Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 21:01
  #1
Medlem
rovmuns avatar
På flera ställen har jag ätit chilimajjo till asiastisk mat. Sushi, rullar eller bowls.

Jag gissar att den består av någon chili och någon slags mayonese. Har testat att göra egen mayonese och har i olika chili samt att jag köpte siracha mayo. Tycker inte det är samma sak av de jag smakat. Såsen är orange. Serveras bland annat av Ljunggrens, shakaka shaka, sushi devil.



Någon som vet hur man gör den?
Citera
2018-09-11, 21:18
  #2
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
På flera ställen har jag ätit chilimajjo till asiastisk mat. Sushi, rullar eller bowls.

Jag gissar att den består av någon chili och någon slags mayonese. Har testat att göra egen mayonese och har i olika chili samt att jag köpte siracha mayo. Tycker inte det är samma sak av de jag smakat. Såsen är orange. Serveras bland annat av Ljunggrens, shakaka shaka, sushi devil.



Någon som vet hur man gör den?
Troligen en blandning av majonnäs och chilisås som är gjord på tomatbas,

Typ sex chili helst hemodlade med lite styrka i, en msk vitlök, salt, peppar, 3 dl vit balsamvinäger och ca 200 g tomatpuré, skiva chilli och vitlök, fräs i lite olja men inte så det blir bruna, på med hälften av balsamvinägern och låt koka upp, sila av och pressa ur så mycket du kan, i med resten av balsamvinägern, kryddor och tomatpuré, koka upp och slå det varmt på ren flaska, in i kyl....blir vackert rödorange,,,(gör du mycket åt gången, i med lite atamon konserveringsmedel så håller den över året)

Blanda chilisåsen med majonnäs efter tycke och smak och styrka på såsen, du bör får en orange blandning.

Skulle gissa att du kommer rätt nära men troligen godare!

Chilisåsen passar för övrigt perfekt till pasta, ris, i grytor, på korv ja fan vet om den inte är god på mackan också.
Citera
2018-09-11, 21:36
  #3
Medlem
Santa Marias chilimajo är jättego och rätt lik den jag fått när jag köpt sushi
Citera
2018-09-11, 21:52
  #4
Medlem
Mycket troligt att the använder japansk majo, som innehåller MSG som gör allt lite godare. Kolla efter Kewpie majonnäs i asiatiska butiker.
Citera
2018-09-12, 15:31
  #5
Moderator
easy_dans avatar
Kewpie och sriracha är det man använder, vissa ställen använder också lite kimchi base.
Citera
2018-09-12, 16:12
  #6
Medlem
frasselitos avatar
Köp denna:
https://www.mat.se/butik/hellmanns-r...hellmanns-400g
(kewpie kanske är bättre, har själv ej provat)

Och denna:
https://www.mat.se/butik/sriracha-ch...-huy-fong-482g

Blanda.

Kan med fördel pimpas med lite worchestersås, paprikapulver, cayennepeppar.
Citera
2018-09-12, 16:22
  #7
Medlem
poxers avatar
Brukar göra chilimajo på sweet chilisås. Snabbt och gott.
Citera
2018-09-13, 12:26
  #8
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rovmun
På flera ställen har jag ätit chilimajjo till asiastisk mat. Sushi, rullar eller bowls.

Jag gissar att den består av någon chili och någon slags mayonese. Har testat att göra egen mayonese och har i olika chili samt att jag köpte siracha mayo. Tycker inte det är samma sak av de jag smakat. Såsen är orange. Serveras bland annat av Ljunggrens, shakaka shaka, sushi devil.



Någon som vet hur man gör den?
Hemköp har eget märke som heter "Garant".
De gör bla kalla såser, som tex den vanliga Bearnaisesåsen.
Men också den "Chilimayo" du frågar om.

Fast den heter bara "Stark Sriracha"
Med underrubriken: "En Thailändsk majonnäs, perfekt att doppa skaldjur i."

Burken är genomskinlig med en orange kräm i.
Märket är, som sagt, "Garant". Hemköps eget märke.


De har även en annan som heter "Asiatisk sås" (någonting i den stilen).
Färgen är vit, och innehåller chili, ingefära och något till (står på locket med stora bokstäver, dvs den heter det den innehåller).
Men utan Sriracha.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback