Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-09-11, 19:44
  #1
Medlem
Pudersockers avatar
När jag flyttade in i min lägenhet övertog jag Comhem-abonnemanget från förra hyresgästen för det skulle gå snabbare att komma upp på banan, alla apparater redan i lägenheten, hen hade ett viasat filmpaket men sa att det gick att säga upp fr o m sep/okt, när jag ringer för att säga upp det jag aldrig tittar på säger de att jag har det i ett år och det går inte att säga upp innan. När jag kollar på Comhems hemsida står det att jag har det ett år framåt mycket riktigt men det står också att uppsägningstiden är EN månad, men det stämmer ju inte alls den är ju ett år!!! Vad gäller, kan de göra så här?

Vad händer om jag säger upp Comhem och slänger ut teven, måste jag ändå betala Viasat i ett år?

Följdfråga 3: Räcker det att säga upp Comhem och bära ner teven i källaren för att jag skall kunna säga upp Radio & TV-licensen, eller måste jag sälja teven? Eller får jag problem med det för jag tvingas betala Viasat ett år? Jag kan inte betala 2400 kr om året som ensamstående med dyrt bolån och liten inkomst, det är hutlöst. Och dessutom kan de inte hålla sig opolitiska.

(Fråga 4... är det realistiskt att tro att förslaget om tv-licensen på skatten blir av i närtid?)
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-09-11 kl. 19:48.
Citera
2018-09-11, 19:47
  #2
Avstängd
just-in-i-anuss avatar
Bindningstid och uppsägningstid.

Två helt olika tider.
Citera
2018-09-11, 19:49
  #3
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just-in-i-anus
Bindningstid och uppsägningstid.

Två helt olika tider.

Förklara, jag fattar inte, om jag har ett år bindningstid kan jag inte säga upp det under det året menas det eller?

Edit: Tydligen är det väl så då, jag som inte har erfarenhet av dessa ting så ursäkta om jag verkar dum.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-09-11 kl. 19:55.
Citera
2018-09-11, 19:59
  #4
Medlem
Du måste säga upp avtalet en månad innan du vill att detta skall avslutas. Du kan dock säga upp det redan nu men då du har bindningstid så är du fast med avtalet tills bindningstiden går ut.

Bindningstid används när man får - oftast hårdvaran - billigare eller gratis. Något vill dom väl ha för det och då binder du dig till 12 eller 24 månader.
Citera
2018-09-11, 20:03
  #5
Medlem
Pudersockers avatar
OK tack, då framstår det i full klarhet. Jag får helt enkelt betala då.
Citera
2018-09-11, 20:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
När jag flyttade in i min lägenhet övertog jag Comhem-abonnemanget från förra hyresgästen för det skulle gå snabbare att komma upp på banan, alla apparater redan i lägenheten, hen hade ett viasat filmpaket men sa att det gick att säga upp fr o m sep/okt, när jag ringer för att säga upp det jag aldrig tittar på säger de att jag har det i ett år och det går inte att säga upp innan. När jag kollar på Comhems hemsida står det att jag har det ett år framåt mycket riktigt men det står också att uppsägningstiden är EN månad, men det stämmer ju inte alls den är ju ett år!!! Vad gäller, kan de göra så här?

Vad händer om jag säger upp Comhem och slänger ut teven, måste jag ändå betala Viasat i ett år?

Följdfråga 3: Räcker det att säga upp Comhem och bära ner teven i källaren för att jag skall kunna säga upp Radio & TV-licensen, eller måste jag sälja teven? Eller får jag problem med det för jag tvingas betala Viasat ett år? Jag kan inte betala 2400 kr om året som ensamstående med dyrt bolån och liten inkomst, det är hutlöst. Och dessutom kan de inte hålla sig opolitiska.

(Fråga 4... är det realistiskt att tro att förslaget om tv-licensen på skatten blir av i närtid?)

Nu har du ju redan fått svar på frågan om bindningstid och uppsägningstid.
Den som sa till dig att det gick att säga upp f r o m sep/okt hade alltså fel. Det enda du möjligen kan lyckas med är att få vederbörande att betala, men den känns svårgenomfört.

Till OffTopic. Har du köpt en lägenhet som tidigare var en hyresrätt, eftersom du säger "förra hyresgästen"? Ordvalet antyder t o m att du också är hyresgäst.

Om du nu köpt lägenheten (eller om du nu har köpt en annan lägenhet och hyr denna), hur planerar du att klara av en räntehöjning om du inte har råd att punga ut med 200:-/månad?
Citera
2018-09-11, 20:18
  #7
Medlem
Farbror Fazers avatar
Då har personen du övertog abonnemanget av tecknat det precis innan du flyttat in och bundit upp sig i ett år? Låter jävligt konstigt att täckna viasat film på 24 månader då 12mån är standard för dom tjänsterna men det kanske går från viasat själva.

Både taskigt av utflyttaren och lite klantigt av dig att inte kika exakt vad du lät skrivas över på dig, annars hade den tomten åkt på betalningen själv.
Citera
2018-09-11, 20:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
När jag flyttade in i min lägenhet övertog jag Comhem-abonnemanget från förra hyresgästen för det skulle gå snabbare att komma upp på banan, alla apparater redan i lägenheten, hen hade ett viasat filmpaket men sa att det gick att säga upp fr o m sep/okt, när jag ringer för att säga upp det jag aldrig tittar på säger de att jag har det i ett år och det går inte att säga upp innan. När jag kollar på Comhems hemsida står det att jag har det ett år framåt mycket riktigt men det står också att uppsägningstiden är EN månad, men det stämmer ju inte alls den är ju ett år!!! Vad gäller, kan de göra så här?

Vad händer om jag säger upp Comhem och slänger ut teven, måste jag ändå betala Viasat i ett år?

Följdfråga 3: Räcker det att säga upp Comhem och bära ner teven i källaren för att jag skall kunna säga upp Radio & TV-licensen, eller måste jag sälja teven? Eller får jag problem med det för jag tvingas betala Viasat ett år? Jag kan inte betala 2400 kr om året som ensamstående med dyrt bolån och liten inkomst, det är hutlöst. Och dessutom kan de inte hålla sig opolitiska.

(Fråga 4... är det realistiskt att tro att förslaget om tv-licensen på skatten blir av i närtid?)

Du kan säga att du har sålt tv'n och inte äger en dator till dom så behöver du ej betala tv avgift. Men dom kommer stå och glo utanför din dörr/fönster, men ser dom ett "skinande" så säg bara att du har en gammal bil dvd (skärm/dvd I samma) som ej går att koppla in till något, att se hyr film på. Var någon dom tvingade (försökte) att betala än fast han var blind och datorn inte kunde spela upp något, men dom förlorade det målet. Och frågar dom om att få komma in och titta så säg bara nej direkt! Dom har ingen makt/rättighet att göra det.

Mvh

(btw, du är skyldig mig en röding nu^^)
Citera
2018-09-11, 21:34
  #9
Medlem
Pudersockers avatar
Tack alla. Farbror Fazer ja hen hade nog tecknat det där nyligen och trodde det kunde sägas upp eller tog en rövare. Klantigt av mig yes, men det är mycket annat att tänka på vid en flytt.

Till Piggy, jag var lite otydlig med avsikt det hade inte med saken att göra men jag har köpt bostadsrätt, så har lån, hyra, mobil, internet-avgift, tv-avgift å Viasat då samt TV-licens, el, hemförsäkring och allt med bilen (som jag nog ska sälja), så alla räkningar summeras upp rätt ordentligt och det är bara min fattiga lön som ska betala allt, men visst jag står inte å faller med 200 kr men den är jädrigt onödig då jag inte tittar på det, mer än nog med alla teve-kanaler, börjar jag titta på en film somnar jag ändå.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback