Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 20:56
  #1
Medlem
GrillTeknikers avatar
Har i princip bara behövt gå till vårdcentral och få remiss de få gånger jag har varit i kontakt med sjukvården under 35 år, så har inte riktigt koll på vad det egentligen kostar att gå till läkaren i Sverige. Jag trodde att man hade högkostnadsskydd och grejer så att det inte kunde bli dyrare än typ 1100 kr per år, såvida det inte rör sig om kosmetiska grejer som ögonlaser, skönhetsoperationer osv.

Men sen råkade jag lyssna på denna snyfthistorian i Sveriges Radio "Jag avbokade läkarbesök – hade inte råd".

Man får ju liksom inga svar av den där artikeln, så därför undrar jag alltså om det är möjligt att hennes läkarbesök kostade mer än 1100 kr? Eller menar hon att 1100 kr är för dyrt?
Citera
2018-09-11, 21:06
  #2
Medlem
Man betalar inte mer än 1100 kr per år såvida man inte går till privat vård.
Citera
2018-09-11, 21:11
  #3
Medlem
Harrison-Bengtssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Har i princip bara behövt gå till vårdcentral och få remiss de få gånger jag har varit i kontakt med sjukvården under 35 år, så har inte riktigt koll på vad det egentligen kostar att gå till läkaren i Sverige. Jag trodde att man hade högkostnadsskydd och grejer så att det inte kunde bli dyrare än typ 1100 kr per år, såvida det inte rör sig om kosmetiska grejer som ögonlaser, skönhetsoperationer osv.

Men sen råkade jag lyssna på denna snyfthistorian i Sveriges Radio "Jag avbokade läkarbesök – hade inte råd".

Man får ju liksom inga svar av den där artikeln, så därför undrar jag alltså om det är möjligt att hennes läkarbesök kostade mer än 1100 kr? Eller menar hon att 1100 kr är för dyrt?

120 spänn för distriktsläkare och 80 spänn för att träffa sköterska. Sen kanske det ser olika ut i olika landsting. Vet inte om högkostnadsskyddet bara gäller för medicinkostnader eller om det inbegriper besöken hos läkare också.
Citera
2018-09-11, 21:15
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
För att svara på trådens rubrik: Det kostar olika beroende på i vilket landsting man tillhör/bor. Samt vilken vård man söker. Men om jag minns rätt, betalade jag för ett halvår sedan (i år alltså) 150 kronor här i Göteborg, på VC. Har man inte råd med 150 spänn, så behöver man se över sina prioriteringar här i livet. Hade vården varit helt patientavgiftsfri, hade folk "sökt" för löjliga saker som är ofarliga, och orsakat ännu större vårdköer...

Avgifterna kan variera i olika landsting och regioner
Landstingen och regionerna kan i stort sett själva bestämma vilka avgifter du ska betala vid besök i vården. Men avgifterna är oftast ganska lika i de olika landstingen och regionerna.

Det finns en begränsning i hur mycket du behöver betala för besök i öppenvården under ett år. Det kallas högkostnadsskydd. Du kan läsa mer om det senare i texten.

Det här gäller för den offentliga vården och för privata vårdgivare som har avtal med ett landsting eller region:

När du är inlagd på sjukhus betalar du en dygnsavgift som enligt lag får vara högst 100 kronor.
Du betalar de patientavgifter som gäller i det landsting där du får vården, om du väljer öppen- eller slutenvård i ett annat landsting än det där du är folkbokförd.
Vissa landsting tar ut en avgift för transporter med ambulans eller helikopter.
En del landsting betalar tillbaka besöksavgiften om du har fått vänta en viss tid efter den utsatta tiden. Du kan bli även blir skyldig att betala besöksavgiften om du inte kommer till den avtalade tiden, och inte har avbokat eller ändrat den.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/...tientavgifter/
Citera
2018-09-11, 21:36
  #5
Medlem
Här kostar det 150 kr men max 1200 kr per år.
Citera
2018-09-11, 21:54
  #6
Medlem
cacas avatar
Beror på landsting man tillhör vad det kostar, allt från gratis till hundra+ För besök till primärvården.
Sen om det kostar kr så är det max till högkostnadsgränsen.

Snyftartikel, ja tycker man det är dyrt gå till doktorn i Sverige, ja då vet man inte vad de kan kosta i länder där välfärden via skatter inte subventionerar sjukvård.
Citera
2018-09-15, 11:37
  #7
Medlem
FuriousRages avatar
För mig blev det:

400kr - Akuten
200kr - Röntgen * 3 = 600 kronor
600kr - 6 Nätter på avdelning
1500kr - Parkering 6.5 dygn.

I Stockholm.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback