så hamnar kotorna i ytterläge? Och sen brukar ju min sjukgymnast tycka att det är himla bra att ändra, variera ställning. I en hängmatta ligger man väl kompakt still?
Jag kanske bara haft en fördom att kroppen ligger krokigt och dåligt i en hängmatta dock?
Citera
2018-09-11, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luxus
Har mycket svårt att se hur den stöllnngen skulle vara bra för ryggen.

Det stämmer, den krökning som hängmattan ger för ländryggen är allt annat är hälsosam.
Citera
2018-09-11, 21:42
Medlem
Sydamerikansk sover man gott i med bra stöd för ryggen. Lite på diagonalen
https://www.youtube.com/watch?v=BVrd78aIPtg
Citera
2018-09-11, 21:49
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Anledningen till att jag kom och tänka på det, var att jag fick höra talas om tälthammock, som folk köper i friluftslivet istället för tält https://www.widforss.se/eno-jungleli...caAoxtEALw_wcB
Och sen såg jag ett tv-inslag om någon som valt att bo så, alltså medvetet valt att vara hemlös och endast slå upp sin tälthammock i skogen och sova så. http://www.gp.se/livsstil/ett-annat-...t-bo-1.4218102

Så då ligger han ju så typ för jämnan. Fast nu har han ju en tjej, som han omväxlande bor inne hos, så där kanske han ligger i vanlig säng?

Sen vet jag ju inte om de här "tälthammockarna" är utformade på ett mer ergonomiskt vis än vanliga hängmattor?

Rätt så fascinerande livsstil för övrigt, måste man ju ta och tillägga.
Citera
2018-09-11, 21:51
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
Sydamerikansk sover man gott i med bra stöd för ryggen. Lite på diagonalen
https://www.youtube.com/watch?v=BVrd78aIPtg

Jo, jag såg på något friluftsforum att man ska ligga på diagonalen. Det kanske finns en "ergonomisk riktlinje" i det här med hängmattor?
Citera
2018-09-11, 21:57
Medlem
Det går inte . Man blir som en banan i kroppen .
Ingen rörelse sitter typ inklämd. Har somnat i en. Inte så kul på morgonen man kanske vänjer sig
Citera
2018-09-11, 22:01
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Ingen rörelse sitter typ inklämd. Har somnat i en. Inte så kul på morgonen man kanske vänjer sig

Jo, och det ser ut så även när man googlar på tälthammockar-bilder på google. De kallas tält-hammock, men folk ligger som bananer i en hängmatta. Men det kanske finns olika varianter på dessa? Vissa ser ju lite mer raka ut med liggunderlag?
Citera
2018-09-11, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jo, och det ser ut så även när man googlar på tälthammockar-bilder på google. De kallas tält-hammock, men folk ligger som bananer i en hängmatta. Men det kanske finns olika varianter på dessa? Vissa ser ju lite mer raka ut med liggunderlag?
Jo gunget är nog nyttigt . Men rak då om det finns.

Själv skulle jag villa ha en säng som sakta ändrar form typ så vaknar man vig varje morgon
Senast redigerad av troligengud 2018-09-11 kl. 22:11.
Citera
2018-09-11, 23:31
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Så känner jag också, men det verkar individuellt, vissa gillar det!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in